Håller på att schakta dels för ett uterum/aluminiumpergola, och en uteplats.

Uteplatsen ca 45m2 har jag tänkt att gjuta en platta direkt i marknivå. Jag skall belägga den med någon form av "klinker" skivor.

När jag surfar runt sår jag ganska mycket olika input om schakt djup, behov av tjocklek på grus. med eller utan isolering mm.

Plattan skall mao inte bära något annat än utemöbler. Aldrig någon byggnad etc på denna del. Målet är bara en snygg underhållsfri uteplats. Marken är relativt packad gammal lerjord.

Mina funderingar är :
1. Hur tjockt gruslager måste man minst ha under. Vill ah det bra, men varje dm skapar ett fullt lastbils lass fylle som skall transporteras bort, och en dyrköpt leverans grus som skall hit.:) Så Vill göra det minimalt, men ändå ok.
2. End el trådar så har man grävt ur en dm extra och isolerat uder med 100mm cellplast. Är det nådvädigt för e uteplats, elelr overkill. Mao inget som skall vara uppvärmt etc.
3. Räcker 8cm platta eller är 10cm minimum. Anledningen är att en full betong bil (7,5m3) kommer bli på håret för att både plattan till Uterummet (30m2)m2, och denna om båda skall vara 10cm. Min ide är att Gjuta 10cm för uterumsdelen. Sen gjuta allt som blir över på altanplattan. Då är frågan om det blir katastrof om vi tappar 2cm här?? Plattorna kommer väl vara ca 16-20mm tjocka och limmas på betongen.

Mycket tacksam för input från er som har erfarenhet av detta. Fler frågor kommer nog angående uterumsplattan, i separat tråd.

Farstatjej90
Om du gör underlaget rätt och armerar plattan kan jag inte föreställa mig att 8cm inte skulle räcka. Du ska gå på den, inte parkera bilen...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du gör underlaget rätt och armerar plattan kan jag inte föreställa mig att 8cm inte skulle räcka. Du ska gå på den, inte parkera bilen...
Tänker väl mest om det är känsligt för markrörelser etc. Men även mindre sprickor kommmer ju sannolikt helt döljas av plattorna som limmas på

Isoleringen kan förhindra eventuella tjälrörelser därför rekommenderas det. Dränerande lager under plattan 150mm är bra. Med cellplast under kan du även minska tätskiktet till armeringen från 50-30mm från undersidan.
Varför mönstergjuter du inte betongen istället?
Dina plattor kan komma att släppa när det kommer fukt i sättbruket som vid kyla expanderar.
Tänk även på att betongen skall tåla frost när du beställer den.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Isoleringen kan förhindra eventuella tjälrörelser därför rekommenderas det. Dränerande lager under plattan 150mm är bra. Med cellplast under kan du även minska tätskiktet till armeringen från 50-30mm från undersidan.
Varför mönstergjuter du inte betongen istället?
Dina plattor kan komma att släppa när det kommer fukt i sättbruket som vid kyla expanderar.
Tänk även på att betongen skall tåla frost när du beställer den.
Tror jag får skippa cellplast. Blir alldeles för mycket att gräva ur. Tätskikt till armering är inget jag tänkt på alls. Vad är det vad behöver man göra? Jag ahde tänkt: Markduk, , grus armering på hållare så de kommer upp i plattan, betong.
Så här har betongfirman skrivit offerten, är det rätt betong för mig (med utsatt för frost misstänker jag han menar om den gjuts i kyla?) ??? :
"Betong c30/37 s4 16sten inkl. luft (luft behövs bara om betongen kommer vara utsatt för frost (kostnad ca 100kr/kbm))"

Luften i betongen behövs för att den ska klara utav att frysa under hela sin livstid. Det finns alltid fukt i betongen som expanderar när den fryser, då behövs luftbubblorna för att den ska ha plats att expandera utan att spräcka betongen. Alltså behöver du lufttillsatsen.
Cellplasten kan du skippa om du har bra mark. Har du däremot lera eller dylikt så är det värre.
Som jag skrev tidigare så behövs mera distans mellan marken och armeringen utan cellplast. Detta är för att förhindra att armeringen börjar rosta.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.