Humlo
Jag har två frågor angående hemmarenoverade badrum.

1. Det står i besktningsprotokollet att golvbrunnsmanschetten är felmonterad i golvbrunnen. Att den sticker ut under klämringen. Är detta ett stort fel som måste åtgärdas och kan man göra detta utan att hela badrummets tätskickt måste göras om? När de mätte fukt och sånt så var det ingen anmärkning, men det är alltså stor risk att det blir vattenskador i framtiden?

2. Det andra badrummet är från 70-talet och där de satt klinker på den gamla plastmattan och renoverat golvbrunnen på liknande sätt. Manchetten sticker ut under klämringen men där har de även installerat en duschkabin för att hålla vatten och fukt på ett begränsat område.
Är detta en renovering som kan hålla eller är det bara att riva ut allt och börja om?
Hur bråttom måste man ha i så fall?

1, Det är ett relativt vanligt fel, även när proffs varit framme. Konstruktionen på golvbrunnen är att manschetten skall gå ned utefter insidan på brunnen. Där trycker man fast den med en klämring, som alltså fjädrar utåt. Insidan av brunnen är svagt konisk, så att ringen klämmer hårdare ju djupare man trycker ned den, den skall ända ner i botten av sitt säte.

Manschetten skall alltså klämmas mot sidorna för att täta. OM den då kommer in under klämringen, så kan inte ringen klämmas ända ned i sitt läge. Därmed blir trycket mot sidorna lite lägre. Det bryter mot tillverkarens monteringsanvisning.

I praktiken brukar det nog fungera ändå. Men OM det blir en vattenskada så kommer försäkringsbolaget att slå ned på att detta är felgjort. Beroende på exakta villkoren för just det bolaget så kan resultatet variera mellan högre självrisk, till total vägran att ersätta skadan.

Att åtgärda felet är möjligt men riskabelt. Man kan pilla bort klämringen, och skära manschetten rätt, och trycka dit ringen igen. Faran är att man kan skada manschetten när ringen tas bort, det kan bli för snålt skuret, så att manschetten glipar efteråt osv. Att byta manschett innebär ofta att hela badrummet måste göras om, så man vill inte ta risken att skada manschetten.

2. Grovt fel att behålla plastmattan, ett försäkringsbolag kommer i bästa fall att "bara" ge 50 års åldersavdrag, om det blir en skada. Duschkabinen gör att det i praktiken inte är någon större risk, det kommer ju inte att rinna vatten på golvet eller på väggarna. Var lite uppmärksam på att hålla golvbrunnen rensad, risken är i huvudsak att om det blir halvstopp där, så att du får vatten upp i höjd med golvet, så har du 7 - 10 cm vattenpelare som trycker mot kanten där manschetten slutar, det ger att väldigt mycket vatten kan tryckas ut under tätskiktet jämfört med om vatten bara rinner förbi kanten ned i brunnen. Detta är då bara ett problem om det faktiskt finns en läcka där, vilket det inte alls behöver finnas även om det är felmonterat.

Man skall kanske tillägga att detta att manschetten int skall titta frm gäller på de vanligaste brunnarna. Me ndet finns fabrikat där manschetten SKALL ligga under klämringen, det behöver alltså inte vara fel.

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Jag har två frågor angående hemmarenoverade badrum.

1. Det står i besktningsprotokollet att golvbrunnsmanschetten är felmonterad i golvbrunnen. Att den sticker ut under klämringen. Är detta ett stort fel som måste åtgärdas och kan man göra detta utan att hela badrummets tätskickt måste göras om? När de mätte fukt och sånt så var det ingen anmärkning, men det är alltså stor risk att det blir vattenskador i framtiden?

2. Det andra badrummet är från 70-talet och där de satt klinker på den gamla plastmattan och renoverat golvbrunnen på liknande sätt. Manchetten sticker ut under klämringen men där har de även installerat en duschkabin för att hålla vatten och fukt på ett begränsat område.
Är detta en renovering som kan hålla eller är det bara att riva ut allt och börja om?
Hur bråttom måste man ha i så fall?
Antar att du inte köpt huset än? Annars är ju bilder en bra väg för att åtminstone försöka avgöra kvaliteten på arbetet ... Vet du vilket märke det är på brunnen, och när den är bytt?

Nu fick du ju ett utmärkt svar ovan medan jag skrev, men i punkt två skriver du att "manschetten sticker ut" men att det är klinkers på golvmatta? Är det golvmattan som sticker ut, eller har man lagt ett nytt tätskikt på mattan, och sen klinkers? Jag vet inte "hur fel" det är lägga tätskikt på gammal matta, men man brukar ju prata om att fix kan lösa upp mattan, och att man därför inte bör lägga klinkers direkt på golvmatta, men tätskiktet är ju gjort för detta ....

• Gilla
michfris
  • Laddar…
Humlo
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det golvmattan som sticker ut, eller har man lagt ett nytt tätskikt på mattan, och sen klinkers? Jag vet inte "hur fel" det är lägga tätskikt på gammal matta, men man brukar ju prata om att fix kan lösa upp mattan, och att man därför inte bör lägga klinkers direkt på golvmatta, men tätskiktet är ju gjort för detta ....
Vi har inte köpt huset men däremot läst besiktningsprotokollet. Jag tog dock inga bilder när vi var där och tittade. Det ena badrummet är gjort för några år sen och där är allt bra förutom den här manschetten i golvbrunnen. I det andra badrummet från 70-talet la de klinker för 8 år sen, ingen mätbar fukt men dock ligger klinkers på den gamla plastmattan. Även där är golvbrunnsmanschetten felmonterad enligt protokollet.

