Tjaba!

Har köpt mig ett 90 tals hus där föregående boende troligtvis aldrig har rengjort golvbrunnen under badkaret. Vatten på halva golvet när man duschar är ju så där lagom kul så jag rev bort badkaret och gjorde rent brunnen. Till mitt förtret så släppte då den övre ringen till golvbrunnen pga skruvarna rostat (troligtvis för att det inte runnit ner i brunnen som det ska under en extremt lång tid.

Min fråga till er är om det går att borra ur kvarvarande skruv ur hålen och sen dra i nya i lite större dimension eller om det blir till att byta hela skiten? Ska jag låta bli att använda brunnen fram tills dess?

• En smutsig och rostig golvbrunn med en lossnad övre ring och synliga rester av rostade skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostig och smutsig golvbrunn ring med en avbruten skruv, tecken på långvarig försummelse.
    Skapa konto
  • Rostig övre ring till golvbrunn på ett svart underlag med personens fötter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rostad och smutsig golvbrunn med en lossad övre ring och rostiga skruvar på ett kaklat badrumsgolv.
    Skapa konto

Bästa svaret

kulle
Klämringen för mattan verkar ju sitta intakt så jag tror inte det är någon fara att använda det som vanligt .
Sen hade jag nog gjort nya hål vid sidan om istället med nya rostfria skruvar.

• Gilla
Jonte_tonte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Men det är bra att planera in en badrumsrenovering rätt snart eftersom mattan har passerat sin tekniska livslängd eftersom den är minst 20 år gammal.

Eller går det att känna att mattan inte sitter riktigt bra, t.ex. bubblig eller svampig vid tryck i närheten av golvbrunnen?
Sånt är tecken på vattenskada.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det är bra att planera in en badrumsrenovering rätt snart eftersom mattan har passerat sin tekniska livslängd eftersom den är minst 20 år gammal.

Eller går det att känna att mattan inte sitter riktigt bra, t.ex. bubblig eller svampig vid tryck i närheten av golvbrunnen?
Sånt är tecken på vattenskada.
Bägge badrummen ska renoveras så småningom. De är byggda 90 så det är dags. Inga bubblor eller svampig känsla i mattan så allt verkar lungt på den fronten. Jag kör på som det är ett tag till så river jag ut allt sen. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.