Hejsan.

För några dagar sedan sjönk golvet på 2 ställen i badrummet.
Antog kollapsad spånskiva av fukt.
Kom inte åt krypgrunden i brist på lucka. I brist på vettigt ställe i golvet så borrade jag upp en lucka i grunden.
Sagt och gjort. Kröp in, ingen synlig fukt.
Rev idag bort skiva och isolering.
Lite blött runt brunnen men ser inte att spånskivan har gett med sig.

Vad är det som har gett med sig?


Ursäkta att golvet / fogarna ser så äckliga ut.
 
  • Golvet i ett badrum med en fogmassa nära en brunn och en fällbar mätsticka som ligger på kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelfogar i badrum med fuktrelaterade missfärgningar och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsbrunn och kakelgolv i badrum med synlig stålrule längs golvet, misstanke om fuktskadat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange linjal placerad längs ett badrumsgolv för att visa nivåskillnad mellan plattorna. Lindrig nedsjunkning synlig i foglinjen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hur ser det ut om du lyfter på locket till silen och kikar in?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hur är konstruktionen i stort? Är det byggt efter konstens alla regler med regelavstånd och tjocklek på material?
Det känns ju som att du är rätt ute att misstänka att underlaget sviktat och därför har fogen spruckit?
 
Jag vet inte hur det är reglat, inte mätt något. Märkt att han jag köpte det av klåpat en hel del…

Men skivan sviktar inte något på undersidan av vad jag kan se.

Ser ju nu på bilden att reglarna är ju en ”bit” ifrån brunnen..
 
  • Rör och regelverk i trä med isolering i ett byggprojekt. Rören är inte korrekt placerade nära avloppet enligt texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlopsbrunn på kaklat golv med smuts och avlagringar, visar bristande regling runt brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Brunnen sitter bara i spånet och så gör man inte längre för det funkar inte, bara att riva ut det badrummet och göra om.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror oavsett vad patienten har dött av så är den död nu. Det finns bara en väg framåt, renovera.
 
  • Ledsen
  • Haha
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
K Krulle_100 skrev:
Men skivan sviktar inte något på undersidan av vad jag kan se.
Om inte bilden luras rejält ser ju spånskivan ut att vara helt förstörd av vatten.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 3 till
  • Laddar…
G
torka och förstärk med valfri planka och sedan in med en duschkabin så

vips så var patienten vid liv igen 🙃
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Min gissning är att brunnen och rören ”dragit” spånskivan nedåt och att skivan buktar neråt fast den inte är knäckt. Däremot är kakel och evt lager flytspackel inte lika plastiskt som spånplattan och knäcks istället. Går nog inte alls att rädda, bara att göra om och göra rätt
 
Redigerat:
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
Självklart ska jag riva ur och göra nytt.
Frågan är vad är som kollapsats.

Jag hade hoppats att spånskivan varit sprucken, stötta upp underifrån tills vi fått bygglov på tillbyggnad = nytt badrum.

Ska krypa under igen och kolla med vattenpass, men lutar inte alls under som på klinkersen.

Är byggt 2006/07 hur såg reglerna ut då?
 
Claes Sörmland
K Krulle_100 skrev:
Är byggt 2006/07 hur såg reglerna ut då?
Rätt moderna. Brunnen ska sitta i reglar. Rollat tätskick var förbjudet, det skulle vara film. Gipsskivor dög inte för väggar. Golvgips inte OK ovanpå golvspånskivan, den skulle flytspacklas till viss tjocklek.
 
Okej. Då är det nog inte byggt enligt gällande byggnormer vid tidpunkten:)
 
G Greger_08 skrev:
torka och förstärk med valfri planka och sedan in med en duschkabin så

vips så var patienten vid liv igen 🙃
Det är väl lite mer av en Zombie än vid liv dock.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rollat tätskick var förbjudet, det skulle vara film
Är du säker? Jag har något i bakhuvudet om 1/7 2007.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.