Hejsan.
För några dagar sedan sjönk golvet på 2 ställen i badrummet.
Antog kollapsad spånskiva av fukt.
Kom inte åt krypgrunden i brist på lucka. I brist på vettigt ställe i golvet så borrade jag upp en lucka i grunden.
Sagt och gjort. Kröp in, ingen synlig fukt.
Rev idag bort skiva och isolering.
Lite blött runt brunnen men ser inte att spånskivan har gett med sig.
Vad är det som har gett med sig?
Ursäkta att golvet / fogarna ser så äckliga ut.
För några dagar sedan sjönk golvet på 2 ställen i badrummet.
Antog kollapsad spånskiva av fukt.
Kom inte åt krypgrunden i brist på lucka. I brist på vettigt ställe i golvet så borrade jag upp en lucka i grunden.
Sagt och gjort. Kröp in, ingen synlig fukt.
Rev idag bort skiva och isolering.
Lite blött runt brunnen men ser inte att spånskivan har gett med sig.
Vad är det som har gett med sig?
Ursäkta att golvet / fogarna ser så äckliga ut.
Hur är konstruktionen i stort? Är det byggt efter konstens alla regler med regelavstånd och tjocklek på material?
Det känns ju som att du är rätt ute att misstänka att underlaget sviktat och därför har fogen spruckit?
Det känns ju som att du är rätt ute att misstänka att underlaget sviktat och därför har fogen spruckit?
Jag vet inte hur det är reglat, inte mätt något. Märkt att han jag köpte det av klåpat en hel del…
Men skivan sviktar inte något på undersidan av vad jag kan se.
Ser ju nu på bilden att reglarna är ju en ”bit” ifrån brunnen..
Men skivan sviktar inte något på undersidan av vad jag kan se.
Ser ju nu på bilden att reglarna är ju en ”bit” ifrån brunnen..
Min gissning är att brunnen och rören ”dragit” spånskivan nedåt och att skivan buktar neråt fast den inte är knäckt. Däremot är kakel och evt lager flytspackel inte lika plastiskt som spånplattan och knäcks istället. Går nog inte alls att rädda, bara att göra om och göra rätt
Redigerat:
Självklart ska jag riva ur och göra nytt.
Frågan är vad är som kollapsats.
Jag hade hoppats att spånskivan varit sprucken, stötta upp underifrån tills vi fått bygglov på tillbyggnad = nytt badrum.
Ska krypa under igen och kolla med vattenpass, men lutar inte alls under som på klinkersen.
Är byggt 2006/07 hur såg reglerna ut då?
Frågan är vad är som kollapsats.
Jag hade hoppats att spånskivan varit sprucken, stötta upp underifrån tills vi fått bygglov på tillbyggnad = nytt badrum.
Ska krypa under igen och kolla med vattenpass, men lutar inte alls under som på klinkersen.
Är byggt 2006/07 hur såg reglerna ut då?
Okej. Då är det nog inte byggt enligt gällande byggnormer vid tidpunkten
Jag minns nog fel för de nya tätskikten kom med BKR 2007:1 när jag kollar nu.Alfredo skrev:
Här finns de på den tiden gällande branschreglerna enligt BKR, från 1999:
https://www.bkr.se/regler-material/tidigare-regler/pers-branschregler-991






