8 573 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Golvläggning snabbt svar önskas
ibland får man ta en ny "skiva" att kapa. blir oftast små bitar kvar. räcker med en svart sopsäck att lägga spill i förutom då några längder som är kvar.
om man säger att låt säga att det går 15 paket så lägger man till ett paket. på grund av eventullt fel kap och det som förekommer mest skadade "skivor"
om man säger att låt säga att det går 15 paket så lägger man till ett paket. på grund av eventullt fel kap och det som förekommer mest skadade "skivor"
nino skrev:
Tack. Bredden har jag säkerställt.
Jag gör så att jag kapar 35 på sista brädan. Hålet som behöver fyllas på är då 40 som jag tar från bräda 1, rad 2. Sen får jag se vad det landar i....
Det blev tvärnit direkt. Blev fel på rad 2. Skarvförskjutningen blev ca 3-4 cm.
Går det räkna fram detta på något sätt?
Varje bit är 1292 mm lång.
Rummet är 7808 mm långt med rörelsefog på 5 mm inräknad i båda ändar.
Går det räkna fram detta på något sätt?
Varje bit är 1292 mm lång.
Rummet är 7808 mm långt med rörelsefog på 5 mm inräknad i båda ändar.
lägg ut andra radens andra skiva där skarven blir bra. hur blir skarvbiten mot väggen då?EasyCash skrev:
SBH skrev:
Sorry för sned bild. Får inte med allt annars. Lägger jag skarven så som det ska vara så får jag ändå det till att jag måste offra två bitar för att få en rad att bli bra. Det kan väl inte vara rimligt?
Exempelvis lägger jag hela rad 2 centrerat med lika långt från båda ändar så behövs 680 mm i varje ände. Med det menar jag att två bitar offras då en bit är 1292 mm. Vad kan hända om jag låter skarven vara förskjuten endast 50 mm? Jag börjar tröttna 😈
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast....Lägger jag åt detta håll blir det mer "naturliga" bitar som kapas och används till nästa rad osv... men det kanske inte är korrekt med tanke på ljuset osv...
Hela våningsplan ska läggas, värt att nämna...
Nej, kör med den ursprungliga läggriktningen, det blir bättre med fönstrena och även vid trappan (men kolla att du hamnar rätt där och inte får en liten tunn sladdrig bit precis vid trappan).
Det kan bli så vid vissa dimensioner på rummet att du inte kan använda resten av biten som du kapar i en rad till starten på nästa. Då får du kapa ner startbiten på rad 2 som du själv föreslog längre upp.
Det kan bli så vid vissa dimensioner på rummet att du inte kan använda resten av biten som du kapar i en rad till starten på nästa. Då får du kapa ner startbiten på rad 2 som du själv föreslog längre upp.
Jag testade så men kör de fast ändå. Får inte till det alls, varje försök resulterar i att jag måste kapa 2 bitar till varje rad, vilket för mig känns orimligt och riktigt så mycket spill har jag inte räknat med. Håller på nu att rita i sketchup och även där blir det samma resultat.tommib skrev:Nej, kör med den ursprungliga läggriktningen, det blir bättre med fönstrena och även vid trappan (men kolla att du hamnar rätt där och inte får en liten tunn sladdrig bit precis vid trappan).
Kan man ha 5 cm förskjutning av skarv? Vad kan hända? Annars är jag nog tvungen att lägga i fel riktning.
Trappan ska vi klä med matta så jag tror inte den har någon betydelse i sammanhanget?
dom tänker på hur liten bit det blir vid trappan(den kan bli sladdrig)EasyCash skrev:Jag testade så men kör de fast ändå. Får inte till det alls, varje försök resulterar i att jag måste kapa 2 bitar till varje rad, vilket för mig känns orimligt och riktigt så mycket spill har jag inte räknat med. Håller på nu att rita i sketchup och även där blir det samma resultat.
Kan man ha 5 cm förskjutning av skarv? Vad kan hända? Annars är jag nog tvungen att lägga i fel riktning.
Trappan ska vi klä med matta så jag tror inte den har någon betydelse i sammanhanget?
börja lägg. dom konstigt kapade bitarna kommer du att göra åt
Vissa rum kommer göra att du måste kapa två bitar, du kan inte komma runt det.EasyCash skrev:Jag testade så men kör de fast ändå. Får inte till det alls, varje försök resulterar i att jag måste kapa 2 bitar till varje rad, vilket för mig känns orimligt och riktigt så mycket spill har jag inte räknat med. Håller på nu att rita i sketchup och även där blir det samma resultat.
Jag tolkar det som att jag inte ska tänka så mycket utan kapa den sista biten enligt det som behövs från aktuell rad och sedan kapa första biten på måfå så den passar skarven på raden innan?SBH skrev:
Som i bilden exempelvis så bör jag kapa första biten i rad 3 lite för att skapa utrymme till sista biten. Fan vilket pusslande det blir inser jag. Lite tråkigt att det inte finns schyssta filmklipp på denna problematik. Samtliga filmklipp säger i princip att överskottet från sista biten används som start på nästa rad men i mitt fall funkar det inte riktigt så. Suck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för ert tålamod för mig som är ny i husägar/renoveringssvängen. Försöker läsa mig till mycket men ibland kör det ihop sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Med de mått du angett får jag det till att det går 6,04 bitar per rumslängd, vilket gör att skarvarna kommer för lika (de fem cm du talar om).
Om du kapar 15 cm extra varje varv får du en skarvförskjutning på 20 cm istället, vilket känns rimligare.
Alltså, börja med att kapa 25 cm på första. Då blir sista biten ca 30 cm. Resten på den biten blir då ca en meter. Kapa 15 cm extra i början på den och lägg den som första i nästa varv. Sista biten i andra varvet blir då rimligen ca 50 cm, nästa 70 osv.
Då får du ett spill på 15 cm per rad, men det kan du kanske leva med.
Om du kapar 15 cm extra varje varv får du en skarvförskjutning på 20 cm istället, vilket känns rimligare.
Alltså, börja med att kapa 25 cm på första. Då blir sista biten ca 30 cm. Resten på den biten blir då ca en meter. Kapa 15 cm extra i början på den och lägg den som första i nästa varv. Sista biten i andra varvet blir då rimligen ca 50 cm, nästa 70 osv.
Då får du ett spill på 15 cm per rad, men det kan du kanske leva med.
Redigerat: