8 672 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Vad kosatr det att dika ur gammalt befintligt dike?
Omöjligt att få ett exakt svar men en uppfattning vore bra. Bakgrund min pappa/syster har 2 fritidshus längst in på en enskild väg. Allt ligger i backe. Första delen (Se bild), gjores av de övriga tre fastighetsägarna för många år sen. Dom är permanentboende, och vid tidpunkten, då mamma och pappa ägde båda, så avstod de från sin del, då den inte var helt kass, och nyttjas väldigt lite. De övriga var ok med detta. Tror inte det finns någon sammfällighet, och vägen ägs av stamfastigheten, inte min far. Så även undrande hur stort underhållsansvar han ahr gentemot intilliggande fastigheter?
Det var snålhet att mina föräldrar inte gjorde det för 15 år sen. Men samtidigt fanns inget problem då. Och de nyttjade bara sin del 2 månader/år. Här var ocksaå alla överens, ingen agg då, ingen agg nu heller
En granne har nu bestämt bett honom att åtgärda sin del, då det forsar ner vatten om det egnar mycket och påverkar deras del av vägen. Det är ju inte helt orimligt. Men det går lite fort, de hade själva pratat med en grävaare de känner som gett dom ett förslag på 33000:- inkl viss slyrensning, samt bortforling. Vet inte ens om detta är ett underbordet pris elelr vitt. har bett min syster fråga mer.
(Att de tagit initiativ beror på att dom vet att min far inte riktigt kan agera då han börjar bli lite till ålder, utan allt går slutligen via mig och min syster).
Min första reaktion är lite, stanna upp, kolla upp vad som är rimligt. Jag kan inte avgöra om det är ett bra vänskapspris, eller ett rövarpris. Så vi bör ta in alterantiva priser från 1-2 till, för att se om detta är ett rimligt pris.
Utöver detta så är det dags att lägga ut nytt grus. Jag kan tänka mig att avsaknad av grus, och i praktiken 2 nerkörda hårda spår i marken är en större orsak till att vattnet forsar än dikena som vuxit igen. Har aldrig avrit kraftiga diken där. men nu är de helt igenvuxna. Så behov finns.
Ni som gjort eller gör dikning, vad är rimligt kostand. Det rör sig om ca 70m per sida. Visst förarbete med slyrensing, men inga direkt träd, kan behövas. I priset skall bortforling av massor ske men inte åtgärd av befintlig väg (För att få en jämförelse mot förslaget grannen gett). Det är beläget drygt 1,5 mil från kungälv, så gott om entreprenadsfirmor inom 1-2 mil. Tror till och med det finns runt husknuten.
Det var snålhet att mina föräldrar inte gjorde det för 15 år sen. Men samtidigt fanns inget problem då. Och de nyttjade bara sin del 2 månader/år. Här var ocksaå alla överens, ingen agg då, ingen agg nu heller
En granne har nu bestämt bett honom att åtgärda sin del, då det forsar ner vatten om det egnar mycket och påverkar deras del av vägen. Det är ju inte helt orimligt. Men det går lite fort, de hade själva pratat med en grävaare de känner som gett dom ett förslag på 33000:- inkl viss slyrensning, samt bortforling. Vet inte ens om detta är ett underbordet pris elelr vitt. har bett min syster fråga mer.
(Att de tagit initiativ beror på att dom vet att min far inte riktigt kan agera då han börjar bli lite till ålder, utan allt går slutligen via mig och min syster).
Min första reaktion är lite, stanna upp, kolla upp vad som är rimligt. Jag kan inte avgöra om det är ett bra vänskapspris, eller ett rövarpris. Så vi bör ta in alterantiva priser från 1-2 till, för att se om detta är ett rimligt pris.
Utöver detta så är det dags att lägga ut nytt grus. Jag kan tänka mig att avsaknad av grus, och i praktiken 2 nerkörda hårda spår i marken är en större orsak till att vattnet forsar än dikena som vuxit igen. Har aldrig avrit kraftiga diken där. men nu är de helt igenvuxna. Så behov finns.
Ni som gjort eller gör dikning, vad är rimligt kostand. Det rör sig om ca 70m per sida. Visst förarbete med slyrensing, men inga direkt träd, kan behövas. I priset skall bortforling av massor ske men inte åtgärd av befintlig väg (För att få en jämförelse mot förslaget grannen gett). Det är beläget drygt 1,5 mil från kungälv, så gott om entreprenadsfirmor inom 1-2 mil. Tror till och med det finns runt husknuten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 X70m totalt 140m. Vägen är 70m, med dike på varjs sida.T topmount skrev:
Sly inte träd. Så bör inte handla om svåra rötter. Han som lämnat förslag har tittat, och konstaterat att han behöver röja lite sly innan han gräver. Det är en smal grus väg i halvbrant backe. Jag förvänatr vig inga jätte diken. Det ahr funnits enkare dikning så länge jag kan minnas, några dm sjupt. Inga dräneringar etc. Nu är det dock igenväxt med gräs och sly så det näsatn är jämn nivå med vägytan.
Skall be syrran fota lite när hon är där nästa helg.
Förslag på kalkyl:
4-8 h röja slyet, samla ihop det och transportera bort det. Ingen maskin krävs men väl motorsåg.
8-16 h med maskin att gräva.Massorna måste samlas upp och läggas någonstans vilket tar tid.
(En bra tumregel är 10000-15000 kr per arbetsdag i fakturerat belopp inklusive allt och inklusive moms för småarbeten. Där hamnar ju också din offert.)
