Vår golvbrunn vid sidan av tvättmaskinen brukar svämma över och vatten rinner ut över golvet när vi tvättar. Själva vattenlåset är ändå nyrensad. Lösningen har varit att ta ur vattenlåset men då kommer det förstås upp dålig lukt ifrån avloppet. Någon som har en idé på vad vi kan göra? Har varit såhär i ett år sen vi flyttade in i huset.

En golvbrunn bredvid en tvättmaskin med vattenlåset borttaget, synlig avloppsöppning, och en del av tvättmaskinen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån annan kanske kan svarar bättre.

Men kan det vara så att tvättmaskins avloppsflöde är för hög för golvbrunnens storlek?
Kan nån slags Uppsamlingsränna tillfälliga ta upp avloppsvatten under urpumpningstiden. Uppsamlingsränna kan då fixas med ett mindre anslutning än dagens avloppsrör från tvättmaskin.

Det är klurig och jag hoppas att ett rör proffs kan ge lite åsikter.

H
Vänd på låset så undersidan syns, går det att se några rör i källaren (storlek på dom ) Hur är det, har du toa i samma rum.
I golvbrunn med TM så blir det en hel del ludd i rört från en TM så du får rensa lite där

S
är avloppsröret från tvättm. centrerat till vattenlåsets hål ?

S stenna skrev:
är avloppsröret från tvättm. centrerat till vattenlåsets hål ?
Nej det sitter på sidan. Gör det stor skillnad?

Bästa svaret

H
M Martin Lj skrev:
Nej det sitter på sidan. Gör det stor skillnad?
Kan göra, prova med att lossa röret från väggen och lägg något i mellan så det sitter mitt för hålet

H Hjulbent skrev:
Kan göra, prova med att lossa röret från väggen och lägg något i mellan så det sitter mitt för hålet
Problemet löste sig när jag förlängde röret så att änden går ner i mitten på vattenlåset om någon är intresserad :)

• Gilla
  • Wow
anchable och 9 till
  • Laddar…
Superbra med uppföljning på vad som löste problemet. Står inför samma problem själv, och har nu förhoppningsvis en lösning.

A anchable skrev:
Superbra med uppföljning på vad som löste problemet. Står inför samma problem själv, och har nu förhoppningsvis en lösning.
Här kommer en till uppföljning 😉 I höstas så började avloppet svämma över igen. Eftersom jag blivit lite mer varm i kläderna som husägare nu så undersökte jag avloppet. Avloppet visade sig vara förminskat direkt ned till 50 mm efter golvbrunnen samt vara dragit med dåligt fall. Jag monterade om avloppet med 70 rör samt fall längs hela förläggningen av avloppet. Efter det har det funkat bra igen. Det gamla avloppet var delvis igensatt av gammalt gegg.

• Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Här kommer en till uppföljning 😉 I höstas så började avloppet svämma över igen. Eftersom jag blivit lite mer varm i kläderna som husägare nu så undersökte jag avloppet. Avloppet visade sig vara förminskat direkt ned till 50 mm efter golvbrunnen samt vara dragit med dåligt fall. Jag monterade om avloppet med 70 rör samt fall längs hela förläggningen av avloppet. Efter det har det funkat bra igen. Det gamla avloppet var delvis igensatt av gammalt gegg.
Jag gjorde så här. Jag hade inte stopp i avloppet men det hann inte med min nya tvättmaskin. Nu har det plats att stiga i hinken och då hinner det med. Skulle det inte räcka kan jag leda vattnet till en tvättho innan det rinner ner i hinken. Blir ett helt annat tryck i vattnet hen m avloppet nu också, så jag tror det drar med sig mer skit ut förbi vattenlåset nu. Innan stänkte det en massa äckliga saker över hela golvet också. Det är en lingonspann om någon undrar. 😂

• Avlopp med två rör, ett tejpat med silvertejp och anslutet till tvättmaskin. Anordning för att hantera vattenflöde utan översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.