Faariiis Faariiis skrev:
Det tänker jag att det bör göra men jag har gjort reklamation till ARN.
entreprenören avser att åtgärda starta på måndag. Men jag har skrivit ett tilläggsavtal som jag kräver att de skriver under innan något arbete påbörjas!
Bifogar kopia på det
Tilläggsavtal – Åtgärdande och besiktning av golvvärmeinstallation



Parter

Beställare: _______________________________

Entreprenör: _______________________________



Bakgrund

Vid utförd installation av golvvärme i fastigheten __________________ har omfattande brister konstaterats. Entreprenören har erbjudit sig att utföra åtgärder. Beställaren accepterar detta endast under nedanstående villkor.



1. Åtgärdsarbete och regelverk



Entreprenören åtar sig att utföra samtliga åtgärder enligt gällande projekteringshandlingar, god yrkessed och tillämpliga regelverk.

Arbetet ska utföras i enlighet med gällande monteringsanvisningar från HeatUp, tillämpliga branschregler samt Säker Vatten-installationsregler.

Utförandet ska vara fullt fackmässigt, verifierbart vid besiktning och möjliggöra fortsatt byggnation inklusive sockling.



2. Särskilt krav – Fördelningsplåtar



Entreprenören ska säkerställa att fördelningsplåtar monteras korrekt i gästrummet längst ute mot gatan, i enlighet med HeatUps monteringsanvisningar, gällande branschregler och tillverkarens anvisningar.



3. Besiktning



Efter avslutat arbete ska installationen besiktigas av oberoende besiktningsman utsedd av beställaren.

Besiktningen ska verifiera att utförandet följer HeatUps monteringsanvisningar, branschregler och Säker Vatten-installationsregler.



4. Godkännande



Beställaren är inte skyldig att godkänna arbetet förrän installationen blivit skriftligen godkänd vid besiktning utan anmärkningar.



5. Åtgärdsansvar vid underkänd besiktning



Om installationen helt eller delvis inte godkänns vid besiktning åtar sig entreprenören att på egen bekostnad utföra samtliga nödvändiga åtgärder, inklusive att vid behov göra om installationen i sin helhet, samt genomföra ny besiktning tills godkänt resultat uppnås.



6. Kostnader



Samtliga kostnader för åtgärder och omarbeten ska bäras av entreprenören.



8. Övrigt



Detta tilläggsavtal gäller före tidigare överenskommelser i de delar som regleras här.



Ort och datum: ___________________________







Beställare







Entreprenör
Varför behövs det ett tilläggsavtal..? Du kan ju inte tvinga dem till att skriva på det för att de ska få nyttja sin rätt att åtgärda felen så du kan ju förbereda dig på hur du agerar om de inte vill skriva på detta (varför skulle de vilja det?).
 
För att det ska finnas ett juridiskt dokument på överenskommelser och att de ska följa branschregler samt praxis.
 
Faariiis Faariiis skrev:
För att det ska finnas ett juridiskt dokument på överenskommelser och att de ska följa branschregler samt praxis.
Vad är din plan om entreprenören tackar nej till att skriva på ditt tillägg?

Om du då hindrar entreprenören att arbeta är det du som bryter det ingångna avtalet och du kommer nog tappa en hel del.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Detta skulle du ju haft med i ditt ursprungliga avtal. Du kan inte komma med nya avtalsvillkor nu utan du har ju reklamerat arbetet utifrån befintligt avtal. Nog får man även om det inte skriftligt avtalats förutsätta att installation sker fackmannamässigt vilket bland annat innebär att följa tillverkarens anvisningar. Men vad det gäller besiktningsman så är det normala upplägget att om firman inte håller med rapporterade fel så tar även de in en besiktningsman. Gör denna en annan bedömning än er så argumenterar de sinsemellan men i det fallet att de inte är överens tar ni/de in en överbesiktninsman som båda parter godkänner och dennes utfall är det som sedan gäller. Så att du nu vill avtala att de blint ska följa eran besiktningsmans utlåtande låter som något de inte bör gå med på.
 
T TypRätt skrev:
Detta skulle du ju haft med i ditt ursprungliga avtal. Du kan inte komma med nya avtalsvillkor nu utan du har ju reklamerat arbetet utifrån befintligt avtal. Nog får man även om det inte skriftligt avtalats förutsätta att installation sker fackmannamässigt vilket bland annat innebär att följa tillverkarens anvisningar. Men vad det gäller besiktningsman så är det normala upplägget att om firman inte håller med rapporterade fel så tar även de in en besiktningsman. Gör denna en annan bedömning än er så argumenterar de sinsemellan men i det fallet att de inte är överens tar ni/de in en överbesiktninsman som båda parter godkänner och dennes utfall är det som sedan gäller. Så att du nu vill avtala att de blint ska följa eran besiktningsmans utlåtande låter som något de inte bör gå med på.
Firman förhallar och jag har gett dem skäligt rådrum fram till 3:e januari. Får jag inget svar går jag vidare med annan entreprenör
 
På deras räkning
 
Du har fått rådet redan så ska bara upprepa det en gång och inte tjafsa mer after det.

