Blir golvgips ändå eftersom det var planerat, därför är det inte tätt runt golvbrunnarna. Kör vi flytspackel nu så kommer bjälklaget bli fyllt med flytspackel...

Eller så tätar man runt brunnarna. Hur är de monterade i bjälklaget?

Ni kommer alltså hellimma golvgipsen med riktigt lim avsett för ändamålet, typ Ardex S48?

Hej ursäkta att jag lägger mej i lite här men. golvgips är inte godkänt idag om man ska ha tätskikt över. oavsett spacklingen eller inte. dels för att man säger att risken finns för att pappkanten släpper på gipsen, men också för att det är oerhört känsligt för mögel. angående nya branschregler så kommer det att bli minerit som gäller på väggar... ps. jobbar med vattenskador... ds

Golvgips är inte godkänt idag enligt vadå för regler? Som både jag och janus skrev tidigare i tråden kommer man inte att få använda kartonggips i badrum enligt de nya PER's branschregler. De kommer 1/7, och har en övergångsperiod på ett år.

Men jag vill gärna veta vad du pratar om.

jon_h skrev:
Eller så tätar man runt brunnarna. Hur är de monterade i bjälklaget?

Ni kommer alltså hellimma golvgipsen med riktigt lim avsett för ändamålet, typ Ardex S48?
Har ingen aning om hur brunnarna är monterade, i bjälklaget antar jag. Sen är det utsågat fyrkantiga hål runt brunnarna något så när bra.
Självklart kommer vi hellimma med godkänt lim.

Alltså det här med gipsets vara eller inte vara. Så länge det var godkänt när man byggde så är det väl inga problem?

Precis, och det är godkänt idag. Klitsie vet konstigt nog inte vad han/hon pratar om, trots arbete med vattenskador.

Sedan kan man ju förstås resonera så att om man vet att man riskerar att få problem med en viss konstruktion så kanske man väljer bort den, även om den inte hunnit förbjudas i branschreglerna ännu.

Har nu snackat med en snickare och han har redan gått ifrån golvgips. Så nu blir det antingen dubbla golvspån (om vi behöver komma upp) eller bara försöka täta runt brunnarna på nåt sätt. Vad kan man använda för att göra det? Silikon?

Oj, han lyckades alltså övertala er alltså.. Vad hade han för argument som jag inte hade?

Hur stora är springorna? Ligger det inga kortlingar under? Är inte brunnen monterad i en monteringsplatta? Spacklet kan inte hänga fritt någon större sträcka över en springa utan stöd under.

jon_h skrev:
Oj, han lyckades alltså övertala er alltså.. Vad hade han för argument som jag inte hade?

Hur stora är springorna? Ligger det inga kortlingar under? Är inte brunnen monterad i en monteringsplatta? Spacklet kan inte hänga fritt någon större sträcka över en springa utan stöd under.
Var inga övertalningar. Hade ju tänkt strunta i gipset tills jag fick reda på att det inte var tätt runt brunnarna. Jag vet inte riktigt hur brunnarna sitter fast, det är ju rörmokarens (svågerns) jobb. Ska se om jag kan rota fram någon bild som jag tog innan golvspånet sattes på plats.

Aha. Ja, om du tar en bild så är det mycket lättare att säga hur du ska göra.

Av bilderna innan spånet var ditlagd var detta det enda jag kunde hitta. Ligger ju kortlingar där vad jag kan se.

• brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte nu och det är 12mm från spånskivan till övre kanten på brunnen. Blir ju en jäkla massa flytspacklande och ett lager golvspån till funkar ju inte. Ser att det finns nåt som heter "golv rotspån" som är 10mm, vad är det? Kan det funka tro?

Strunt samma nu, vi köpte golvgips ändå. Enligt killen på K-Rauta skulle det inte ens komma några nya bestämmelser. Han hade tydligen pratat med "dem" häromdagen. Sa även att det går åt mycket mer flytspackel om man spacklar på trä mot gips.

Mikael_L
Personligen skulle jag lita på jon_h 1000ggr mer än ngn från K-rauta.

Men men, det är jag det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.