5 900 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Golvvärme på vid läggning av skiffer
Vi ska till och lägga skiffret i köket imorgon och jag vet ju att man inte ska ha golvvärmen på egentligen.
MEN, vid vilken temperatur går gränsen?
Just nu kör vi ut 20°C i slingorna för att få lite värme under byggtiden, temperaturen i rummet är ca 15°C.
Måste vi då stänga av helt? Det känns ju lite riskabelt så här i mars.
Går det att bara sänka temperaturen i slingorna?
Tacksam för svar!
/Adrian
MEN, vid vilken temperatur går gränsen?
Just nu kör vi ut 20°C i slingorna för att få lite värme under byggtiden, temperaturen i rummet är ca 15°C.
Måste vi då stänga av helt? Det känns ju lite riskabelt så här i mars.
Går det att bara sänka temperaturen i slingorna?
Tacksam för svar!
/Adrian
Jag skulle inte rekomendera någon värme på golvet, under läggning av plattorna, p g a att fixet torkar ut för snabbt och därmed fäster sämre. 15 grader är en bra temperatur att jobba i, men om ni själva fryser, kan ni använda en värmefläkt.
Ganska vanligt att klinkers/plattor lossnar/bommar, efter några år, p g a hög temp på golvvärmen, eller där alla rör går ut från fördelaren. Var noga så att där blir fix/fästmassa under hela plattan.
Se till så att skiffern är ren, stryk gärna baksidan med en fuktig svamp innan läggning.
Ganska vanligt att klinkers/plattor lossnar/bommar, efter några år, p g a hög temp på golvvärmen, eller där alla rör går ut från fördelaren. Var noga så att där blir fix/fästmassa under hela plattan.
Se till så att skiffern är ren, stryk gärna baksidan med en fuktig svamp innan läggning.
I ditt fall så slulle jag bara lägga skiffret i köket som det är med 15 grader, bara materialen som används har samma temp d.v.s att dom har legat inne 48 timmar.
Vill man ändå hämma urtorkning kan man lägga plast över´dom gjutna plattorna 2-3 dygn och vattna något, men det brukar aldrig bli problem.
Vill man ändå hämma urtorkning kan man lägga plast över´dom gjutna plattorna 2-3 dygn och vattna något, men det brukar aldrig bli problem.
Klicka här för att svara