Nej jag är varken advokat eller utbildad jurist.

Men vad du gör är att från din sida bryta avtalet och om entreprenören inte är helt okunnig kommer arbetet av ny entreprenör inte göras på gamla entreprenörens räkning utan på din.

Du kan så klart ha råd från bättre håll & jag lär mig gärna nya saker.

Lycka till hur du nu än fortskrider.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu har firman svarat mig idag att de avser riva allt samt göra om installationen i sin helhet. De tänkte spårfräsa samt dra om nya slingor i samtliga rum. Jag tänkte höra med er vad ni tänker att ha värmeplåtar i spacklet för att sprida ut värmen mycket effektivitet? Det ska väl vara bra metod?
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Faariiis Faariiis skrev:
Nu har firman svarat mig idag att de avser riva allt samt göra om installationen i sin helhet. De tänkte spårfräsa samt dra om nya slingor i samtliga rum. Jag tänkte höra med er vad ni tänker att ha värmeplåtar i spacklet för att sprida ut värmen mycket effektivitet? Det ska väl vara bra metod?
Inget bra med plåtar i flyten/spackel, flyten/spackel fäster inte på plåten, utan ligger löst på bara. Cementbaserat och aluminum gillar inte varandra. Det blir att lägga slingorna med ett avstånd på max 200 mm. mellan. Blir avståndet större, kan golvet kännas som att det är randigt av värme. Vilken dim på slang tänker dom sig, kanske 16 mm och i mitt tycke snålt, då flödet måste vara högt, för att få värme hela vägen genom en slinga. Har lagt 20 mm själv med 200 mm mellan och det ger en jämn värme över hela golvet, ingen randig värme då. Samt att tilloppet ska vara utmed yttervägg, där det som kallast, gärna då en slinga som går längst ut och vänder tillbaka, sen läggas in mot mitten. Där behövs minst med värme.
 
J jonaserik skrev:
Inget bra med plåtar i flyten/spackel, flyten/spackel fäster inte på plåten, utan ligger löst på bara. Cementbaserat och aluminum gillar inte varandra. Det blir att lägga slingorna med ett avstånd på max 200 mm. mellan. Blir avståndet större, kan golvet kännas som att det är randigt av värme. Vilken dim på slang tänker dom sig, kanske 16 mm och i mitt tycke snålt, då flödet måste vara högt, för att få värme hela vägen genom en slinga. Har lagt 20 mm själv med 200 mm mellan och det ger en jämn värme över hela golvet, ingen randig värme då. Samt att tilloppet ska vara utmed yttervägg, där det som kallast, gärna då en slinga som går längst ut och vänder tillbaka, sen läggas in mot mitten. Där behövs minst med värme.
De ska lägga det cc 250 men jag undrar varför det inte blir bra med plåtar i flytspacklet? De har redan flytit över med 2-4,8 cm och aluminiumplåtarna sprider ut värme mycket bättre än spacklet?
 
Tjena

Jag har sett din fru skriva om arbetet på Facebook.

Ett riktigt stort problem med er golvvärme är också matningen, den måste bli större. Absolut minst 25 gärna större. Du kommer annars få problem med att golvvärmen inte blir tillräckligt varm och de vill du inte ha om dom nu ska göra om allt annat.

Jag talar utifrån egen erfarenhet med matning på 16mm. Kopplade på från gamla element rör rakt av. De klara inte av att värma en ovanvåning på 65kvm tillräckligt.

Fick dra ny matning (25mm) från källaren och upp. Skillnaden blev såklart natt och dag, funkar perfekt nu.
 
Faariiis Faariiis skrev:
De ska lägga det cc 250 men jag undrar varför det inte blir bra med plåtar i flytspacklet? De har redan flytit över med 2-4,8 cm och aluminiumplåtarna sprider ut värme mycket bättre än spacklet?
Är plåtarna redan där så ha det så. Tänker mera på att plåt och flyt inte fäster bra med varandra, när man går på golvet , så kan det röra sig och flyten krackelerar och kan smula sig. Med det djupet på flyten kan det klara sig. Men lite tätare skulle jag själv nog ta. Och som inlägg # 26, så är det nog inte fel att ha grov matning, så det blir ett lungt flöde till GV. Vilken dim är det på slangarna. 16 mm då ska det inte vara mer än 200 mm mellan, som jag skrev tidigare, kan golvet bli randigt med värmen.
Men jag har ingen erfarenhet av det typen av montage, så kag hoppar över det med min tankeställning om det. I övrigt lycka till med golv och värme.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.