Lite bakgrund:
Årlig förbrukning ca 12 500 kWh, och med ny elbil uppskattar vi ca +3 000 kWh/år, totalt runt 15 500 kWh/år.

Alternativ 1 (offertförslag)
21 st TLC 445 W paneler (ca 9,3 kWp)
SUN2000-8K-MAP0 (8,8 kW) växelriktare
LUNA S1 18,8 kWh batteri
EMMA enhet (AI/energioptimering)

Alternativ 2 (mitt uppdaterade förslag)
29 st TLC 445 W paneler (ca 12,9 kWp)
SUN2000-10K-MAP0 (10 kW) växelriktare
LUNA S1 21 kWh batteri

Vilket förslag passar mig bäst utifrån min förbrukning för ni som är kunnig kring sånt? Ska inte vara onödigt överkill, men inte heller för snålt.

Csm84 Csm84 skrev:
Lite bakgrund:
Årlig förbrukning ca 12 500 kWh, och med ny elbil uppskattar vi ca +3 000 kWh/år, totalt runt 15 500 kWh/år.

Alternativ 1 (offertförslag)
21 st TLC 445 W paneler (ca 9,3 kWp)
SUN2000-8K-MAP0 (8,8 kW) växelriktare
LUNA S1 18,8 kWh batteri

Alternativ 2 (mitt uppdaterade förslag)
29 st TLC 445 W paneler (ca 12,9 kWp)
SUN2000-10K-MAP0 (10 kW) växelriktare
LUNA S1 21 kWh batteri

Vilket förslag passar mig bäst utifrån min förbrukning för ni som är kunnig kring sånt? Ska inte vara onödigt överkill, men inte heller för snålt.
Ett tips är att byta till timpris. Det är väldigt enkelt att schemalägga laddningen på bilen så den bara laddar när elen är billig. Det är gratis, redan där kan du spara en slant om du idag har rörligt.

Vad har du blivit offererad för pris för de båda alternativen?

1 130m2 skrev:
Ett tips är att byta till timpris. Det är väldigt enkelt att schemalägga laddningen på bilen så den bara laddar när elen är billig. Det är gratis, redan där kan du spara en slant om du idag har rörligt.

Vad har du blivit offererad för pris för de båda alternativen?
Vi hade timpris förut men byt tillbaka till rörligt för något år sedan. Problemet var att värmepump behlvde vara igång på vintern oavsett el pris. O matlagning när vi kom hem från jobbet oavsett pris. Det som vi kunde styra var diskmaskin o tvättmasin. Kanske värt att fundera på timpris igen nu då när vi ha elbil.

Om... Maj till september skulle solcellerna kunna täcka en stor del av förbrukningen, och kvällarna kan i stor utsträckning drivas av batteriet så hade det varit bra. Resten av året blir batteriet mer som ett energiverktyg där man laddar när elen är billig och använder eller säljer när den är dyr.
Att sälja överskott verkar inte jättelönsamt längre, men även små intäkter kan ändå hjälpa till att sänka månadskostnaden. Synd att 60-öringen försvann, det hade gjort kalkylen enklare.
Det är samtidigt svårt att veta exakt hur det blir i verkligheten, vilket gör att många har olika åsikter om solceller. Lite som med elbilar – vissa är skeptiska, men för oss funkar det bra. Den tar oss från A till B och det är väldigt smidigt att kunna ladda hemma. O oavsett om vi skaff solanläggning eller inte är driftskostnaden minst halverade i jämförelse med diselbilen som vi hade.
Det känns mest som att det finns väldigt olika syn och kunskapsnivåer kring energilösningar, vilket gör att det är svårt att bli helt säker på vad som är “bäst”.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.