Hej!

Jag har köpt ett hus för lite över ett halvår sedan och försöker nu få golvvärmen i badrummet att fungera. Den förra ägaren sa att cirkulationspumpen till golvvärmen var trasig, så jag började glad i hågen med att byta den. Det gjorde inte direkt saken bättre. Jag misstänker att det är luft i systemet, men vet egentligen väldigt lite om sånt här.

Expansionskärlet visar att jag har 1,2 bars tryck. Badrummet är på andra våningen. De vanliga elementen blir varma (mellan 30–40 grader just nu beroende på utomhustemperatur). Vi har bergvärme med en mindre ackumulatortank på 160 liter.

Rörkopplingar i ett badrum med två vita rör som kommer upp från golvet och två metallrör som går in i väggen, del av ett golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmen kommer in i badrummet via de två rören i mitten som går upp till en handduksvärmare; vi har ett vanligt 2-rörssystem i huset. Rören på sidorna går ner i golvet och dyker upp igen vid shunten på nästa bild, där de sedan går ner till slingan i golvet.
Vattenrör och kopplingar till en cirkulationspump för golvvärme syns i ett badrum med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet är för det mesta 21 grader, d.v.s. ungefär samma som golven i de andra rummen.

Jag gjorde ett litet test där jag lät cirkulationspumpen till shunten vara av och mätte temperaturen med lasermätare lite överallt.

Med pumpen AV:

• På ett element i rummet bredvid är temperaturen 33 grader.
  • Samtidigt var handduksvärmaren 22 grader.
  • Röret in i badrummet höll 31 grader och ut igen 30 grader (samma på rören bredvid som går ner till shunten).
  • Röret som kommer upp till shunten var 26 grader och ner i golvet igen 25 grader.
  • Röret ner till golvvärmeslingan var 25 grader och upp igen 24 grader (observera att pumpen är av nu).
Jag slog sedan på cirkulationspumpen till golvslingan och lät den köra en kvart ungefär.

Med pumpen PÅ:

• Nu var handduksvärmaren 23 grader.
  • Röret in i badrummet steg till 37 grader och ut igen var den 32 grader.
  • Röret som går till shunten var också 37 grader men returen bara 26 grader.
  • Röret som kommer upp vid shunten var nu bara 22 grader och när den går ner igen 21 grader.
  • Till golvvärmeslingan var båda rören 21 grader.
Kan tillägga att jag förstås har luftat både handduksvärmaren och shunten säkert tio gånger minst.

För mina naiva ögon ser det ut som om värmen på något smått magiskt sätt försvinner i rören mellan handduksvärmaren och shunten. Ska jag misstänka luft där? Det är inte uppenbart hur jag ska bära mig åt för att lufta där på ett vettigt sätt.

Kan det vi ser förklaras av luft i golvslingan, och ska jag då ta bort rören in i shunten och spola igenom den i några minuter?

Handduksvärmaren kan dessutom bli varm ibland, men det är inte riktigt uppenbart för mig under vilka förutsättningar, och för det mesta är den kall.

Vad blir nästa steg nu?

//Andreas

Jag skulle ha testat att byta den där ventilen uppe till vänster. De fastnar i stängt läge ibland.

Jag ser ingen shunt men jag är ingen rörmokare. Det vore inte dumt att ha annars får du 37 grader ut i golvvärmen.

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag skulle ha testat att byta den där ventilen uppe till vänster. De fastnar i stängt läge ibland.

Jag ser ingen shunt men jag är ingen rörmokare. Det vore inte dumt att ha annars får du 37 grader ut i golvvärmen.
Piggen rör sig i men det är något att testa i varje fall.

Den kopplingen som ventilen sitter på är en minishunt.

Skulle det inte bli så där om shunten var stängd?

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Skulle det inte bli så där om shunten var stängd?
Jag har förstått det som att shunten består att två slingor, en primär (inflödet från radiatorsystem) och en sekundär (slingan i golvet) och att den primära slingan alltid är helt öppen och ventilen styr bara hur mycket som blandas in i den sekundära slingan. Men någon som är tvärsäker på det här får gärna rätta mig om jag har fel.

AlgoJerViA AlgoJerViA skrev:
Jag har förstått det som att shunten består att två slingor, en primär (inflödet från radiatorsystem) och en sekundär (slingan i golvet) och att den primära slingan alltid är helt öppen och ventilen styr bara hur mycket som blandas in i den sekundära slingan. Men någon som är tvärsäker på det här får gärna rätta mig om jag har fel.
Nja.
Det beror dels på om den är inställd för enrörssystem eller tvårörsystem.

Sen beror det även på hur den än instrypt/injusterad.

Är den inställd för tvårörsystem så har primärsidans inlopp ingen kontakt med primärsidans retur. Utan allt flöde som går in genom tillopet går in via golvvärmeslingan å ut genom utloppet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.