Golvbrunn avloppslukt

480 läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har bytt insats i min golvbrunn men ändå kommer det lite avloppslukt ifrån den då och då. Jag har skruvat ur och rengjort ordentligt 2-3 gånger men ändå verkar det inte bli helt tätt. Hur felsöker jag och hittar vad problemet är?

IMG-4537.JPG

Stort tack! /Johan

2. T
    Medlem · Nivå 13
    Menar du att du har bytt ut vattenlåset? Ser ju inte ut så med tanke hur skitigt det ser ut.....

Vad är det du har skruvat på eftersom det inte finns några skruvar i närheten av denna brunn?

3. J
    Medlem Nivå 4
    Jag bytt ut hela insatsen för ett år sen. Det var ett halvår sen jag tog loss och rengjorde allt sist men luktproblemet försvann inte helt då, så jag misstänker att det inte kommer hjälpa nu heller.

Vad kan vara fel? De flesta dagar luktar det inte men då och då luktar det illa.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Första frågan: Hur säker är du på att du fått tag på rätt insats, som skall passa till din brunn?

Annars så beror sådana här problem ofta på felaktigheter i avloppsavluftningen. Det uppstår undertryck i rören när vatten spolas från ex. en toalett. När allt fungerar som det skall så sugs de t då in luft via avloppsavluftningen (oftast ett rör som mynnare ut upp på taket).

Om det inte fungerar så sugs istället luft in via olika vattenlås, och därmed sugs vatten ut ur vattenlåsen, så att lukt kan tränga upp när tryckförhållandet utjämnats igen i systemet.

Om du håller koll på vattennivån i vattenlåset så kan du se om den sjunker ibland. Du kan också prova att titta och lyssna vid golvbrunnen när du spolar i en toa.

johantorp gillar
  5. J
    Medlem Nivå 4
    Ganska säker, det var samma märke på insatserna och de såg helt identiska ut. Stod dock ingen modelbeteckning IIRC.

Det är ett flerbostadshus med ca 100 lägenheter byggt 97. Om det är problem med avlopssavluftningen borde det drabba alla i huset?

Jag misstänker att det är nån liten glipa mellan vattenlåsinsatsen och avloppet som inte sluter tätt men det svårt att veta.

Bra tips med att kolla nivån på vattenlåset och lyssna vid golvbrunnen när jag spolar - tack :)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Att det är samma märke säger inte så mycket. Purus tillverkar tiotals olika modeller, och de kan skilja mellan ”årsmodeller”. Att de ser likadana ut är bra och dåligt. Om felet beror på att någon bytt den till fel modell tidigare, så har du bytt till samma felaktiga modell.

Men troligen har du rätt modell.

Redigerat 17 maj 09:07
    johantorp gillar
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Har du tvättmaskin i badrummet?

8. J
    Medlem Nivå 4
    Ja

9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 8
    Har den ett eget vattenlås? Om det är ett sånt där cylinderformat litet vattenlås så sitter det två packningar i det, som både torkar, och kan hamna snett...
    Om du inte är helt hundra på att det kommer ifrån brunnen ..

10. J
    Medlem Nivå 4
    Ja, jag har haft problem med det vattenlåset också. Det är enkelt att skilja på problemen eftersom golvbrunnen sitter inne i ett duschhörn med glasväggar och hyfsat täta silikonlister och frånluftsventilen sitter rakt ovanför. Antingen luktar det inne i duschutrymmet när man öppnar det eller bara utanför...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: