2 474 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Golvklinker lossnat
Verktygstokig
· Gävleborg
· 14 inlägg
Mitt problem är att i vårt duschrum har det lossnat några klinkerplattor (4-5 st) vad jag kan känna runt området i övergången mellan golv och fall mot brunn.
Till saken hör att, när vi fick duschrummet kaklat av en entreprenör (2005) så blev det så att de lade klinker i två lager, då det första skiktet inte blev snyggt.
Tätskiktet (och elektrisk golvvärme) är därmed under 2 lager plattor.
Min fråga är därför om någon vet hur man åtgärdar problemet samt om det går att lösa relativt enkelt själv, eller om det något som kräver en entreprenör igen?
Har ingen lust att vända mig till den vi anlitade 2005, då det inte blev särskilt lyckat samt att det lär ju inte gå att reklamera nu!?
Till saken hör att, när vi fick duschrummet kaklat av en entreprenör (2005) så blev det så att de lade klinker i två lager, då det första skiktet inte blev snyggt.
Tätskiktet (och elektrisk golvvärme) är därmed under 2 lager plattor.
Min fråga är därför om någon vet hur man åtgärdar problemet samt om det går att lösa relativt enkelt själv, eller om det något som kräver en entreprenör igen?
Har ingen lust att vända mig till den vi anlitade 2005, då det inte blev särskilt lyckat samt att det lär ju inte gå att reklamera nu!?
Redigerat:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 14 inlägg
Jo, jag inser ju att fixet löst upp sig och behöver ersättas.
Men det är väl inte tätt från början, så det borde väl inte lösa upp sig efter några år?
Men det är väl inte tätt från början, så det borde väl inte lösa upp sig efter några år?
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Verktygstokig
· Gävleborg
· 14 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Jag skulle nog mena det. Jag är tveksam till om det går att lyfta bara några klinkerplattor för att sedan sätta dit dem igen. Du vill ju ha bort det gamla fixet under. Kan du få bort det utan att det ryker fler plattor? Utan att skada det undre lagret eller tätskiktet? Det kanske går, men det är väl en rätt stor risk att du bara gör skadan värre?H Hjulvridarn skrev:
Verktygstokig
· Gävleborg
· 14 inlägg
Jo, det är det jag är fundersam inför, ta bort de lösa plattorna, och limma dem låter ju inte så lyckat..Henningelvis skrev:
Jag skulle nog mena det. Jag är tveksam till om det går att lyfta bara några klinkerplattor för att sedan sätta dit dem igen. Du vill ju ha bort det gamla fixet under. Kan du få bort det utan att det ryker fler plattor? Utan att skada det undre lagret eller tätskiktet? Det kanske går, men det är väl en rätt stor risk att du bara gör skadan värre?
Men jag var nyfiken och ställde frågan här om det skulle kunna vara ett alternativ, eller om det är till att renovera igen.
Bästa svaret
Fix för plattsättning löses inte upp av vatten, det får utstå för vatten varje gång du får vatten på golvet. Om plattorna har lossat är det något som är felgjort från början, plattorna släppt från fixet eller fixet inte bitit riktigt i andra lagret plattor( lagt i för torrt bruk eller golvvärme igångsatt för tidigt efter renovering). Om du känner att 4-5 plattor är lösa är det garanterat fler som är lösa. Om bara översta lagret är löst kan det gå att lägga om det.
Tyvärr låter det inte bra att de lagt två lager plattor för att första inte blev bra, ingen bra hantverkare behöver göra om en plattsättning.
Tyvärr låter det inte bra att de lagt två lager plattor för att första inte blev bra, ingen bra hantverkare behöver göra om en plattsättning.
Klicka här för att svara
