Du har redan fått ett bra svar tidigare i tråden. Ha 2 varv i gång.

Börja med att kapa av 25cm som blir spill. Lägg en rad.

Börja om ed en bit som du kapar av på hälften. Frånsåget kommer du förr eller senare få användning för.
Lägg rad 2.

Lägg nästa rad med frånsåget från rad ett.

Fortsätt tills någon bit blir för kort. Börja om bakifrån genom att räkna från andra änden med frånsåget du fick tidigare när du började med rad 2.

Mönstret blir ungefär som
Illustration av golvplankornas läggning med markerade kapningar och startpunkter för minimalt spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir löjligt lite spill.

Mvh Findus

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Med de mått du angett får jag det till att det går 6,04 bitar per rumslängd, vilket gör att skarvarna kommer för lika (de fem cm du talar om).

Om du kapar 15 cm extra varje varv får du en skarvförskjutning på 20 cm istället, vilket känns rimligare.

Alltså, börja med att kapa 25 cm på första. Då blir sista biten ca 30 cm. Resten på den biten blir då ca en meter. Kapa 15 cm extra i början på den och lägg den som första i nästa varv. Sista biten i andra varvet blir då rimligen ca 50 cm, nästa 70 osv.

Då får du ett spill på 15 cm per rad, men det kan du kanske leva med.
Tack för detta. Ska räkna antal paket och se hur mycket spill jag kan leva med. Har från början räknat med spill men minns inte exakt hur mycket...

S
EasyCash skrev:
Tack för detta. Ska räkna antal paket och se hur mycket spill jag kan leva med. Har från början räknat med spill men minns inte exakt hur mycket...
har räknat kvm på hela utrymmet. så borde du klara dig om har ett extra paket(är laminat 2-3 paket extra)

Nu kör vi igen efter lite semester och vila. En fråga. Måste jag slipa bort limrester från en plastmatta innan jag lägger nytt foam?

• Golv med limrester efter borttagen plastmatta, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
E EasyCash skrev:
Nu kör vi igen efter lite semester och vila. En fråga. Måste jag slipa bort limrester från en plastmatta innan jag lägger nytt foam?
kan börja lukta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.