Har sett att det redan finns en hel del trådar om detta på forumet där jag fått med mig mycket ny kunskap i ämnet, men testar ändå att slänga ut min fråga här för att se om någon har bra tipps i vår situation. Är ny på forumet så ber om ursäkt på förhand om ämnet är uttjatat:
Vi är precis i sluttampen av vår badrumsrenovering som gjorts från grunden av ett VVS-certifierat företag med bra referenser. Jag har inte mycket kunskap i ämnet men har inte haft några skäl att tvivla på att dom gjort det hela efter gällande regler och på ett bra sätt, har helt enkelt haft ett bra intryck hittills.
Idag var det dock av en händelse en man från Antcimex hos oss för att hämta en fläkt som stått i en annan del av lägenheten, han klampade in i vårt nygjorda badrum för att kika lite men när han såg vår golvbrunn sa han att "Det här har dom gjort fel. Golvbrunnsmanschetten sticker ut och det bryter mot reglerna, det måste dom åtgärda".
När jag tog upp detta med den ansvarige hantverkaren blev han förbannad och sa på ren svenska att mannen från Anticimex är en idiot och att dom kommer att lämna ett certifikat med Garanti på 10år och att jag inte ska oroa mig. Det är gjort på rätt sätt helt enkelt.
Efter att ha läst på lite i ämnet och märkt att detta verkar vara alltför vanligt känner jag mig dock lite osäker på hantverkarens ord. I mina ögon ser det ju faktiskt ut som att manschetten sticker ut lite?
Är också villrådig över vad vi ska göra... är det värt att kräva att hantverkarna försöker skära till manschetten med risk för att dom måste göra om hela jobbet? Eller ska jag helt enkelt strunta i Anticimex och hoppas att det inte händer något efter 11 år?
Tacksam för all typ av tipps och input.
Värt att notera är att golvbrunnen är till för badkar.
Vi är precis i sluttampen av vår badrumsrenovering som gjorts från grunden av ett VVS-certifierat företag med bra referenser. Jag har inte mycket kunskap i ämnet men har inte haft några skäl att tvivla på att dom gjort det hela efter gällande regler och på ett bra sätt, har helt enkelt haft ett bra intryck hittills.
Idag var det dock av en händelse en man från Antcimex hos oss för att hämta en fläkt som stått i en annan del av lägenheten, han klampade in i vårt nygjorda badrum för att kika lite men när han såg vår golvbrunn sa han att "Det här har dom gjort fel. Golvbrunnsmanschetten sticker ut och det bryter mot reglerna, det måste dom åtgärda".
När jag tog upp detta med den ansvarige hantverkaren blev han förbannad och sa på ren svenska att mannen från Anticimex är en idiot och att dom kommer att lämna ett certifikat med Garanti på 10år och att jag inte ska oroa mig. Det är gjort på rätt sätt helt enkelt.
Efter att ha läst på lite i ämnet och märkt att detta verkar vara alltför vanligt känner jag mig dock lite osäker på hantverkarens ord. I mina ögon ser det ju faktiskt ut som att manschetten sticker ut lite?
Är också villrådig över vad vi ska göra... är det värt att kräva att hantverkarna försöker skära till manschetten med risk för att dom måste göra om hela jobbet? Eller ska jag helt enkelt strunta i Anticimex och hoppas att det inte händer något efter 11 år?
Tacksam för all typ av tipps och input.
Värt att notera är att golvbrunnen är till för badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fall har Anticimex-snubben rätt, manschetten får ej sticka ut som den gör på bilden, den får inte ens ligga under klämringen utan ska sluta i botten av brunnskanten och sedan ska klämringen trycka in manschetten mot brunnens kanter. Fast det går att lösa i efterhand, synd att hantverkaren har kladdat så mycket med fix då det hade underlättat om det var renare. Alltså ta väck klämringen, skär till manschetten rätt och sedan dit med klämringen igen och be hantverkaren lära sig reglerna!
Tack för svar!
Men har jag förstått det rätt att det är ett kritiskt moment att skära till manschetten i efterhand då det lätt kan bli fel om man skär för mycket? Och för att se det måste man i så fall vara med när de skär till manschetten (och kunna avgöra hur det ska se ut) innan dom sätter fast klänningen igen?
Jag får ta upp problemet med dem igen helt enkelt.
