Jag håller på och gräver ut en källare och ska inreda med golvvärme i betong och behöver veta lite vad för nåt jag behöver till det.

Det blir tre rum på ca 11m2 stycket och ett större rum på ca 32m2.

Jag har tänkt mig 20mm golvvärmeslang, en slinga per rum i de mindre rummen och 2-3 slingor i det större. Men sen vet jag inte vad det är för nåt jag behöver.

https://www.byggahus.se/forum/threads/kaellarprojekt-2017.290228/
 
Fick en offert från Buildahouse som jag tycker verkar intressant, men är den komplett? Såg direkt att jag behöver mer slang men annars?

Skärmbild av en offert med listade byggmaterial och mängd såsom golvvärmerör, bindetråd och golvvärmestyrdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jodå vi finns med ,men ibland räcker inte klockan till , varför norskt fabrikat , ta in fler offerter
från andra och jämför vad du får för pengarna , behöver du fördelarskåp , var ska du sätta fördelaren , var är pannrummet e.t.c inte alltför oviktig sak
 
L Liteavvarje skrev:
Jodå vi finns med ,men ibland räcker inte klockan till , varför norskt fabrikat , ta in fler offerter
från andra och jämför vad du får för pengarna , behöver du fördelarskåp , var ska du sätta fördelaren , var är pannrummet e.t.c inte alltför oviktig sak
Danskt faktiskt, och priset är ju bara en bråkdel av vad jag har hittat i Sverige. Kollade på Golvvärmebutiken och det blev mycket dyrare. Även Rinkaby Rör blev mycket dyrare efter LK:s materialspecifikation.

Jag vet faktiskt inte vart jag ska ha fördelaren, inget som är bestämt. Pannrummet vore väl en idé då alla rör utgår därifrån.
Se ritning här https://www.byggahus.se/forum/threads/kaellarprojekt-2017.290228/
 
Hur värmer du huset olja vp el ?
 
S smurfen72 skrev:
Hur värmer du huset olja vp el ?
Luft/Vatten + Vattenmantlad braskamin.
 
L
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Luft/Vatten + Vattenmantlad braskamin.
Fabrikat , typ ,
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Luft/Vatten + Vattenmantlad braskamin.
Nu vet jag inte hur vp är inkopplad men dom brukar vilja ha konstant flöde dvs utan termostater om inte vp jobbar mot nån typ av tanklösning.
 
S smurfen72 skrev:
Nu vet jag inte hur vp är inkopplad men dom brukar vilja ha konstant flöde dvs utan termostater om inte vp jobbar mot nån typ av tanklösning.
Har 500/1000 liter acctank.
 
L
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Har 500/1000 liter acctank.
Fortfarande fråga fabrikat och typ på VP
 
L Liteavvarje skrev:
Fortfarande fråga fabrikat och typ på VP
HPW 10 Kw
 
L
Då har du bara en ON/OFF VP och shuntar ut det till huset , det du behöver i runda slängar är
Slang , fördelare som med fördel sätts i pannrummet , ( närmast tankar ) en reglercentral , shunt och cirkpump
Kommer du att ha värme på året runt i källaren ska du inte reglera efter utetemp , utan lura ev
utegivare att tro det är nollgradit ute , det blir då ett perfekt klimat i källaren
 
Finns allt i offerten ovan då? Nåt jag kntw2 behöver?
 
L
Ska du ha någon vedkamin i stora rummet ?
Läste lite mer , regleringen är en med elektroniska termostatventiler 5 kretsar , med den så ska det vara en termostat i varje rum , hur kommer rummen att användas , sov och allrum ,
Med den regleringen kommer flödena att fluktera i slingorna , då termostaterna kommer att öppna och stänga lite olika , varav flödena varierar , jag har GV i källaren kör ut det med en shuntreglering och stryper in det på fördelaren , tempen i hela källaren är konstant dygnet
runt året runt
 
Kommer ev att ha en kamin i det stora rummet ja. Rummen kommer vara all/lekrum, två barnsovrum och ett badrum. Nackdel om man vill ha olika temperatur i de olika rummen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.