Jag tänkte om vi ger oss in i budgivning så behöver vi kanske kalkylera med renovering av 1-2 badrum, eller går det ändå och man kan ta det i framtiden. Så klart kommer vi även ta in en egen besktningsman innan kontraktskrivning om det blir ett köp.

Humlo Humlo skrev:
Vi har inte köpt huset men däremot läst besiktningsprotokollet. Jag tog dock inga bilder när vi var där och tittade. Det ena badrummet är gjort för några år sen och där är allt bra förutom den här manschetten i golvbrunnen. I det andra badrummet från 70-talet la de klinker för 8 år sen, ingen mätbar fukt men dock ligger klinkers på den gamla plastmattan. Även där är golvbrunnsmanschetten felmonterad enligt protokollet.

Jag tänkte om vi ger oss in i budgivning så behöver vi kanske kalkylera med renovering av 1-2 badrum, eller går det ändå och man kan ta det i framtiden. Så klart kommer vi även ta in en egen besktningsman innan kontraktskrivning om det blir ett köp.
Att få ner en gammal golvmatta i en ny brunn torde vara rätt svårt ... Så där ligger det troligen en hund begraven .. Om det inte är panikbråttom så går det väl att be om en till visning, och kolla noggrannare? Finns det på hemnet?

Är det dusch i det första badrummet också?

Ja det låter lite konstigt med gammal matta, men ändå en manschett som syns under ringen.

När man har plastmatta, så är själva mattan tätskikt. Så även om du lägger klinkers på mattan, så har du ingen brunnsmanschett. Brunnar från 70-talet har ofta en annan konstruktion, utan klämring.

Så man kan misstänka att de bytt ut brunnen då när det gjordes om, om man då bara har skarvat ihop tätskikten så kan det vara hyr dåligt som helst.

Men iom. duschkabinen så är det ingen akut risk för vattenskada.

Humlo
Badrum 1 är helrenoverat för 4 år sen då det inte fanns dusch där alls. Det är med klinkers och där själva duschen är så är det väggar på 3 sidor och den fjärde sidan är duschdörrar. Typ som ett duschalkov i väggen. ;) Där fanns inga anmärkningar alls förutom manschetten som jag skrev om tidigare.

Badrum 2 är från 70-talet och man har bytt golvbrunn, satt dit en duschkabin, lagt klinkers på plastmattan och även monterat handdukstork och paxfläktar.

Jag har tyvärr inga bilder men ska vi dit igen kan jag ta bilder och undersöka mer noga.

Humlo Humlo skrev:
Badrum 1 är helrenoverat för 4 år sen då det inte fanns dusch där alls. Det är med klinkers och där själva duschen är så är det väggar på 3 sidor och den fjärde sidan är duschdörrar. Typ som ett duschalkov i väggen. ;) Där fanns inga anmärkningar alls förutom manschetten som jag skrev om tidigare.

Badrum 2 är från 70-talet och man har bytt golvbrunn, satt dit en duschkabin, lagt klinkers på plastmattan och även monterat handdukstork och paxfläktar.

Jag har tyvärr inga bilder men ska vi dit igen kan jag ta bilder och undersöka mer noga.
Och båda är gjorda av en glad amatör, ivrigt påhejad av en armé av tangentbordsryttare på internet? :)

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Men det går inte ihop för mig att de bytt brunn i det äldre badrummet, men ändå behållit plastmattan. Det finns inget godkänt sätt att skarva ett nytt tätskikt mot ett gammalt. När de byter brunnen så måste platsmattan skäras bort där, det går inte att återställa på ett korrekt sätt.

Men som sagt iom. duschkabinen så kommer golvet aldrig att utsättas för någon större mängd vatten.

Jag hade satt upp en renovering av det badrummet i 5 - 10 årsplanen.

Man kan bli lite orolig för vad som inte går att se i badrum 1.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Vi får se hur det utvecklar sig här med budgivning och så. Om huset sticker iväg för mycket så löser sig problemet av sig självt för då står vi över och låter någon annan ta över badrummen. =)
Men huset är fint, ligger bra, har alla utrymmen vi behöver, låg drift och de har gjort en massa stora och tråkigt underhåll redan så vi slipper det i alla fall.

En extrafråga: Golvbrunnar i källarplan som ligger mot platta i betong, där behöver man inte tänka fuktskada på samma sätt va? Betong är ju inte direkt organiskt och under finns bara jord/grus?

Ang. källaren. Om det är en äldre källare så brukar man anse att det finns "tillskjutande fukt utifrån". I så fall skall man inte ha tätskikt, fast det rekommenderas att ändå ha det på någon kvm nära golvbrunnen.

Modernare källare med korrekt utfört underlag och frigolitisolering osv. Där anser man inte att dte kommer någon fukt utifrån. Då skall normala regler för tätskikt användas. Fasst även då blir ju en vattenskada inte lika illa som i ett träbjälklag.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.