Grusning kan göras av åkare. (100 mm, 4000 mm körbana 70 m lång med 0-18 mm väggrus motsvarar 28 kubikmeter, alltså kring 45 ton, alltså tre vändor med lastbil eller två vändor med lastbil+släp. Här skulle det kosta 7500-10000 kr inkl moms.
4-8 h röja slyet, samla ihop det och transportera bort det. Ingen maskin krävs men väl motorsåg.
8-16 h med maskin att gräva.Massorna måste samlas upp och läggas någonstans vilket tar tid.
(En bra tumregel är 10000-15000 kr per arbetsdag i fakturerat belopp inklusive allt och inklusive moms för småarbeten. Där hamnar ju också din offert.)
Grusning kan göras av åkare. (100 mm, 4000 mm körbana 70 m lång med 0-18 mm väggrus motsvarar 28 kubikmeter, alltså kring 45 ton, alltså tre vändor med lastbil eller två vändor med lastbil+släp. Här skulle det kosta 7500-10000 kr inkl moms.
Beror ju lite på vad maskinkostand ligegr. De lär inte köra emd störsat amskin här, det tillåter inet vägen. Så om man lite förenkalt säger runt 1000:-/h för maskin, och 700 för icke maskinkrävande del. Plus etablering, så borde runt 20-25000:- vara rimligt.Claes Sörmland skrev:
Förslag på kalkyl:
Den nedre delen med gruset ligger vad jag förstått utanför grannens förslag. Så det räknar vi komemr till oavsett. Detta skall jag dock dubbelchecka. För skulle även grusnig ingå så skulle jag säga att jag tycker förslaget skulle ligga någonstans mellan rimligt och billigt
Jag tror priset varierar enormt. Här ute i Sörmland har jag grannar som äger gård och gör lite olika arbeten t ex säljer ved, plogar och gör grävarbeten. När man anlitar i den kategorin så blir grävningen ofta väldigt billig. Jag bytte avlopp ut från huset från under 10 000 kr och fick då hjälp med grävningen en förmiddag med minigrävare (men köpte och la rören själv). Men tar man istället in Östra Sörmlands Exklusiva Markentreprenad AB så kostar samma jobb plötsligt 100 000 kr.M mojjen skrev:
Varför inte röja sly själva?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det normala när man kantskär grusväg och rensar diken, är att grävmaskinisten lägger de borttagna massorna i skogskanten (enligt din bild) ovanför diket och planar till det lite snyggt. Det blir snabbt övervuxet och syns snart inte. Du behöver alltså inte räkna med bortforsling av massorna.
Lite därför jag försöker skapa en rimlighetsbedömning. Bor själv 200m från en bonde, som är riktigt prisvärd när dets skall grävas i området.Claes Sörmland skrev:
Jag tror priset varierar enormt. Här ute i Sörmland har jag grannar som äger gård och gör lite olika arbeten t ex säljer ved, plogar och gör grävarbeten. När man anlitar i den kategorin så blir grävningen ofta väldigt billig. Jag bytte avlopp ut från huset från under 10 000 kr och fick då hjälp med grävningen en förmiddag med minigrävare (men köpte och la rören själv). Men tar man istället in Östra Sörmlands Exklusiva Markentreprenad AB så kostar samma jobb plötsligt 100 000 kr.
Gjorde en rätt omfattande markanpassning och portforling av ett antal släp efter det för några årsen. Betalade 18K för det. Det var betydligt mer arbete än vad detta projekt innebär. Möjligen om grusning ingår, men det tror jag inte.
Även stugorna ligger i område där det står grävmaskiner vid var och varannan fastighet. Så det är nog läge att be några till kolla, och framför allt begära en helhet inkl vägen. Jag kan inte se att något vatten hamnar i dikena om inte den fixas samtidigt. Det är ju som 2 vattenruchabanor efter hjulspåren nu, det finns ingen chans att det vattnet landar i ett dike.
Tror inte det är möjligt fullt ut här. Inte mass aplats, slänt, sen berg och träd. Skall komplettera bilder, när syrran varit på plats.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Fler bilder är alltid bra!M mojjen skrev:
Bortgrävda vägkants-/dikesmassor brukar innehålla mycket grus och därmed vara stabila och "bäriga". Kan användas i er trädgård om ni vill göra något kul; t ex en liten kulle att sätta en rutschkana på till den yngre generationen.
Tycker det låter ganska rimligt.
säg en halv dag för att röja sly och köra bort 4000:-
grävmaskin etablering 4000:-
1 dag grävning 10000:-
1 dag lastbil för borttransport av massor 10000:-
Tippavgift massor 1000:-
Avetablering grävmaskin 4000:-
Ett tips är att när lastbilen ändå är engagerad passar ni på att den tar med sig grus tillbaka så spar ni några kronor mot att ta det vid ett senare tillfälle
Alternativet är ju att köpa en egen maskin och lastbil, då blir det ju gratis(många verkar tro att det bara för att man har en maskin stående kostar det inget, att man sedan kanske har investerat någon miljon och har driftkostnader på 100´om året verkar inte tas med i ekvationen)
säg en halv dag för att röja sly och köra bort 4000:-
grävmaskin etablering 4000:-
1 dag grävning 10000:-
1 dag lastbil för borttransport av massor 10000:-
Tippavgift massor 1000:-
Avetablering grävmaskin 4000:-
Ett tips är att när lastbilen ändå är engagerad passar ni på att den tar med sig grus tillbaka så spar ni några kronor mot att ta det vid ett senare tillfälle
Alternativet är ju att köpa en egen maskin och lastbil, då blir det ju gratis(många verkar tro att det bara för att man har en maskin stående kostar det inget, att man sedan kanske har investerat någon miljon och har driftkostnader på 100´om året verkar inte tas med i ekvationen)