Innan ni slår bakut så läs hela frågan. 
Frugan har beställt en relaxavdelning i källaren. Från början tänkte jag bila ut rubbet och isolera med allt vad det innebär. Sedan visade det sig att dom gjutit plattan 15 cm tjock och dubbelarmerat den. Vi bestämde oss då för att strunta i golvvärmen och köra en relax avdelning utan. Lite schyssta (oorganiska) mattor eller tofflor får bli golvvärme.
När jag sedan pratade med försäkringsbolaget angående renoveringen av badrummet uppe så kom vi in på denna relaxavdelning. Skadeförebyggaren påstod att det inte var några problem alls att sätta in golvvärme trots att det är oisolerat så länge som det bara är komfortvärme och att den i perioder får vara avstängd. Dvs köra den när man vet att man ska använda relaxen.
Jag blev väldigt förvånad över detta? Vad tror ni visa på forumet?
Frugan har beställt en relaxavdelning i källaren. Från början tänkte jag bila ut rubbet och isolera med allt vad det innebär. Sedan visade det sig att dom gjutit plattan 15 cm tjock och dubbelarmerat den. Vi bestämde oss då för att strunta i golvvärmen och köra en relax avdelning utan. Lite schyssta (oorganiska) mattor eller tofflor får bli golvvärme.
När jag sedan pratade med försäkringsbolaget angående renoveringen av badrummet uppe så kom vi in på denna relaxavdelning. Skadeförebyggaren påstod att det inte var några problem alls att sätta in golvvärme trots att det är oisolerat så länge som det bara är komfortvärme och att den i perioder får vara avstängd. Dvs köra den när man vet att man ska använda relaxen.
Jag blev väldigt förvånad över detta? Vad tror ni visa på forumet?
Det blir ju säkerligen gottigt för tassarna när värmen varit på tillräckligt länge om man bortser från all värmeförlust som försvinner neråt. Alltså extremt oeffektivt.
Det finns dock system för t.ex vattenburen värme som ligger i frigolit samt metallskenor för att förebygga den bristande isolieringen. Verkningsgrad och liknande vet jag inget om men kolla runt lite vettja. Vet att bla LK golv har sådant system.
Lycka till.
Det finns dock system för t.ex vattenburen värme som ligger i frigolit samt metallskenor för att förebygga den bristande isolieringen. Verkningsgrad och liknande vet jag inget om men kolla runt lite vettja. Vet att bla LK golv har sådant system.
Lycka till.
Värmeförlusten är jag helt med på, vad jag tycker är konstigt är att skadeförebyggaren inte sa något om fuktvandring?
Ska kolla upp "frigolitsystemet", verkar intressant.
Antar att det är denna du menar
LK Spårskiva EPS 16
Golvvärmeskiva 16 mm i cellplast med limmad heltäckande värmefördelningsplåt. Skivan har 4 st spår c/c 150 mm för LK Värmerör dim 12 mm.
Korttidslast ISO 844, 400 kPa
Långtidslast 140 kPa (2% kompr. på 50 år)
Isolerförmåga 0,034 W/m ºC
Materialåtgång, ca 1,5 st/m2 exkl. vändzonsyta
Nån som har nån bra ÅF på dessa?
Är det bara att flyta ovanpå dessa eller hur är det tänkt? Klinkers blir det högst upp iallafall.
Ska kolla upp "frigolitsystemet", verkar intressant.
Antar att det är denna du menar
LK Spårskiva EPS 16
Golvvärmeskiva 16 mm i cellplast med limmad heltäckande värmefördelningsplåt. Skivan har 4 st spår c/c 150 mm för LK Värmerör dim 12 mm.
Korttidslast ISO 844, 400 kPa
Långtidslast 140 kPa (2% kompr. på 50 år)
Isolerförmåga 0,034 W/m ºC
Materialåtgång, ca 1,5 st/m2 exkl. vändzonsyta
Nån som har nån bra ÅF på dessa?
Är det bara att flyta ovanpå dessa eller hur är det tänkt? Klinkers blir det högst upp iallafall.
Redigerat:
"Bra och slätt underlag under skivorna" betyder tyvärr i realiteten att du får trycka ner skivorna i vått flytspackel. Det får inte vara någon luft alls under om du ska vara säker på att undvika svikt i plattorna.
Min kollega har gjort ett sånt jobb och det blev mycket dyrt för kunden.
Min kollega har gjort ett sånt jobb och det blev mycket dyrt för kunden.
Förmodligen blir det inget problem, men man ju aldrig veta. Försäkringsbolaget lär ju strunta i hur du gör eftersom om du gjort fel betalar de inget ändå.JohanKson skrev:När jag sedan pratade med försäkringsbolaget angående renoveringen av badrummet uppe så kom vi in på denna relaxavdelning. Skadeförebyggaren påstod att det inte var några problem alls att sätta in golvvärme trots att det är oisolerat så länge som det bara är komfortvärme och att den i perioder får vara avstängd. Dvs köra den när man vet att man ska använda relaxen.
Jag blev väldigt förvånad över detta? Vad tror ni visa på forumet?
Jag skulle säga tvärtom, så länge du har på golvvärmen hela tiden, även på sommaren blir det ingen omvänd fuktvandring.
Min far har gjort så i hela huset på sitt hus byggt 1965. Det är nu 10 år sedan och det har inte märkts något ännu. Huset är på 180m2, enplan med källare. Med 4 personer i huset gjorde de åt 2m3 olja per år.
Är det en normalbegåvad hantverkare som hjälper dig att lägga ut dessa skivor så kollar han givetvis av underlaget innan läggning. Är det okej så dubbellimmas skivorna med flytfix annars flytspacklas ytan. Efter att golvslingorna tryckts ner i sina metallspår primas ytan med en primer för ickesugande underlag. Därefter sker läggning av klinker med lämpligtvis flytix.
Jag har själv gjort detta många gånger och hittills har det inte inneburit några som helst problem. Förstår inte varför det skulle innebära att lägga skivorna i blött flytspackel?
Jag har själv gjort detta många gånger och hittills har det inte inneburit några som helst problem. Förstår inte varför det skulle innebära att lägga skivorna i blött flytspackel?
Klicka här för att svara
