P
Krilleman Krilleman skrev:
Så du belyser enkom mitt ordval kontra GVK:s rekomendation? 🤔

Tokigt!
Ja det är ett väldigt felaktigt påstående om att det SKA vara! det är dina ord som inte överensstämmer med vad GVK skriver och du erkänner aldrig fel så🤷

Krilleman
Rejäl skrev:
Ja det är ett väldigt felaktigt påstående om att det SKA vara det är dina ord som inte överensstämmer med vad GVK skriver och du erkänner aldrig fel så🤷
Jag hänvisar enkom till länkar med fakta.
Har du annan åsikt så är du välkommen att bidra.
Länkar med fakta är inte din starka sida, enkom personlig åsikt.

Sen att du har en smått personlig vendetta mot mig som forumist, ja de är känt sedan länge..

På västfronten, intet nytt.

Bokomslag till "På västfronten intet nytt" av Erich Maria Remarque med krigsmotiv och löpeldar på himlen, taggtråd och två hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Jag hänvisar enkom till länkar med fakta.
Har du annan åsikt så är du välkommen att bidra.
Länkar med fakta är inte din starka sida, enkom personlig åsikt.

Sen att du har en smått personlig vendetta mot mig som forumist, ja de är känt sedan länge..

På västfronten, intet nytt.

[bild]
Ja är du inte kapabel att läsa innantill det du länkar så kan jag inte hjälpa dig..

Krilleman
Rejäl skrev:
Ja är du inte kapabel att läsa innantill det du länkar så kan jag inte hjälpa dig..
Ja, och du finner det tydligen fortfarande personligt mot mig, utan hänvisning med egna länkar...

Utveckla vidare!

P
Ja, och du finner det tydligen fortfarande personligt mot mig, utan hänvisning med länkar...

Utveckla vidare!
Jag har ju beskrivit detta nu ett antal gånger, du får läsa imorgon när du är nykter så kan vi ta det därifrån…

Krilleman
Rejäl skrev:
har ju beskrivit dett
Rejäl skrev:
Jag har ju beskrivit detta nu ett antal gånger, du får läsa imorgon när du är nykter så kan vi ta det därifrån…
Skillnaden mellan dig och mig är att jag har jour och är stand by 24/7 just denna veckan.

Glöm aldrig det.

P
Skillnaden mellan dig och mig är att jag har jour och är stand by 24/7.

Glöm aldrig det.
Ojdå då är du den ende i hela världen😂
Du har ju blandat ihop mig med @karlmb eller vad hen hette😂

Krilleman
Rejäl skrev:
Ojdå då är du den ende i hela världen😂
Långt ifrån, det är massor med kollegor som har yrkesstolthet.

P
Långt ifrån, det är massor med kollegor som har yrkesstolthet.
Vad duktig du är!

Krilleman
Rejäl skrev:
Vad duktig
Rejäl skrev:
Vad duktig du är!
Vilket konstigt svar.
Jag släpper sakfrågan.

Fridens

K
Hänvisning till inlägg #17 & #23 med både bild och länk och du släpper inte saken...

Du har din syn på saken att jag vill påstå 100m enligt länkad GVK.
Men för att komma vidare då, vad avser du är korrekt väg att gå framåt?

Utveckla ärendet!
Vad är kravet enligt din syn?
Ser du inte att det står, i den text du citerar, att det ska finnas tätskikt som viks upp, och att uppviket normalt ska vara 100mm?
Under din kolmårdsmarmor för din WC utan dusch ska du har ett tätskikt med uppvik på 100mm upp på vägg enligt GVK.
Du skrev, å andra sidan att det ska vara tätskikt med ett uppvik om 100mm. Det är någonting annat än vad det står i den text du hänvisar till.

Nu hade du ju dock ett urklipp och en länk, så alla kunde se att det du skrev inte stämde överens med vad som framgick av den angivna grunden för ditt påstående.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Krilleman
K Kardan79 skrev:
Ser du inte att det står, i den text du citerar, att det ska finnas tätskikt som viks upp, och att uppviket normalt ska vara 100mm?
K Kardan79 skrev:
u skrev, å andra sidan att det ska vara tätskikt med ett uppvik om 100mm. Det är någonting annat än vad det står i den text du hänvisar till.
I båda citeringarna finner jag samma siffra enligt regelverket.
Man kan tolka detta på hur många sätt som helst utifrån betraktarens perspektiv...

Men enklast vore ju att förlägga tätskikt över 100mm för att undvika problem rent försäkringsmässigt.

Vad kostar det extra att vika upp tätskiktet 50mm kontra 150mm rent tekniskt?
Jag skulle uppskatta rent materialkostnadsmässigt att det inte är någons skillnad.

Bevisbördan är fortfarande på försäkringstagaren...

Vad finns det för skäl att minst INTE göra som regelverket säger enligt mina länkar?

Utveckla!

P
K Kardan79 skrev:
Nu är du också där också och skriver SKA samt skriver egna tolkningar😉

Rätt enligt det länkade är:

”Enligt Boverket ska därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går.”

Alltså normalt cirka 100mm är vad GVK säger och ingett annat! Finns ingett SKA i skriften med uppvik vilket är en väldigt bestämmande betydelse..

Förstår att du har sett att@Krilleman uppfattar och skriver egna tolkningar som inte stämmer med länkarna han länkar..
Därav vikten att vi som påpekar citerar korrekt!

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag har precis gjort en nästan indentisk toalett 0,85x125

Jag har 200 reglar på CC 450 och 19(?)mm spont på detta. Jag flöt ca 10mm (lite mer på vissa ställen pga fall) med rotnät. Direkt på sponten. Därefter med ca 50-60mm uppvik som täcks av sockeln och i min mening inte spelar någon roll då det finns en tröskel (såklart).

Är några månader sedan nu och fungerar perfekt hittills. Har lagt marmor i 15x15cm med 7cm sockel. Guatemala Verde så liknande som Kolmården. Jag skulle nog bara flyta så tjockt som du vill ha för höjden. Tänker att över 20mm så borde du vara safe om du har CC 60. Men någon annan som har mer kunskap med bärigheten får gärna bekräfta det.
Snyggt! Hade tänkte grönt på väggarna, men det där var ju tjusigt också. Vet du vad det är för NCS? Har du ngn mer bild?

K
Rejäl skrev:
Nu är du också där också och skriver SKA samt skriver egna tolkningar😉

Rätt enligt det länkade är:

”Enligt Boverket SKA därför toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare ha tätskikt på golv vilket viks upp, normalt cirka 100 mm, på vägg. Mot befintlig tröskel viker man upp så gott det går".
Om man på ett korrekt sätt bryter ner en text för att göra den tydligare, är det då en "egen tolkning"?
Eller blir det en "egen tolkning" först när man börjar ändra innebörden, dra från eller lägga till sånt som rent språkligt inte ursprungligen framgick?

Av texten följer:
  • I toaletter, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare SKA det finnas ett tätskikt.
  • Tätskiktet SKA vikas upp på vägg.
  • Uppviket på vägg SKA normalt vara 100mm.
  • Mot tröskel SKA tätskiktet vikas upp så gott det går.
Ovanstående är INTE ett citat. 😅
Men, det stämmer överens med Boverkets text innehållsmässigt.

Edit - i sista meningen i Bolagsverkets text har inte SKA skrivits ut, men det saknar betydelse för meningens innebörd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.