Men har jag förstått det rätt att det är ett kritiskt moment att skära till manschetten i efterhand då det lätt kan bli fel om man skär för mycket? Och för att se det måste man i så fall vara med när de skär till manschetten (och kunna avgöra hur det ska se ut) innan dom sätter fast klänningen igen?
Jag får ta upp problemet med dem igen helt enkelt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Låter ju nästan som du borde ta dit en besiktningsman (kolla med BKR). Om firman hävdar att detta är rätt, så finns det risk att det är mer som är fel. Att få till skärningen rätt från början handlar om att investera i en skärmall från brunnstillverkaren, till det oerhörda priset av ca. 100kr.
Kontaktade BKR via mail som bekräftade det ni båda skrivit.
Jag som har väldigt lite erfarenhet av renoveringar blir helt förbluffad över att en firma som ska inneha alla certifikat och dessutom är en del av BKR kan missa såna här saker... Jag har ju snart lärt mig mer om VVS och snickeri än vad de tycks kunna...
Nu blir det till att ställa dem mot väggen och försöka ta reda på om det finns fler lik i garderoben. Får bara hoppas det går att åtgärda golvbrunnsmanschetten utan att behöva göra om hela arbetet.
Tack för snabba svar.
Jag som har väldigt lite erfarenhet av renoveringar blir helt förbluffad över att en firma som ska inneha alla certifikat och dessutom är en del av BKR kan missa såna här saker... Jag har ju snart lärt mig mer om VVS och snickeri än vad de tycks kunna...
Nu blir det till att ställa dem mot väggen och försöka ta reda på om det finns fler lik i garderoben. Får bara hoppas det går att åtgärda golvbrunnsmanschetten utan att behöva göra om hela arbetet.
Tack för snabba svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Börja med att ta reda på vilket tätskiktssystem de använt. Ladda ner monteringsanvisningarna för det systemet. Troligen går det inte att se något annat än just vid brunnen.
Du har inte möjligen tagit bilder under arbetets gång?
Du har inte möjligen tagit bilder under arbetets gång?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
ÒM de gör om, så se till att vara där och inspektera själv, ta bilder under arbetets gång.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Hur ärdet i övrigt med VVS och el? Finns det kopplingar (ex. en fördelare för vatten) som inte ligger inne i badrummet?
Avstånd mellan vägg och golvbrunn, vägg och rörgenomföring för avlopp (vatten skall inte komma upp genom golvet alls). Har du vägguttag (el) i badrummet, finns jordfelsbrytare, var sitter uttag i förhållande till dusch/badkar?
Avstånd mellan vägg och golvbrunn, vägg och rörgenomföring för avlopp (vatten skall inte komma upp genom golvet alls). Har du vägguttag (el) i badrummet, finns jordfelsbrytare, var sitter uttag i förhållande till dusch/badkar?
Jag har tagit så mycket bilder jag hunnit med under arbetets gång, inser dock nu att jag missat att ta en del under själva tätskiktsarbetet där det är väldigt dåligt dokumenterat.
Vad jag förstår har de använt Bostik som tätskiktssystem (bifogar materialfakturan) men är osäker på exakt vilken av deras produkter. Det var som en stor matta de rullade ut och fäste i golvet.
Gällande rörgenomföringar så finns det en sådan på grund av att vi bor i en gammal bostadsrätt så går det vattenburna elementrör i nästan varje rum. Denna har de låtit vara kvar och jag förväntar mig att de skriver det som en avvikelse i certifikatet. Denna är placerad precis vid ingången så långt ifrån badkar/vask man kan komma. Det bör väl vara ok? I alla de renoveringar som gjorts tidigare i huset har föreningen inte velat att man ändrar i systemet och därav har de flesta rör för elementen fått vara kvar som de är.
Vattnet är draget från köket, det är en gammal pigkammare som gjordes om till tvättstuga innan vi köpte fastigheten. Dock har vi fått dra om allt vatten från början då detta var rätt så dåligt gjort.
Vi har ett eluttag precis vid ingången i brösthöjd samt en strömbrytare. Det är väl så långt ifrån rinnande vatten man kan komma i rummet. Sedan är det draget för lampa i taket samt en i väggen ovanför vasken.
Mitt intryck överlag har, som jag nämnde innan, varit bra och jag har upplevt att de följt gällande regler. Har även haft dit en del vänner som är hyfsat kunniga som inte haft några anmärkningar. Vi hade visserligen en diskussion gälland varför de valt att använda prisolrör istället för pex, men då de gav mig 10 års garanti så beslöt jag mig för att låta dom köra på det dom var vana vid.
