30 145 läst ·
26 svar
30k läst
26 svar
Golvspån uppochner?
Håller väl liv i denna tråd som startade för 11 år sedan.
Jag har i kväll med stor möda passat in en skiva i ett litet badrum. 3 vattenrör och två avlopp har jag passat in medels spår och hål i skivan. Som om jag inte vore nog less på detta långtidsprojekt som aldrig tycks ta slut upptäcker jag precis när skivan ramlar på plats att nåten ser så konstig ut och förstår direkt vad som är fel. Mycket riktigt, ingen text med denna sida upp på skivan. Höll på få ett totalt psykbryt. Mest för att jag redan är så less på denna toa och redan gjort det mesta två gånger.
Lite lugnande då att läsa denna tråd. På den del det blev fel ska jag dessutom ha en 12 mm skiva ovanpå för att skapa fall mot duschen så då kan det ju inte ha någon som helst betydelse. På den skivan tänker jag göra finliret runt alla rör.
/Mats
Jag har i kväll med stor möda passat in en skiva i ett litet badrum. 3 vattenrör och två avlopp har jag passat in medels spår och hål i skivan. Som om jag inte vore nog less på detta långtidsprojekt som aldrig tycks ta slut upptäcker jag precis när skivan ramlar på plats att nåten ser så konstig ut och förstår direkt vad som är fel. Mycket riktigt, ingen text med denna sida upp på skivan. Höll på få ett totalt psykbryt. Mest för att jag redan är så less på denna toa och redan gjort det mesta två gånger.
Lite lugnande då att läsa denna tråd. På den del det blev fel ska jag dessutom ha en 12 mm skiva ovanpå för att skapa fall mot duschen så då kan det ju inte ha någon som helst betydelse. På den skivan tänker jag göra finliret runt alla rör.
/Mats
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Gammal tråd men upptäckte också att denna sida ner hamnade upp på en av mina tillpassade golvspånskivor och upptäckte i samma sekund att spont och not är exakt likadan på båda sidor vilket gör att det enda som skiljer sidorna åt är texten...
Varför står det denna sida ner på ena sidan om spontspåret är vändbart? Ser i övrigt ingen skillnad på sidorn.
Varför står det denna sida ner på ena sidan om spontspåret är vändbart? Ser i övrigt ingen skillnad på sidorn.
Har för mig att de är viktigt att lägga åt rätt håll om du ska limma en linoliummatta etc direkt på. Då ska tydligen inte skarvarna synas. Rätta mig om jag har fel.K Kallebo skrev:Gammal tråd men upptäckte också att denna sida ner hamnade upp på en av mina tillpassade golvspånskivor och upptäckte i samma sekund att spont och not är exakt likadan på båda sidor vilket gör att det enda som skiljer sidorna åt är texten...
Inlägg #7 i denna tråden har svaret.
Har själv upptäckt lite för sent att det står "denna sida upp" på undersidan av golvspånet på vinden. Upptäckte det sedan jag svurit lite över att det inte gick att få sponten riktigt tät hur noga jag än var och hur mycket jag än slog ihop skivorna.
Kapa till två små bitar och sätt ihop framför dig på bordet till exempel så brukar man kunna se denna lilla skillnad i hur sponten är utformad (tät på ena sidan och liten glipa på andra). Vid läggning under "fältmässiga" förhållanden i gamla hus så brukar det glipa lite här och var hur som helst med tanke på alla ojämnheter, så då är det inte så uppenbart, utan upplevs som om sponten är lika.
Har själv upptäckt lite för sent att det står "denna sida upp" på undersidan av golvspånet på vinden. Upptäckte det sedan jag svurit lite över att det inte gick att få sponten riktigt tät hur noga jag än var och hur mycket jag än slog ihop skivorna.
Kapa till två små bitar och sätt ihop framför dig på bordet till exempel så brukar man kunna se denna lilla skillnad i hur sponten är utformad (tät på ena sidan och liten glipa på andra). Vid läggning under "fältmässiga" förhållanden i gamla hus så brukar det glipa lite här och var hur som helst med tanke på alla ojämnheter, så då är det inte så uppenbart, utan upplevs som om sponten är lika.
Tack själv, lade precis golvspånskivorna upp och ner och ditt svar lugnade mig.H Husplanerarna skrev:Jag var ju tvungen att ringa första bästa spånplattefabrik och kolla och det var som jag misstänkte: sponten är lite osymmetrisk, när den trycks ihop så glipar den ändå något på undersidan för att det ska vara lättare att få en tät skarv på ovansidan. Jag får alltså glipan ( ca 0,5 mm) uppåt, vilket bara hade spelat roll om man ska lägga plastmatta men vi lägger nåt kraftigare övergolv så det kvittar. Hållfastheten påverkades tydligen inte alls av att lägga uppochner och det känns som det viktigaste...
Man var ju lite orolig för att övervåningen skulle vara full av ihjälskrattade snickare idag när vi kom för att fortsätta. Lite pinsam historia det här..
Tack för svaren iallafall, det här forumet är guld värt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag skulle tro att falsningen utgår från ovansidan så är skivorna bara en aning olika tjocka så blir det slätt på översidan och ett fogsprång på undersidan, och där gör det ju inget.
Protte
Protte
Klicka här för att svara