Hej vi håller på att renovera köket och ska nu fixa golvet. Vi har redan köpt in ett klick-kork vinylgolv och behöver nu göra under arbetet.

Golvet som vi ska lägga klick vinyl på är husets orginal trä golv från 1932. Detta golv är vågit och ojämn. Delvis 1cm på 1.5m. Min Idee var att lägga golvspån på det gammla trä golvet.

Nu undrar jag dock om jag ska:

A: Hyvla ner gammla golvet så skillnaden inte är mer än 2-3 mm och sen lägga golvspån och skruva fast denna

Eller

B: Lägga tunna reglar och sen lim/skruva golvspånet på dessa

Eller

C:????

Känns att det inte finns ett rätt eller fel men kanske nån har erfarenhet:)

Ps: dörr trösklar är inget problem då dessa är 4-5 cm höga.

Pss: Jag bryr mig inte om golv knarr :)

Tackar för svar :)

En stor, lurvig hund ligger på ett trägolv i ett kök intill diskmaskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult vattenpass och måttband på trägolv, mätning, snickeri, konstruktion, precisionsarbete, hantverk, verktyg.
Skapa konto

Inomhusmiljö med trägolv, skymt av möbler, köksinredning och en persons ben. Warm belysning, hemtrevlig atmosfär.
Skapa konto

Golvspån 22 mm håller ( helst nåtat då skarvarna alltid blir jämna ) i alla väder och skruvas men du kommer att få en lutning på den del som är lägre. Är lutningen med svackor mitt på golvet bör du slipa ner en del.

• Gilla
MadSystem
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Golvspån 22 mm håller ( helst nåtat då skarvarna alltid blir jämna ) i alla väder och skruvas men du kommer att få en lutning på den del som är lägre. Är lutningen med svackor mitt på golvet bör du slipa ner en del.
Tack för svaret. Lutningen (högre punkten)är mest på kanterna
Dumm fråga dock, vad menas med nåta, är det not och fjäder du menar?

Redigerat:
Kanske var lite snabb, det med nåta, det är en helt annan sak. Det är golvspån du ska ha och då limmas alla skarvar. Se då till att det inte blir generlskarvar, skarvarna ska vara förskjutna en halv platta.

• Gilla
MadSystem
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kanske var lite snabb, det med nåta, det är en helt annan sak. Det är golvspån du ska ha och då limmas alla skarvar. Se då till att det inte blir generlskarvar, skarvarna ska vara förskjutna en halv platta.
Skulle du bara limma skivorna, dvs flyttande golv, eller också skruva?

Du säger att det är ojämnheter på befintligt golv och 22 mm bär upp mellan reglar på 60 cm mellan, tror säkert att det kommer att bära upp på dom ställen som är lite lägre om det inte är för stora ställen . Men inte fel att tajta upp det så det ligger stadigt..

• Gilla
MadSystem
  • Laddar…
Hade liknande bekymmer med ojämnt golv. Till först skruvade jag det gamla golvet för att minska på knarr, sen tejpade jag skarven mellan brädorna och sen på med primer och flytspackel. Blev tillräckligt bra, gick snabbt och laminatgolvet ligger stabilt.

• Rum med träreglar på golv, blå tejp, renovering pågår, spatel och såg synliga.
    Skapa konto
  • Perspektivbild av ett golv mötande en vägg med enstaka skuggor och reflektioner, mestadels enhetlig färgning.
    Skapa konto
  • Vitt och träfärgat rum med snedtak, ljust trägolv, tom och ren inredning.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel_walnut skrev:
Hade liknande bekymmer med ojämnt golv. Till först skruvade jag det gamla golvet för att minska på knarr, sen tejpade jag skarven mellan brädorna och sen på med primer och flytspackel. Blev tillräckligt bra, gick snabbt och laminatgolvet ligger stabilt.
Tackar för svaret. Jag vill dock bibehålla virke.

Tackar för svaren! Har bestämt mig att försöka hyvla ner de värsta ställena och sen lägga på golvspån som limmas i skarverna och skruvas fast.

D Daniel_walnut skrev:
Armerade du något innan du flytade?

Jimmagnusson Jimmagnusson skrev:
Armerade du något innan du flytade?
Nej, ingen armering då jag flytspacklade bara 5-10mm. I ett av rummen var golvet över 20mm sned. Där fyllde jag upp det mesta med gips.

Ska man ha golvmatta så kanske armering vore bra, jag lade laminatgolv och ifall flytspacklet spricker gör det inget. Finns också fiberförstärkt flytspackel.

• Gilla
Jimmagnusson
  • Laddar…
Som armering om det flytes grunt, kan man använda putsnät med rutor 10X10 mm och bygger ca 2 mm på höjden.

• Gilla
Daniel_walnut
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.