Har du fått en skada?
 
A Ante_Storken skrev:
Det gulmarkerade området är det område där den skall ha släppt enligt utsago.
Se bifogade närgågna bild på det gula området.

Ja den måhända ha krullat sig men den finns fortfarande kvar - Har den vandrat hela vägen till bakom klämringen, det är väl först då läckage risken finns?
Jag tycker inte att det ser rätt ut. Men är det relevant? Jag menar, är du spekulant på hus så räkna med renovering kanske? Ser inte nybyggt ut?
 
Nej - Ingen skada.
Dock saknar andra delar av badrummet tätskit vilket visade sig med ingrepp - dvs typiskt dolt.
Då golvbrunnen klämring har släppt (enligt FB utsago) nekas ersättning för dolt fel. Om det stämmer är klämringen missad av två besiktningsmän varav en våtrumsspecialist enligt BKR.
Det handlar som vanligt bara om pengar,,,
 
A Ante_Storken skrev:
Nej - Ingen skada.
Dock saknar andra delar av badrummet tätskit vilket visade med ingrepp.
Då golvbrunnen klämring har släppt (enligt FB utsago) nekas ersättning för dolt fel. Om det stämmer är klämringen missad av två besiktningsmän varav en våtrumsspecialist enligt BKR.
Det handlar som vanligt bara om pengar,,,
Jag har lite svårt att följa med. Har du altså köpt hus och vill ha avsaknad av tätskikt till dolt fel om jag förstår dig rätt. Det är ju i sig dolt. Är det nyrenoverat?

När du köpte huset, fanns det inga anmärkningar på badrum? För att få ersättning skall du inte fått någon indikation kring att badrummet var felbyggt och det är rimligtvis det FB säger. Men det borde ha antecknats redan vid köpet kan jag tycka.
 
Redigerat:
Nej, inga anmärkningar på badrum. Ett Badrum skall rimligen ha tätskikt åtminstonde enligt BKR. Det är ungefär 10 år gammal och de rekomendationer som gällade 2013 föreskriver fortfarande tätskikt.
Förväntad ekonomisk livsläng (Lite beronde på försäkringsbolag) är 30 år.
 
BirgitS
För lite drygt 10 år sen hade man ofta rollade tätskikt och gummimembran. De syns ju inte på samma sätt som folie.

Närbild på smutsig tvättmaskinstätning med skadad blå gummipackning och markerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser det ju ut som att det finns något mellan klämringen och den vita golvbrunnen. Men där ska det inte finnas något eftersom klämringen då inte kan komma ner så långt som det är tänkt.
 
Så ser det ut hela vägen runt - Mycket konfunderad över detta - Om den är korrekt eller inte - Ingen vattenläcka.
 
BirgitS
På bilden tycker jag inte att det ser korrekt ut. Man kan uttrycka det t.ex. som att klämringen har släppt men även på andra sätt.

Det är normalt inte ett problem förrän det blir stopp i avloppet så att vattennivån stiger så högt att vattnet når upp till klämringen.

Hur länge sen är det som badrummet besiktigades utan anmärkning?
När det gäller besiktningar i samband med köp brukar det vara två års ansvar för resultatet.
Men om klämringen har släppt efter besiktningen så spelar det ju ingen roll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För lite drygt 10 år sen hade man ofta rollade tätskikt och gummimembran. De syns ju inte på samma sätt som folie.

[bild]

Där ser det ju ut som att det finns något mellan klämringen och den vita golvbrunnen. Men där ska det inte finnas något eftersom klämringen då inte kan komma ner så långt som det är tänkt.
Rätta mig om jag har fel. Men rollade tätskikt har väl inte använts på över 20år. Om man inte räknar med de som struntar i branschstandard.
 
A Ante_Storken skrev:
Så ser det ut hela vägen runt - Mycket konfunderad över detta - Om den är korrekt eller inte - Ingen vattenläcka.
Enligt mig ser det okej ut. Jag ser inget som direkt tyder på annat än att tätskiktet går bakom klämringen.

Sen är jag väldigt konfunderad över dina frågor och svar. Är det någon som säger att det är fuktskadat, eller felgjort? Varför är det tal om dolt fel, hur vet du att det saknas tätskikt?
 
BirgitS
A AG A skrev:
Rätta mig om jag har fel. Men rollade tätskikt har väl inte använts på över 20år. Om man inte räknar med de som struntar i branschstandard.
Rollade tätskikt är fortfarande tillåtna när det är betonggolv och -väggar. Vätskebaserade kallas de här: https://www.bkr.se/godkanda-tatskiktssystem

Eller som det står i Bostiks godkända system:
Bostik Tätskiktsystem VTv10 & VTg10 är ett vätskebaserat/ rollat system och används som tätskikt bakom keramisk yt- beklädnad på golv och väggar i våtrum i bostäder och ut- rymmen med likartad belastning. Tätskiktsystemen VTv10 & VTg10 är deformationsupptagande tätskiktsystem för betong, lättbetong, puts, spacklade ytor och skivkonstruk- tioner.
https://www.keypart.se/bkr/Monteringsanvisningar/Bostik_VTv10-VTg10_20211001.pdf

På träkonstruktioner togs de väl bort 2011, tror jag.
 
  • Wow
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A AG A skrev:
Enligt mig ser det okej ut. Jag ser inget som direkt tyder på annat än att tätskiktet går bakom klämringen.
Men vad tror du det är som syns under klämringen?
Det är något grått där.
 
Släppt klämring använder FB som argument för att hävda att jag brustit i min undersökningsplikt. Det "dolda" felet är en annan del av badrummet där det faktiskt saknas tätskikt vilket inte ens FB ifrågasätter.

Om klämringen är defekt så skulle detta ha upptäcks i samband med min undersökningsplikt då spelar det faktiskt dolda fel i en annan del av badrummet ingen roll. Därav försöker jag förstå om det verkligen är fel på klämringen eller inte. Frågan är även hur klämringen såg ut när jag faktiskt gjorde min undersökningsplikt.
 
Farstatjej90
A AG A skrev:
Enligt mig ser det okej ut. Jag ser inget som direkt tyder på annat än att tätskiktet går bakom klämringen.

Sen är jag väldigt konfunderad över dina frågor och svar. Är det någon som säger att det är fuktskadat, eller felgjort? Varför är det tal om dolt fel, hur vet du att det saknas tätskikt?
Jag gissar utifrån vad ts skriver att han gjort något annat i badrummet typ bytt toa eller tagit ned nått på väggen, vem vet ,något! Och då upptäcker ts att tätskikt saknas. Han vill ha pengar från dolt-fel-försäkring (säljarens fb?) och dom har då svarat att det är uppenbart inte dolt för vi ser här på brunnen att det är felaktigt installerat.

Men jag vet inte, det är lite snurrigt 🤔😅

Tillägg: ts svarade medan jag skrev!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det grå under klämringen - Tätskikt, känns som en gummiaktig duk?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.