10 273 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Golvvärme i badrummet, gjutnings-problem. En novis på betong undrar!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Som jag skrev, det lär variera i landet. Sist jag gjöt betalade jag 1625 kr/m3 plus frakt. Även om det skulle kosta 3000 kr, dvs några futtiga hundringar mer än att handblanda en heldag är det ju värt det, om det är praktiskt möjligt dvs.MathiasS skrev:
Betong kommer det bli, jag gör som jag tänkt från början. Det brukar oftast bli bäst så...
Betongstation ca 2mil bort, men jag tvivlar på att det kostar 1625 plus frakt.
Beijer bygg ca 5km bort ska kolla vad dom tar för att köra ut 65 säck.
Hyra tombola 145L 140:- byggdag
Men betongbil är värt att kolla, får bli ett samtal på onsdag (om dom har öppet) dvs.
Betongstation ca 2mil bort, men jag tvivlar på att det kostar 1625 plus frakt.
Beijer bygg ca 5km bort ska kolla vad dom tar för att köra ut 65 säck.
Hyra tombola 145L 140:- byggdag
Men betongbil är värt att kolla, får bli ett samtal på onsdag (om dom har öppet) dvs.
Kan du komma till med en betongbil så är det väl inget att fundera över........
Oavsett metod behöver något kapilärbrytande i botten.
Med makk sen isolering (ev plast) och sen betong är det inget problem i den lösningen.
Du kan dessutom få en stabil kaka eftersom det går att gjuta in piggar i befintlig byggnation och gjuta ihop allt.
EPS kan du teoretiskt sett hälla direkt i hålet, och sen sluta ~5cm under lägsta nivå för att flytspackla resten.
Förutom kostnaden för flytspakel, så kommer du inte bort från problemet med att du bör plasta botten innan EPS hälls ned. Så du inte riskerar att cementen i EPS löses upp, och suger onödig fukt.
Dessutom ökar risken för att "kakan" blir flytande på fel sätt, eftersom det är svårt att fästa den i befintligt bygge.
Jag hade valt alt1 i detta läget. Det känns vettigare!
Med makk sen isolering (ev plast) och sen betong är det inget problem i den lösningen.
Du kan dessutom få en stabil kaka eftersom det går att gjuta in piggar i befintlig byggnation och gjuta ihop allt.
EPS kan du teoretiskt sett hälla direkt i hålet, och sen sluta ~5cm under lägsta nivå för att flytspackla resten.
Förutom kostnaden för flytspakel, så kommer du inte bort från problemet med att du bör plasta botten innan EPS hälls ned. Så du inte riskerar att cementen i EPS löses upp, och suger onödig fukt.
Dessutom ökar risken för att "kakan" blir flytande på fel sätt, eftersom det är svårt att fästa den i befintligt bygge.
Jag hade valt alt1 i detta läget. Det känns vettigare!
Uppdatering:
Grävt ur ordentligt
Grusat av med makadam (bonden hade - bönder är bra folk
)
Isolerat 100+70mm
Golvvärmen lagd
Armering + dubbning i kantbalk
Provtryckning golvvärme väntar, sen betong.
Tack alla för hjälp och tips!
Det går framåt!
Grävt ur ordentligt
Grusat av med makadam (bonden hade - bönder är bra folk
Isolerat 100+70mm
Golvvärmen lagd
Armering + dubbning i kantbalk
Provtryckning golvvärme väntar, sen betong.
Tack alla för hjälp och tips!
Det går framåt!
Härligt!
Ingen som jag sett som noterat detta innan, men faktum är också att du hade behövt gräva ur ytterliggare ~110mm får att få samma isolervärde med EPS-cement (den isolerar ungefär hälften så bra som cellplast, så 170*2mm EPS-cement + ~40mm flyt = 380mm istället för 170mm cellplast + ~100mm betong = 270mm).
Tror det blev rätt val av lösning.
Ingen som jag sett som noterat detta innan, men faktum är också att du hade behövt gräva ur ytterliggare ~110mm får att få samma isolervärde med EPS-cement (den isolerar ungefär hälften så bra som cellplast, så 170*2mm EPS-cement + ~40mm flyt = 380mm istället för 170mm cellplast + ~100mm betong = 270mm).
Tror det blev rätt val av lösning.
Uppdatering #2
Betongen är inne, det blev att blanda själv, tombola lånad och betong (80 säckar = 1040 L) blandade och inburna. Grovisen som hjälpte mig tyckte att vi kunde köra Byggmax grovbetong, och han hade gjort det förut med bra resultat och så fick det bli. Körde 4 vändor med firmans hyrda bil under veckan, á 20 säckar = tungt!
Gick förvånansvärt smidigt, en betongblandare för framtida div projekt i hemmet är på "att köpa listan"
Betongbil blev lite bortprioriterat då jag har lite halvsvårt att komma loss från jobbet nu.
Nästa projekt är att slipa/putsa väggar.
Efter 3,5h arbete på en söndag så är resultatet enligt bild. 8cm tjocklek vid brunnen och 10cm vid dörren.
Betongen är inne, det blev att blanda själv, tombola lånad och betong (80 säckar = 1040 L) blandade och inburna. Grovisen som hjälpte mig tyckte att vi kunde köra Byggmax grovbetong, och han hade gjort det förut med bra resultat och så fick det bli. Körde 4 vändor med firmans hyrda bil under veckan, á 20 säckar = tungt!
Gick förvånansvärt smidigt, en betongblandare för framtida div projekt i hemmet är på "att köpa listan"
Betongbil blev lite bortprioriterat då jag har lite halvsvårt att komma loss från jobbet nu.
Nästa projekt är att slipa/putsa väggar.
Efter 3,5h arbete på en söndag så är resultatet enligt bild. 8cm tjocklek vid brunnen och 10cm vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Träningsvärk någonstans? 
Det känns skönt att höra att det gick så bra då vi har ett liknande projekt planerat för genomförande om två veckor!
Du skrev inledningsvis att du skulle flyta fallet "om det behövs". Hur blev det, behöver du flyta eller gick det att få till ett bra fall med betongen?
Du skrev inledningsvis att du skulle flyta fallet "om det behövs". Hur blev det, behöver du flyta eller gick det att få till ett bra fall med betongen?
Klicka här för att svara