Hej!

Efter ha fördröjt detta projekt under lång tid är det nu dags att komma till skott och vänder mig till er då jag själv inte besitter några kunskaper inom området!

Så det rör sig om en BR från 30-talet med obehandlat trägolv (?), se bifogade bilder. Det flisar rätt mycket och det är inte så trevligt när stickor plötsligt måste avlägsnas från fötterna... Tycker personligen att brädan som ligger i fel riktning till resterande plankor inte är så charmig heller, gissar att det varit en vägg där tidigare? Någon som ser direkt vilket träslag det är?
Funderar att gå på ett klick vinylgolv men oroar mig att det skulle påverka eventuella intressenter och därmed värdet om det skulle bli försäljning.

Har själv inga preferenser, just nu tycker jag bara det ser lite otrevligt ut med alla skavanker och så klart stickorna. Så om jag renoverar nuvarande golv, om möjligt, hur bör jag gå till väga eller är det bäst att lägga ett nytt golv ovanpå?

Som sagt, inga kunskaper överhuvudtaget så uppskattar verkligen alla råd och tips jag kan få!

Ha de gott!

/orutinerad hemmafixare

Obehandlat trägolv från 30-talet med synliga skavanker och en planka i fel riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat trägolv med synliga skavanker och en bräda liggandes i fel riktning.
Skapa konto

Obehandlat trägolv med brädor i olika riktningar och tydliga slitage.
Skapa konto

Bästa svaret

Har hyrt golvslip och vitmålat liknande golv två 40-talslägenheter. Blir väldigt trevligt!

Hade först samma tanke som du men fick däng från alla jag frågade. Tror absolut det är fördel att ha kvar golvet. Googla lite på hur du kan lösa springorna om dom ev är lite stora. Att olja/vaxa golvet efter slipning kanske också går bra men har ingen erfarenhet av det.

• Gilla
herrjoa
  • Laddar…
Det bästa är väl att plocka upp hela golvet och lägga om det då får man bort alla springor det gjorde man förr i tiden jag har nämligen en bakgrund som snickare så jag har gjort sådana jobb men det är ett tag sedan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.