S
Askungan skrev:
Bild gärna på Stämjärn

Teknik och verktyg - helt utan huvud jag :)

Men? Manuellt, oj mycket armarbete och träningsvärk får man.... kniv och så.... bit och för bit.... inga snabba lösningar.... maskin.... ?
sista biten till väggen inte hela golvet.
du får söka på stämjärn

Redigerat av moderator:
Vad är maximala prislappen för verktygen till detta jobb. Går ju att sälja efter har jag hört ...

Ett alternativ:

En makita fräs, RT0700X5'ish, 2500:-

ImageUploadedByByggahus.se1400610811.055972.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrskena, 800:-

ImageUploadedByByggahus.se1400610839.823456.jpg
Skapa konto

Skenadapter till fräsen, 400:-

ImageUploadedByByggahus.se1400610866.237204.jpg
Skapa konto

Då kan du fräsa rakt med frässtål i lämplig diameter.

Detta är en notfräs, finns i olika diametrar på spetsen,
notfräs.jpg
Skapa konto

Nära väggarna får du köra med offsetbasen, 1000:- till men då kommer du ca 2 cm från väggen.

ImageUploadedByByggahus.se1400610955.373201.jpg
Skapa konto

Så, 4700:- för verktyg för att skapa smutssamlande mönster i golvet - kostar att ligga på topp ...

Redigerat:
  • Haha
LoweW
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men:
Hur fixerar man styrskenan på ett golv?

Oldboy skrev:
Dum fråga kanske, men:
Hur fixerar man styrskenan på ett golv?
Massan av en välvuxen kropp? Sitter gummilister under så den glider inte alltför lätt med lite vikt på.

Ok. Tack.
Tänkte att det kanske var lite meckigt att kliva omkring på den samtidigt som man kör, och då med risk för att den flyttar sig, men med gummilister så kanske det fungerar då ja.

Hej alla igen som har svarat här inne! Jag vill vara artig och tackar er, för alla svar och nu är golvet färdigt!
Körde med cirkelsåg med en klinga med flera tänder och det funkade! Har två olika klingor, så det blev 2,8 mm snitt.
Använde också kantlist för stöd av cirkelsågen så det blev raka spårsnitt. Och nu har golvet blivit målat och dekormålat med rutor. Lägger in här bilden för att visa er också!

golv.jpg
Skapa konto

• Gilla
sven_snickare och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Snyggt resultat! Och en tröst för mig som lyckats lägga golv med naturliga springor. Det finns alltså personer som uppskattar det !:cool:

• Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Askungan Askungan skrev:
Vet du förresten varför man inte rekommenderar att ha golvspringor? Bara endast för dammets skull?
Egentligen är det ju bäst att låta springorna i golvet vara kvar, så golvet kan röra sig och andas. Det har nog mycket med "dammet" att göra och att det kanske är ohygieniskt. Men om man torkar med såpavatten så blir dt alltid lite såpa rester kvar i springorna som en hinna, och det är starkt basiskt och där trivs varken, mögel, insekter eller bakterier. Så golvet är hygieniskt även om springorna är kvar. Särskilt om man torkar med såpa eller hushållssoda (om golvet tål det) vilket ger ett lågt ph värde i springorna. Ingen fara alls alltså ur hygiensynpunkt, enligt min mening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.