21 883 läst ·
321 svar
22k läst
321 svar
Golvärme styrning
Hej, jag vred ratten fullt ut och fick 10 som max.De kan sätta cirkulationspump lodrätt för det är 47cm till taket och själva cirkulationspump med röret är 43cm. Jag ska be dem byta för det är för klen och orker inte komma upp till 20g i huset..se resultatet Tack
Sitter pumpen den horrisentalt så går det att lossa kopplingarna lite och vrida den, det går även att vrida själva motorn med och lossa skruvarna som sitter till vänster på foto ett och vrida , men där kan det spruta vatten.
Motoraxeln sitter mitt i motorn och som allt snurrar med och runt. Kanske är det enklare att säga bara motorn(?) Titta i manualen - det finns både schematiska bilder hur pumpen inte får monteras och det står även i texten.N Nannito skrev:
Hej , jag tackar er, jag fick 0,8 på |||•. Jag fått 10m3 , 40w på det stora huset. Jag såg i displayen när den sluknar:J Josth skrev:
Larm H0l/5451, Larm 21 för lågt volymflöde under avfrosning.
Jag höjde temperaturer till 21° I morse men den ger fortfarande 19° i huset. Fälkten ovanpå VP låter väldig mycket men den är mycket tystare idag.Tack
Bara 0,8 m3/h i läge konstant varvtal III... samt larm vid avfrostning. Inte bra. Undrar om det finns någon särskild laddpump som utedelen använder till innerdelen? Sedan den vi har sett ovanpå innerdelen. Behövs en kraftigare pump. Skönt att fläkten låter mindre. Kan säkert ta ett par dygn för innetemperaturen att ändras i huset eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt.
Godmorgon. Der låter väldig mycket från frånluftsfläkten som de har monterat och det hörs i alla rum. När jag lyfta fläktröret lite upp så minskar ojudet lite. Det stor inte i avtalet om man åtgärda ojudet. Hur kan man minska ojudet?. Ska jag bygga en jipsväg och fylla med gula ull?.TackJ Josth skrev:Bara 0,8 m3/h i läge konstant varvtal III... samt larm vid avfrostning. Inte bra. Undrar om det finns någon särskild laddpump som utedelen använder till innerdelen? Sedan den vi har sett ovanpå innerdelen. Behövs en kraftigare pump. Skönt att fläkten låter mindre. Kan säkert ta ett par dygn för innetemperaturen att ändras i huset eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt.
Hej jag vet inte om laddpump utedelen men ska fråga dem. TackN Nannito skrev:
God förmiddag! Det är synd att fläkten låter så högt trots den inte går på max(?) Jag skulle försöka linda in fläkten i ljuddämpningsmattor för bil/båt: https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../ljuddampningsplatta-1000-x-500-mm-2000050236 Man borde kunna hålla fast dem med flera spännband: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/spannband/spannband-1-m-2-st-2000049857 Då blir det enkelt att ta bort om det skulle behövas vid service. Man behöver nog vara två personer som hjälps åt för att få dit dem. Skulle det misslyckas helt kan man ju bygga en box i plywood och limma ljuddämpningsmattorna på insidan samt i innertaket.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tack , jag tror att fläkten sitter lös utan någon fäste och den måste fästas på taket med någon fästningsband för att stabiliseras rätt. TackJ Josth skrev:God förmiddag! Det är synd att fläkten låter så högt trots den inte går på max(?) Jag skulle försöka linda in fläkten i ljuddämpningsmattor för bil/båt: [länk] Man borde kunna hålla fast dem med flera spännband: [länk] Då blir det enkelt att ta bort om det skulle behövas vid service. Man behöver nog vara två personer som hjälps åt för att få dit dem. Skulle det misslyckas helt kan man ju bygga en box i plywood och limma ljuddämpningsmattorna på insidan samt i innertaket.
Ok. Då behövs det nog patentband och ett par träskruvar: https://www.biltema.se/bygg/vvs/infastning-och-upphangning/halband-rod-17-x-10-mm-2000048551 eller https://www.biltema.se/bygg/vvs/infastning-och-upphangning/halband-bla-26-x-10-mm-2000048552
Hej och tack. Vad betyder larmet: förlåg volymflöde unde avfrosning ? Jag ska be firman fästa fläkten, fixa kondenseni utedelen, byta cirkulationspump , ställa rätt motoraxlen .Tack och önskar er en trevlig söndagskväll.J Josth skrev:
N Nannito skrev:
Hej jag vill också tacksam veta när vår golvvärme har kapacitet 1600L/h och cirkulationspump ger 10 m3/h nu. Betyder att cirkulationspump ger 10m3 lika med 1000L/h.?. TackN Nannito skrev: