6 329 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
Golvvärme - vad behövs?
Eftersom det kommer att vara olika aktiviteter i rummen , då de fordrar olika temperaturer så kanske det inte är fel med givare i varje rum , angående badrummet , blir det en handukstork där , den kan stöka till det lite , HT lämnar en värme som givaren för GV känner och kommer att sänka tempen i golvet , det går att trolla lite med det , i givaren finns ett motstånd som känner av tempen , den ska då sitta i golvet ( i ett rör som går ut i golvet för att om det blir fel på den så går det att byta ) och mäta värmen där och inte i luften ,
Fråga om det finns golvgivare hos säljaren
Fråga om det finns golvgivare hos säljaren
Inte tänkt på handdukstork faktiskt. Vi har en eldriven tork på övervåningen som aldrig används då den inte har termostat, synnerligen värdelös.L Liteavvarje skrev:Eftersom det kommer att vara olika aktiviteter i rummen , då de fordrar olika temperaturer så kanske det inte är fel med givare i varje rum , angående badrummet , blir det en handukstork där , den kan stöka till det lite , HT lämnar en värme som givaren för GV känner och kommer att sänka tempen i golvet , det går att trolla lite med det , i givaren finns ett motstånd som känner av tempen , den ska då sitta i golvet ( i ett rör som går ut i golvet för att om det blir fel på den så går det att byta ) och mäta värmen där och inte i luften ,
Fråga om det finns golvgivare hos säljaren
Glömde säga att badrummet blir kombinerat med tvättstuga.
Man kanske vill ha olika temperatur i de olika rummen m.t.p. att det är så olika användningsområden och möjligtvis en kamin i det stora rummet.S smurfen72 skrev:
Redigerat:
Handdukstork : är lite mixtergubbe , har satt ett tidrelä i dosan med extra startknapp på HT
går i fyra timmar , startar upp innan dusch , handdukarna blir varma och sedan torkar dom upp ,
Men för att återgå till olika GV i rum , din VP laddar mot tank och därefter tas det ut till värmen
Så om du har möjlighet att få en givare till bad-tvätt i golvet , så kan du ha en temp på golvet året runt som passar fötterna
, annars klinkerkallt 
går i fyra timmar , startar upp innan dusch , handdukarna blir varma och sedan torkar dom upp ,
Men för att återgå till olika GV i rum , din VP laddar mot tank och därefter tas det ut till värmen
Så om du har möjlighet att få en givare till bad-tvätt i golvet , så kan du ha en temp på golvet året runt som passar fötterna
Man stryper in slingorna så avger dom olika temperaturer men ska du ha kamin behövs nog termostater för det brukar bli ruskigt varmt av dom.ThomasLindgren skrev:
Då har du GV i övervåning oxå , och hur har du tänkt , ska dessa gå på samma fördelning , så det blir en shuntreglering ut till hela huset
Vad är det för golv uppe Trä och gjuta in slingorna i källaren , det kommer inte att bli bra
Vad är det för golv uppe Trä och gjuta in slingorna i källaren , det kommer inte att bli bra
Jag har inte golvvärme på övervåningen utan vanliga radiatorer. Endast el-golvvärme i badrummet.L Liteavvarje skrev:
Det kan bli lite problem , raddarna behöver lite mer värme , och GV lite mindre , för en bra funktion så ska det vara 2 av varandra oberoende system , 2 matningar från tanken
Som info , shuntregleringen till uppe går via utgivare och stänger värmen när det blir varmt ute
ligger då GV i källaren på samma så får du kallt där .
Så det med den styrningen som du tänker på är rätt , det enda som man kan trassla till det med för att hålla rätt temp nere , är att mäta eller läsa vad utegivaren har för motstånd , ( det finns tabell på vad den har för värde vid ca - 5C ) och byta den till ett fast mostånd
Med ett sådant förfarande kan du alltid erhålla en exakt temp på golvet nere .
Jag har typ samma , ingjutet i källaren och GV i trägolvet uppe , dom ska ha olika temp
så jag har två shuntar och lurar källaren till -10C fungerar klockrent
Fråga gärna mera om det finns fundering
Som info , shuntregleringen till uppe går via utgivare och stänger värmen när det blir varmt ute
ligger då GV i källaren på samma så får du kallt där .
Så det med den styrningen som du tänker på är rätt , det enda som man kan trassla till det med för att hålla rätt temp nere , är att mäta eller läsa vad utegivaren har för motstånd , ( det finns tabell på vad den har för värde vid ca - 5C ) och byta den till ett fast mostånd
Med ett sådant förfarande kan du alltid erhålla en exakt temp på golvet nere .
Jag har typ samma , ingjutet i källaren och GV i trägolvet uppe , dom ska ha olika temp
så jag har två shuntar och lurar källaren till -10C fungerar klockrent
Fråga gärna mera om det finns fundering
Jag har inga utegivare till shuntstyrningen på övervåningen.
Jag vet inte hur det funkar, jag ställer bara i temperaturen på manöverpanelen. Har en sån här http://mrpellets.se/sv/shuntstyrningar/224-shuntstyrning-ec-home.htmlL Liteavvarje skrev:
OK då reglerar du efter inne , det sitter en givare på någon vägg , men ändock , den stänger när värmen kommer med solen , så det vi skrev om sep. shunt och pump är ett måste , med matning direkt från tank , och kanske en modifiering som jag föreslog