Skall börja inreda vinden inom en snar framtid. Trappan och takfönster skall monteras snart.
Men man måste väl börja planera lite i förväg nu...

Takstolar och takbjälklaget är isolerat och i varierande bredd (som kanske syns på ritningen) och vi skall lägga reglar CC60 i motsvarande riktning. Takbjälklaget är av 45x220mm reglar, men det känns lite overkill att lägga lika grova i motsvarande riktning... eller?
Tanken som jag har är att använda 45x145mm istället och fästa dem i balkskor som skruvas med ankarskruv. Då behöver man inte bry sig om att göra urtag i reglarna för el rören som ligger under isoleringen.
På detta skall det limmas och skruvas golvspånskivor. Bedrar snålheten visheten?

(Bortse från de horisontella 45x45 reglarna på bilden)

• vindsreglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen :(

Är du säker på att takbjälklaget klarar rent hållfasthetsmässigt att fungera som golvbjälklag? I det avseendet blir det inte direkt bättre av att du reglar upp ytterligare tvärs över.

OM bjälklaget är tillräckligt behöver du absolut inte 220 och antagligen inte heller 145 på tvärgående reglar. Vad är det för CC på takbjälkarna? Det är detta avstånd som de tvärgående relgarna måste klara.

Om INTE bjälklaget är tillräckligt stabilt så finns det nog ingen annan lösning än att förstärka detta eller smälla upp hjärtvägg under...

Redigerat:
Om det är ca 1200mm mellan takstolarna räcker det med 45x120 på tvärgående reglar MEN jag tror INTE att takstolarnas underramar klarar denna tillskottslast!!!
Detta måste du kontrollera!
Det är väldigt ovanligt att man överdimensionerar takstolar för att klara inredningsbar vind utan att samtidigt lägga in extra golvreglar mellan takstolarna. Vilken spännvidd har du på takstolarnas underram? Hjärtvägg?

/Ingenjören

Hållbarhet på vinden är inga problem. Vi är 21 radhus i tre längor där 10st har inrett vinden utan andra förstärkningar eller hjärtväggar. Vi har även en byggingenjör i området som räknade på detta för länge sedan (tyvärr flyttat nu)...
Ytan är ca 6m långt och bredden är ca 5m, nu minns jag inte CC på längsta bredden mellan takstolarna (sitter på jobbet), men jag tror den är runt 1400, de andra är runt 1200. Har dessvärre bara pratat med en än så länge och han använde 220 tvärgående reglar. Men det var tydligen ett jäkla meck.
Vad jag vet om så går det en bärande vägg i linje med nocken under.

Så 145 fungerar alldeles utmärkt alltså?

Tolkar tystnaden som att 145 skulle fungera... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.