Jag tycker inte att det ser rätt ut. Men är det relevant? Jag menar, är du spekulant på hus så räkna med renovering kanske? Ser inte nybyggt ut?A Ante_Storken skrev:
Nej - Ingen skada.
Dock saknar andra delar av badrummet tätskit vilket visade sig med ingrepp - dvs typiskt dolt.
Då golvbrunnen klämring har släppt (enligt FB utsago) nekas ersättning för dolt fel. Om det stämmer är klämringen missad av två besiktningsmän varav en våtrumsspecialist enligt BKR.
Det handlar som vanligt bara om pengar,,,
Dock saknar andra delar av badrummet tätskit vilket visade sig med ingrepp - dvs typiskt dolt.
Då golvbrunnen klämring har släppt (enligt FB utsago) nekas ersättning för dolt fel. Om det stämmer är klämringen missad av två besiktningsmän varav en våtrumsspecialist enligt BKR.
Det handlar som vanligt bara om pengar,,,
Jag har lite svårt att följa med. Har du altså köpt hus och vill ha avsaknad av tätskikt till dolt fel om jag förstår dig rätt. Det är ju i sig dolt. Är det nyrenoverat?A Ante_Storken skrev:Nej - Ingen skada.
Dock saknar andra delar av badrummet tätskit vilket visade med ingrepp.
Då golvbrunnen klämring har släppt (enligt FB utsago) nekas ersättning för dolt fel. Om det stämmer är klämringen missad av två besiktningsmän varav en våtrumsspecialist enligt BKR.
Det handlar som vanligt bara om pengar,,,
När du köpte huset, fanns det inga anmärkningar på badrum? För att få ersättning skall du inte fått någon indikation kring att badrummet var felbyggt och det är rimligtvis det FB säger. Men det borde ha antecknats redan vid köpet kan jag tycka.
Redigerat:
Nej, inga anmärkningar på badrum. Ett Badrum skall rimligen ha tätskikt åtminstonde enligt BKR. Det är ungefär 10 år gammal och de rekomendationer som gällade 2013 föreskriver fortfarande tätskikt.
Förväntad ekonomisk livsläng (Lite beronde på försäkringsbolag) är 30 år.
Förväntad ekonomisk livsläng (Lite beronde på försäkringsbolag) är 30 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
För lite drygt 10 år sen hade man ofta rollade tätskikt och gummimembran. De syns ju inte på samma sätt som folie.
Där ser det ju ut som att det finns något mellan klämringen och den vita golvbrunnen. Men där ska det inte finnas något eftersom klämringen då inte kan komma ner så långt som det är tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser det ju ut som att det finns något mellan klämringen och den vita golvbrunnen. Men där ska det inte finnas något eftersom klämringen då inte kan komma ner så långt som det är tänkt.
Så ser det ut hela vägen runt - Mycket konfunderad över detta - Om den är korrekt eller inte - Ingen vattenläcka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
På bilden tycker jag inte att det ser korrekt ut. Man kan uttrycka det t.ex. som att klämringen har släppt men även på andra sätt.
Det är normalt inte ett problem förrän det blir stopp i avloppet så att vattennivån stiger så högt att vattnet når upp till klämringen.
Hur länge sen är det som badrummet besiktigades utan anmärkning?
När det gäller besiktningar i samband med köp brukar det vara två års ansvar för resultatet.
Men om klämringen har släppt efter besiktningen så spelar det ju ingen roll.
Det är normalt inte ett problem förrän det blir stopp i avloppet så att vattennivån stiger så högt att vattnet når upp till klämringen.
Hur länge sen är det som badrummet besiktigades utan anmärkning?
När det gäller besiktningar i samband med köp brukar det vara två års ansvar för resultatet.
Men om klämringen har släppt efter besiktningen så spelar det ju ingen roll.
Rätta mig om jag har fel. Men rollade tätskikt har väl inte använts på över 20år. Om man inte räknar med de som struntar i branschstandard.BirgitS skrev:
För lite drygt 10 år sen hade man ofta rollade tätskikt och gummimembran. De syns ju inte på samma sätt som folie.
[bild]
Där ser det ju ut som att det finns något mellan klämringen och den vita golvbrunnen. Men där ska det inte finnas något eftersom klämringen då inte kan komma ner så långt som det är tänkt.
Enligt mig ser det okej ut. Jag ser inget som direkt tyder på annat än att tätskiktet går bakom klämringen.A Ante_Storken skrev:
Sen är jag väldigt konfunderad över dina frågor och svar. Är det någon som säger att det är fuktskadat, eller felgjort? Varför är det tal om dolt fel, hur vet du att det saknas tätskikt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Rollade tätskikt är fortfarande tillåtna när det är betonggolv och -väggar. Vätskebaserade kallas de här: https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystemA AG A skrev:
Eller som det står i Bostiks godkända system:
https://www.keypart.se/bkr/Monteringsanvisningar/Bostik_VTv10-VTg10_20211001.pdfBostik Tätskiktsystem VTv10 & VTg10 är ett vätskebaserat/ rollat system och används som tätskikt bakom keramisk yt- beklädnad på golv och väggar i våtrum i bostäder och ut- rymmen med likartad belastning. Tätskiktsystemen VTv10 & VTg10 är deformationsupptagande tätskiktsystem för betong, lättbetong, puts, spacklade ytor och skivkonstruk- tioner.
På träkonstruktioner togs de väl bort 2011, tror jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Släppt klämring använder FB som argument för att hävda att jag brustit i min undersökningsplikt. Det "dolda" felet är en annan del av badrummet där det faktiskt saknas tätskikt vilket inte ens FB ifrågasätter.
Om klämringen är defekt så skulle detta ha upptäcks i samband med min undersökningsplikt då spelar det faktiskt dolda fel i en annan del av badrummet ingen roll. Därav försöker jag förstå om det verkligen är fel på klämringen eller inte. Frågan är även hur klämringen såg ut när jag faktiskt gjorde min undersökningsplikt.
Om klämringen är defekt så skulle detta ha upptäcks i samband med min undersökningsplikt då spelar det faktiskt dolda fel i en annan del av badrummet ingen roll. Därav försöker jag förstå om det verkligen är fel på klämringen eller inte. Frågan är även hur klämringen såg ut när jag faktiskt gjorde min undersökningsplikt.
Jag gissar utifrån vad ts skriver att han gjort något annat i badrummet typ bytt toa eller tagit ned nått på väggen, vem vet ,något! Och då upptäcker ts att tätskikt saknas. Han vill ha pengar från dolt-fel-försäkring (säljarens fb?) och dom har då svarat att det är uppenbart inte dolt för vi ser här på brunnen att det är felaktigt installerat.A AG A skrev:
Men jag vet inte, det är lite snurrigt 🤔😅
Tillägg: ts svarade medan jag skrev!
Det grå under klämringen - Tätskikt, känns som en gummiaktig duk?