Blev därför förvånad när det kom en anmärkning på golvbrunnsmanschetten...
Vad jag förstår har de använt Bostik som tätskiktssystem (bifogar materialfakturan) men är osäker på exakt vilken av deras produkter. Det var som en stor matta de rullade ut och fäste i golvet.
Gällande rörgenomföringar så finns det en sådan på grund av att vi bor i en gammal bostadsrätt så går det vattenburna elementrör i nästan varje rum. Denna har de låtit vara kvar och jag förväntar mig att de skriver det som en avvikelse i certifikatet. Denna är placerad precis vid ingången så långt ifrån badkar/vask man kan komma. Det bör väl vara ok? I alla de renoveringar som gjorts tidigare i huset har föreningen inte velat att man ändrar i systemet och därav har de flesta rör för elementen fått vara kvar som de är.
Vattnet är draget från köket, det är en gammal pigkammare som gjordes om till tvättstuga innan vi köpte fastigheten. Dock har vi fått dra om allt vatten från början då detta var rätt så dåligt gjort.
Vi har ett eluttag precis vid ingången i brösthöjd samt en strömbrytare. Det är väl så långt ifrån rinnande vatten man kan komma i rummet. Sedan är det draget för lampa i taket samt en i väggen ovanför vasken.
Mitt intryck överlag har, som jag nämnde innan, varit bra och jag har upplevt att de följt gällande regler. Har även haft dit en del vänner som är hyfsat kunniga som inte haft några anmärkningar. Vi hade visserligen en diskussion gälland varför de valt att använda prisolrör istället för pex, men då de gav mig 10 års garanti så beslöt jag mig för att låta dom köra på det dom var vana vid.
Blev därför förvånad när det kom en anmärkning på golvbrunnsmanschetten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi tyckte också att 10 års garanti var väldigt generöst! De har dessutom väldigt bra referenser... Därför är det här lite förbryllande.
Kan ju vara så att dom helt enkelt rejälklantat sig på golvbrunnsmanschetten och i övrigt gjort ett bra jobb? Det kan man ju hoppas i alla fall.
Kan ju vara så att dom helt enkelt rejälklantat sig på golvbrunnsmanschetten och i övrigt gjort ett bra jobb? Det kan man ju hoppas i alla fall.
SÅ kan det vara, det kan ju vara så enkelt att dom glömt skärmallen på ett annat jobb och då tagit kniven och skurit ur manschetten, så gjorde man "alltid" för kanske 8-10år sen och det funkar oftast....Lassesivar skrev:
Man kan tycka att det är bättre att den är för snålt skuren än att man skurit för mycket.
Har inte sett nåt badrum där klämringen dragits ur brunnen där det är tätskikt, bara med matt och då oftast den äldre typen av golvbrunn utan "kant" för klämring.
Får man ur klämringen så kommer man nog se tydligt var den ska skäras så det BÖR inte vara några problem, däremot kan det vara svårt (men inte omöjligt) att få ur den eftersom man inte kan bryta mot brunnskanten utan att riskera att förstöra manschetten
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ser inget konstigt. Alla vattenrören, var är de ihopkopplade? Hur sitter fördelaren?
Fördelarna kommer sitta lite bakom elementet med en inspektionslucka. Rören går sedan under köksgolvet (nylagt och höjt) och kopplar på där. Har en del bilder på det.hempularen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej. Ja man kan ju hoppas det går då. Alltså eftersom dom lämnar 10 års garanti så känns det ju lite onödigt att tjafsa... Men då försäkringsbolagen/Anticimex verkar vara benhårda på det här med golvbrunnsmanschetten känns det ju lagom kul om det skulle hända något om 11 år....nino skrev:SÅ kan det vara, det kan ju vara så enkelt att dom glömt skärmallen på ett annat jobb och då tagit kniven och skurit ur manschetten, så gjorde man "alltid" för kanske 8-10år sen och det funkar oftast....
Man kan tycka att det är bättre att den är för snålt skuren än att man skurit för mycket.
Har inte sett nåt badrum där klämringen dragits ur brunnen där det är tätskikt, bara med matt och då oftast den äldre typen av golvbrunn utan "kant" för klämring.
Får man ur klämringen så kommer man nog se tydligt var den ska skäras så det BÖR inte vara några problem, däremot kan det vara svårt (men inte omöjligt) att få ur den eftersom man inte kan bryta mot brunnskanten utan att riskera att förstöra manschetten
