Hej

Hur ska jag tänka för att få maximalt utnyttjande? Ska jag börja med en slumpmässigt kapad längd?
Sista delen ska vara minst 30 cm har jag förstått...

Läggning av mörkt laminatgolv med underlag och skruvmejsel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Om det inte resulterar i en för liten bit på slutet så brukar man nog börja med en hel längd för enkelhets skull. Vad som är minsta längd eller om golvet har andra krav, samt i vilket hörn man ska börja, borde framgå av tillverkarens läggningsanvisning.

Ja men exakt. Tillverkaren anger min 30 cm i slutet. Jag har kanske 10 som ses på bilden. Där kniven är i bild är skarven till nästa...

Glöm inte att hålla koll på bitarna så att två likadana inte hamnar bredvid varandra eller parallellt. Det blir inte så snyggt.

Om du kapar så att första varvet har likadana längder i var sin ände, hur blir varv två då?

Haha lite komiskt. Såg precis att du uppdaterat i annan del av forumet "lägger lite golv" och tänkte kontakta dig :)

Jag vill inte kapa fel för många gånger. Går det att räkna fram detta på något smart sätt?

Hittade en ganska informativ video. Dock ej samma golvsystem. Men är det något såhär jag ska tänka? Bräda 2 kapad 1/3, bräda 3 kapad 2/3. Osv osv

Illustration av parkettläggning med numrerade brädor för mönsterläggning.
Skapa konto

BirgitS
De flesta vill inte ha skarvar som återkommer på samma avstånd från väggen med bara två brädor emellan för om skarvarna syns kan det ge lite trappstegseffekt.

S
EasyCash skrev:
Ja men exakt. Tillverkaren anger min 30 cm i slutet. Jag har kanske 10 som ses på bilden. Där kniven är i bild är skarven till nästa...
blir det om du använder första varvets spillbit? då får du kapa i spillbiten till rätt längd

BirgitS skrev:
De flesta vill inte ha skarvar som återkommer på samma avstånd från väggen med bara två brädor emellan för om skarvarna syns kan det ge lite trappstegseffekt.
Bra synpunkt. Tack. Jag får nog rita på mm papper och pussla lite innan jag sågar. Om någon haft samma dilemma hör gärna av er här ✌

Ursäkta, jag är alldeles inne i mitt golv som ser helt annorlunda ut. Mina skarvar måste alltid hamna på mitten då dom är fasade till skillnad från ditt som läggs löpande.

S
EasyCash skrev:
Bra synpunkt. Tack. Jag får nog rita på mm papper och pussla lite innan jag sågar. Om någon haft samma dilemma hör gärna av er här ✌
skippa det där med att rita upp. börja lägg.
ska beskriva bättre hur jag menar?

Normalt sett så börjar man ju andra varvet med biten man kapade av på slutet av första varvet (man får löslägga första varvet och se lite vad det blir för bitar ) och ibland får man helt enkelt skrota nån bit då den kan bli för kort, risken är att man får en trappa på skarvarna och det kan se lite dumt ut om man tänkter på det...

Många parkettläggare har därför 2 olika varv igång, så kap bit från första varvet kommer först varv 3, kap bit från varv 2 kommer på varv 4 osv för att få bort trappan.

Man kan ju även mäta in så golvet blir exakt lika på udda varven och en halv plank förskjutet på jämna varv (så gör man väl oftast med tak)

Och en del bara lägger och skiter i hur det blir och det blir helt ok det med oftast...

Får man en bit på tex 20-25 en gång i ett rum så må det väl vara hänt att den slinker med iaf om det är på "rätt" ställe

Jo men jag förstår logiken med det hela. Samtliga instruktioner jag sett så blir det att första biten får kapas kanske 50 cm för biten är för lång. I mitt fall om jag bara skulle lägga så redan på första varvet har jag en bit på 5 cm till vägg inklusive rörelsefog. Skulle jag använda resten av biten innebär det en förskjutning av skarvar på 5 cm vilket inte är ok. Så frågan är hur jag ska kapa. Ska jag bara ta och kapa en slumpmässig längd på den sista biten och fylla på med en ny bit som är kapad till att passa in där? Blir det inte massa spill såhär?

Måttstock bredvid en icke slutförd vägg och golvskarv i ett byggprojekt.
Skapa konto

Första varvet kan bli en del spill...
Om du räknar på 30 på sista biten vad blir första då?

Ibland kan man även få kapa första biten på varv 2 för att komma rätt

Tänk även på bredden innan du börjar lägga så du inte får en 3cm remsa mot andra väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.