Paul-Staffanstorp skrev:
Detta är alltid ett bekymmer vid golvläggning och själv brukar jag köra med dubbla masonite (6mm) när det är laminatgolv och tre masonite (9mm) vid parkettgolv och det har aldrig hitintills varit några problem.
Trådskaparen hade problem med att standardsocklar på 12 mm är så smala att det uppstår glipor i hans golv. Han har alltså kapat partkettbrädorna så att de är för korta och han försöker nu lösa problemet. Jag har råkat ut för samma sak och förstår tyvärr inte ovanstående beskrivning som du har lämnat.

Att golvet flyttat sig så det blir en glipa...

9+9 blir 18mm, så om golvet flyttar sig åt ett håll blir det en glipa vid den sockeln. Detta kan nog bara hända vid väldigt små rum. Skulle det mot förmodan hända kan man hoppa tillbaks golvet. Vid stora rum blir golvet så tungt att den inte kan glida när man går på det...

Paul-Staffanstorp
Fixartanten skrev:
Trådskaparen hade problem med att standardsocklar på 12 mm är så smala att det uppstår glipor i hans golv. Han har alltså kapat partkettbrädorna så att de är för korta och han försöker nu lösa problemet. Jag har råkat ut för samma sak och förstår tyvärr inte ovanstående beskrivning som du har lämnat.
OK.. då är jag med dig...

Mitt inlägg syftade mer till att vara ett tips på hur man kan använda masonitebitar vid själva golvläggningen.

För att lösa TS problem kan man ibland stoppa ner t.ex en masonitbit mellan golvet och väggen på ett antal ställe där det behövs och på så sätt vinklar golvlisten ut lite i nedankant så att den döljer glipan.

Paul-Staffanstorp.
Tack, jag förstår hur du menar. Det verkar kunna fungera.

• Gilla
ransjo
  • Laddar…
Jag har exakt samma problem som trådskaparen. Märkligt att ByggMax inte har vita Allmoge/Antik golvsocklar som passar till detas Barlinek parkettgolv. Det ringde jag till deras HK och ifrågasatte idag. Har letat som f-n men inte funnit prisvärd lösning. Lutar åt att jag köper omålade 21 x 120 allmoge och tvingas måla själv. Surt...

Jef skrev:
Hej,

Håller på att renovera våra sovrum och har försökt att återskapa hur det var ursprungligen.

En sockelkloss är nedan:
Hoppas du skojar.
Ska du verkligen ha det så?

Ta en kofot och försök flytta hela längden och på så sätt fördela avståndet. Glöm inte lägga distanser på var sida om den raden du flyttar. Annars flyttar du ju hela golvet. Funkar om rummet inte är jättelångt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.