Hej forumet, första inlägget här!

Renoverar vårat 6 kvm badrum och har nu kommit en bit. Märkte efter att jag hade lagt igen golvet att en bit av gamla spånet har svällt något då det var en höjdskillnad på 2 mm ungefär. Gamla golvbrunnen satt i närheten där förr så antar att fukten borde ha kommit från den.

Är detta något att bry sig om/åtgärda?
Höjdskillnaden kommer ju flytasspacklas över sedan, men kan hållfastheten hos spånet vara påverkat?

Skarvarna är skruvlimnade med en bit av golvspån undertill där sponten är rensågad, så risken finns att nya golvet det kommer förstöras ifall jag sågar upp golvet igen.

Markerade hörnet som har svällt upp med svart penna i en av bilderna.

• Vattenpass visar nivåskillnad på spånskiva i badrum, cirka 2 mm höjdskillnad synlig. Bakgrund med byggmaterial och verktygslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående badrumsrenovering med golvplattor av spån, nivåmätare och verktyg. En blå golvbrunn syns i hörnet av bilden.
    Skapa konto
  • Svällt spånskiva i badrumsgolv med höjdskillnad, markerad med svart linje, synliga skarvar och skruvar.
    Skapa konto
  • Vattenpass placerat på ett ojämnt underlag i ett badrum under renovering, visar en höjdskillnad i spånskivegolvet.
    Skapa konto
Cona5 Cona5 skrev:
Hej forumet, första inlägget här!

Renoverar vårat 6 kvm badrum och har nu kommit en bit. Märkte efter att jag hade lagt igen golvet att en bit av gamla spånet har svällt något då det var en höjdskillnad på 2 mm ungefär. Gamla golvbrunnen satt i närheten där förr så antar att fukten borde ha kommit från den.

Är detta något att bry sig om/åtgärda?
Höjdskillnaden kommer ju flytasspacklas över sedan, men kan hållfastheten hos spånet vara påverkat?

Skarvarna är skruvlimnade med en bit av golvspån undertill där sponten är rensågad, så risken finns att nya golvet det kommer förstöras ifall jag sågar upp golvet igen.

Markerade hörnet som har svällt upp med svart penna i en av bilderna.
Är det torrt och inte ngn påväxt i det så borde det funka.
Om spacklet täcker, eller det slipas ned innan så borde det inte vara några problem. Det är ju i kanten också så det finns ju en regel därunder tänker jag.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det torrt och inte ngn påväxt i det så borde det funka.
Om spacklet täcker, eller det slipas ned innan så borde det inte vara några problem. Det är ju i kanten också så det finns ju en regel därunder tänker jag.
Tack för ditt inlägg!

Skivan känns och ser robust ut, golvbjälke sitter under. Tar och slipar lite lätt i nivå så blir det bra sen. Känns inte värt att riva upp rutan för att byta ut den lilla delen som rest sig.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.