Hej Byggmän och Byggkvinnor!
Jag behöver hjälp. Råd. Tips. Jag är inte mycket för hantverk.
Ingen rekommenderar att man ska göra golvspringor på trägolvet.
Jag förstår, att det kan ge eller fästa damm, och smuts i golvspringor men det problemet är
det att jag tycker är så snyggt och charmigt med golvspringor. Tycker ni inte är det också?

Jag har trägolvet i vardagsrummet, och täta golvspringor men på vilket smidigaste sätt kan jag
få att göra golvspringor, lite bredare och djupare? Verktyg? Maskin?
Jag har cirkelsåg, och hand-träsåg, och tigersåg, men jag vet inte vilket är bäst för att köra
med borr, eller bland med " vasständer " - mm?
Handöverfräs? Sänksåg? Men golvplankorna är på ytan så går det inte med
handöverfräsmaskinen?
TACK om någon snäll människa tar ork, och tid
att råda mig!
Må gott!
Jag behöver hjälp. Råd. Tips. Jag är inte mycket för hantverk.
Ingen rekommenderar att man ska göra golvspringor på trägolvet.
Jag förstår, att det kan ge eller fästa damm, och smuts i golvspringor men det problemet är
det att jag tycker är så snyggt och charmigt med golvspringor. Tycker ni inte är det också?
Jag har trägolvet i vardagsrummet, och täta golvspringor men på vilket smidigaste sätt kan jag
få att göra golvspringor, lite bredare och djupare? Verktyg? Maskin?
Jag har cirkelsåg, och hand-träsåg, och tigersåg, men jag vet inte vilket är bäst för att köra
med borr, eller bland med " vasständer " - mm?
Handöverfräs? Sänksåg? Men golvplankorna är på ytan så går det inte med
handöverfräsmaskinen?
TACK om någon snäll människa tar ork, och tid
att råda mig!
Må gott!
Bonnier, tack snälla du!
Ja för jag vill lacka golvet, vitt och sen dekormåla schackrutor efteråt då vill jag gärna ha synliga golvspringor
är charmigt då, men jag vill " öppna sidor åt " på träplankorna som är " täta " just nu så det ser jag bara svaga
" spårlinjer "
Sänksåg, och har de flera att välja på mm, de flesta maskinerna som handöverfräs har 6 och 8 mm, är för mycket
och det räcker nog med 2 mm tror jag - så vilken är bäst, sänksåg-modell?
Ja för jag vill lacka golvet, vitt och sen dekormåla schackrutor efteråt då vill jag gärna ha synliga golvspringor
är charmigt då, men jag vill " öppna sidor åt " på träplankorna som är " täta " just nu så det ser jag bara svaga
" spårlinjer "
Sänksåg, och har de flera att välja på mm, de flesta maskinerna som handöverfräs har 6 och 8 mm, är för mycket
och det räcker nog med 2 mm tror jag - så vilken är bäst, sänksåg-modell?
Eftersom du frågar här efter vilken som är bäst så kommer råden säga festtoolAskungan skrev:Bonnier, tack snälla du!
Ja för jag vill lacka golvet, vitt och sen dekormåla schackrutor efteråt då vill jag gärna ha synliga golvspringor
är charmigt då, men jag vill " öppna sidor åt " på träplankorna som är " täta " just nu så det ser jag bara svaga
" spårlinjer "
Sänksåg, och har de flera att välja på mm, de flesta maskinerna som handöverfräs har 6 och 8 mm, är för mycket
och det räcker nog med 2 mm tror jag - så vilken är bäst, sänksåg-modell?
Men en sänksåg av kvalitesmärke kommer inte göra dig missnöjd, Bosch, dewalt, hitachi är ju säkra kort och garanterat nästan halva priset mot en överprisad festtool
För just det här användningsområdet krävs kanske ingen toppkvalitet på sågen, men en sänksåg är alltid bra att ha har jag märkt! Själv har jag en Bosch som jag är mycket nöjd med.
Problemet jag kan se med sänksåg, eller annan cirkelsåg, är att när man "kört in i väggen" så att säga. Du kan inte spåra hela vägen, utan det tar ju stopp 10-15 cm när "nosen" på sågen tar emot väggen.
Problemet jag kan se med sänksåg, eller annan cirkelsåg, är att när man "kört in i väggen" så att säga. Du kan inte spåra hela vägen, utan det tar ju stopp 10-15 cm när "nosen" på sågen tar emot väggen.
Va? Blir det 5 cm?
Jag vill gärna ha max 2 cm från plankans sida till sida, och inte alltför djupa bara men borr till handöverfräs har bara 6 mm uppåt så jag vet inte vilket bästa sätt, nu föreslås sänksåg så..... det kanske kan gå?
Jag vill gärna ha max 2 cm från plankans sida till sida, och inte alltför djupa bara men borr till handöverfräs har bara 6 mm uppåt så jag vet inte vilket bästa sätt, nu föreslås sänksåg så..... det kanske kan gå?
Hur mycket har sänksåg där med " vassblad " till storlek för mm och djupets storlek mm?
Kanske inte tydlig med fråga, men du förstår nog vad jag menar med vassblad.... till sänksåg....
Hur mycket kan det skäras, och sågas?
Kanske inte tydlig med fråga, men du förstår nog vad jag menar med vassblad.... till sänksåg....
Hur mycket kan det skäras, och sågas?
Har du kanske missuppfattat "storleken" på handöverfräsar..? De 6/8/12 mm som står i fräsarnas beslrivningar är diametern på frässtålets axel som spänns fast i fräsmaskinen, inte diametern på spåret de fräser. Det finns frässtål som fräser mycket klenare spår än dess axel.
Diametern på såret de fräser, och frässtål som klenare, har du lust att infoga bild på en exempel maskin där jag kan lära mig om jag läste fel eller uppfattat fel.... storleken alltså... men jag vill göra så iaf det på direkt på golvplankor eftersom jag har inget snickarbord att ta upp varje blanka, och det går inte.... jag kan inte sånt.... det enklaste är att göra ppå golvet... om det går med handöverfräs.... då är det viktigt att ha en fräsmall som stöd för att det ger rak stabilitet, stämmer det?
