Vår golvbrunn vid sidan av tvättmaskinen brukar svämma över och vatten rinner ut över golvet när vi tvättar. Själva vattenlåset är ändå nyrensad. Lösningen har varit att ta ur vattenlåset men då kommer det förstås upp dålig lukt ifrån avloppet. Någon som har en idé på vad vi kan göra? Har varit såhär i ett år sen vi flyttade in i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån annan kanske kan svarar bättre.
Men kan det vara så att tvättmaskins avloppsflöde är för hög för golvbrunnens storlek?
Kan nån slags Uppsamlingsränna tillfälliga ta upp avloppsvatten under urpumpningstiden. Uppsamlingsränna kan då fixas med ett mindre anslutning än dagens avloppsrör från tvättmaskin.
Det är klurig och jag hoppas att ett rör proffs kan ge lite åsikter.
Men kan det vara så att tvättmaskins avloppsflöde är för hög för golvbrunnens storlek?
Kan nån slags Uppsamlingsränna tillfälliga ta upp avloppsvatten under urpumpningstiden. Uppsamlingsränna kan då fixas med ett mindre anslutning än dagens avloppsrör från tvättmaskin.
Det är klurig och jag hoppas att ett rör proffs kan ge lite åsikter.
Här kommer en till uppföljning 😉 I höstas så började avloppet svämma över igen. Eftersom jag blivit lite mer varm i kläderna som husägare nu så undersökte jag avloppet. Avloppet visade sig vara förminskat direkt ned till 50 mm efter golvbrunnen samt vara dragit med dåligt fall. Jag monterade om avloppet med 70 rör samt fall längs hela förläggningen av avloppet. Efter det har det funkat bra igen. Det gamla avloppet var delvis igensatt av gammalt gegg.A anchable skrev:
Jag gjorde så här. Jag hade inte stopp i avloppet men det hann inte med min nya tvättmaskin. Nu har det plats att stiga i hinken och då hinner det med. Skulle det inte räcka kan jag leda vattnet till en tvättho innan det rinner ner i hinken. Blir ett helt annat tryck i vattnet hen m avloppet nu också, så jag tror det drar med sig mer skit ut förbi vattenlåset nu. Innan stänkte det en massa äckliga saker över hela golvet också. Det är en lingonspann om någon undrar. 😂M Martin Lj skrev:Här kommer en till uppföljning 😉 I höstas så började avloppet svämma över igen. Eftersom jag blivit lite mer varm i kläderna som husägare nu så undersökte jag avloppet. Avloppet visade sig vara förminskat direkt ned till 50 mm efter golvbrunnen samt vara dragit med dåligt fall. Jag monterade om avloppet med 70 rör samt fall längs hela förläggningen av avloppet. Efter det har det funkat bra igen. Det gamla avloppet var delvis igensatt av gammalt gegg.
Klicka här för att svara