3 914 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Golvspån på gammalt befintlig golv. Hyvla ojämnheter eller regla upp?
Hej vi håller på att renovera köket och ska nu fixa golvet. Vi har redan köpt in ett klick-kork vinylgolv och behöver nu göra under arbetet.
Golvet som vi ska lägga klick vinyl på är husets orginal trä golv från 1932. Detta golv är vågit och ojämn. Delvis 1cm på 1.5m. Min Idee var att lägga golvspån på det gammla trä golvet.
Nu undrar jag dock om jag ska:
A: Hyvla ner gammla golvet så skillnaden inte är mer än 2-3 mm och sen lägga golvspån och skruva fast denna
Eller
B: Lägga tunna reglar och sen lim/skruva golvspånet på dessa
Eller
C:????
Känns att det inte finns ett rätt eller fel men kanske nån har erfarenhet
Ps: dörr trösklar är inget problem då dessa är 4-5 cm höga.
Pss: Jag bryr mig inte om golv knarr
Tackar för svar
Golvet som vi ska lägga klick vinyl på är husets orginal trä golv från 1932. Detta golv är vågit och ojämn. Delvis 1cm på 1.5m. Min Idee var att lägga golvspån på det gammla trä golvet.
Nu undrar jag dock om jag ska:
A: Hyvla ner gammla golvet så skillnaden inte är mer än 2-3 mm och sen lägga golvspån och skruva fast denna
Eller
B: Lägga tunna reglar och sen lim/skruva golvspånet på dessa
Eller
C:????
Känns att det inte finns ett rätt eller fel men kanske nån har erfarenhet
Ps: dörr trösklar är inget problem då dessa är 4-5 cm höga.
Pss: Jag bryr mig inte om golv knarr
Tackar för svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för svaret. Lutningen (högre punkten)är mest på kanternaJ jonaserik skrev:
Dumm fråga dock, vad menas med nåta, är det not och fjäder du menar?
Redigerat:
Du säger att det är ojämnheter på befintligt golv och 22 mm bär upp mellan reglar på 60 cm mellan, tror säkert att det kommer att bära upp på dom ställen som är lite lägre om det inte är för stora ställen . Men inte fel att tajta upp det så det ligger stadigt..
Hade liknande bekymmer med ojämnt golv. Till först skruvade jag det gamla golvet för att minska på knarr, sen tejpade jag skarven mellan brädorna och sen på med primer och flytspackel. Blev tillräckligt bra, gick snabbt och laminatgolvet ligger stabilt.
Tackar för svaret. Jag vill dock bibehålla virke.D Daniel_walnut skrev:
Hobbysnickare
· Alvesta
· 48 inlägg
Armerade du något innan du flytade?D Daniel_walnut skrev:
Nej, ingen armering då jag flytspacklade bara 5-10mm. I ett av rummen var golvet över 20mm sned. Där fyllde jag upp det mesta med gips.Jimmagnusson skrev:
Ska man ha golvmatta så kanske armering vore bra, jag lade laminatgolv och ifall flytspacklet spricker gör det inget. Finns också fiberförstärkt flytspackel.
Klicka här för att svara