Nej värmepumpen är inte skadad av magnetiten men det behövs en spolning av hela systemet. Man kan som sagt undra varifrån magnetiten kommer när det inte finns järnrör i värmesystemet. Innegivaren är inte nödvändig. Har man golvvärme ska innegivaren inte styra värmen i huset utan bara visa temperaturen i displayen om man vill. Anledningen är att golvvärme är trögreglerat och ska bara styras efter utegivaren.

J Josth skrev:
Nej värmepumpen är inte skadad av magnetiten men det behövs en spolning av hela systemet. Man kan som sagt undra varifrån magnetiten kommer när det inte finns järnrör i värmesystemet. Innegivaren är inte nödvändig. Har man golvvärme ska innegivaren inte styra värmen i huset utan bara visa temperaturen i displayen om man vill. Anledningen är att golvvärme är trögreglerat och ska bara styras efter utegivaren.
Godmorgon, jag tog en bild av alla rören och dem har vridit filtret åt vänster och vändade på cirkulationspump och inte om motoraxlen. Han sade du kan öppn filtret imorgon och rensa den. Jag lätt vp i vila och stängde av huvudströmen och vattenkranen och öppnade stora muttret och det var mycket magnetiter fastande på den men lite mindre än igår och sedan startsde vp. Kan man upprepa rengöra filtret dagligen,.?Tack

• Ventilationssystem, rörledningar, vägguttag och laddare på en virrig och trång plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område med rör, ventiler, och installation, troligtvis i ett pannrum eller tekniskt utrymme.
    Skapa konto
Ingen återvändo, bara rensa mååånga gånger, det tar slut med skiten i systemet, det sämsta är att lite smått går förbi filtret och kan samla sig lite i värmeväxlaren, som då ska spolas baklänges. Inget vinterjobb direkt. Så om du rensar och ni klara er med värmen så avvakta till sommaren med åtgärd.

Bra att rörmokaren justerade läget på cirkulationspumpen! Nu sitter den i en godkänd position. Det är bra att rensa smutsfiltret då och då men det ersätter som sagt inte en ordentlig spolning av hela systemet.

J Josth skrev:
Bra att rörmokaren justerade läget på cirkulationspumpen! Nu sitter den i en godkänd position. Det är bra att rensa smutsfiltret då och då men det ersätter som sagt inte en ordentlig spolning av hela systemet.
Hej. Jag tror att värmesystemet är full med magnetiter ,när installatören var här och tömde vattnet så kom en stor mängd svart massa från den gamla VP och från rören.Han stängde av rören från golvvärmen. Jag bad honom låt alla smuts rinn ut men ville inte och stängde av den och påstod att är jobbigt och lufta av den. Jag tror om han har låtit alla smuts rinner ut så fanns inte problemet Jag hoppas magnetiter ska inte skada VP. VP larmar igen förlåg volymflöde under avfrosning nu. Firman säger det kanske beror på smuts magnetiter sitter fast i utedelen.Tack

Golvvärmesystem måste man spola ordentligt, går inte att få det mesta värmevattnet att rinna ut av sig självt. Spolar de utedelen så lossnar säkert all magnetit/smuts. Funderar på om det kan vara gamla golvvärmeslangar som inte är helt diffussionstäta? Då kommer nytt syre in i värmesystemet och orsakar att magnetit bildas på de ställen det finns järn/stål i systemet. I så fall bör man sätta dit ett särskilt magnetitfilter med god kapacitet. Hoppas de kan komma och spola snart. Är de proffs klarar de att spola utedelen även om det är vinter.

Vad är det för slangar i golvet , färg på dom vita/grå/svarta ?

N Nannito skrev:
Hej. Jag tror att värmesystemet är full med magnetiter ,när installatören var här och tömde vattnet så kom en stor mängd svart massa från den gamla VP och från rören.Han stängde av rören från golvvärmen. Jag bad honom låt alla smuts rinn ut men ville inte och stängde av den och påstod att är jobbigt och lufta av den. Jag tror om han har låtit alla smuts rinner ut så fanns inte problemet Jag hoppas magnetiter ska inte skada VP. VP larmar igen förlåg volymflöde under avfrosning nu. Firman säger det kanske beror på smuts magnetiter sitter fast i utedelen.Tack
Hej kan företaget beskylla mig för alla felen i VP pga för mycket föroreningar och magnetiter i golvvärmesystemet?. De har utfört mycket dåligt jobb och en massa fel och tydligen han som var här var inte proffs på sitt jobb. De borde fråga mig innsn om jag vill ha spolning av systemet. Tack

J jonaserik skrev:
Vad är det för slangar i golvet , färg på dom vita/grå/svarta ?
Ser ut att vara grå slangar. Se inlägg #5.

N Nannito skrev:
Hej kan företaget beskylla mig för alla felen i VP pga för mycket föroreningar och magnetiter i golvvärmesystemet?. De har utfört mycket dåligt jobb och en massa fel och tydligen han som var här var inte proffs på sitt jobb. De borde fråga mig innsn om jag vill ha spolning av systemet. Tack
De borde ha sett att det var mycket skräp i vattnet och frågat dig om spolning skall göras. Men problemet är att de kanske inte hade tid över för spolning den dagen och det skulle ha behövt planeras in en annan i så fall och hela installationen blivit uppskjuten. Men bara de spolar ordentligt nu så ska det säkert ordna sig.

J Josth skrev:
De borde ha sett att det var mycket skräp i vattnet och frågat dig om spolning skall göras. Men problemet är att de kanske inte hade tid över för spolning den dagen och det skulle ha behövt planeras in en annan i så fall och hela installationen blivit uppskjuten. Men bara de spolar ordentligt nu så ska det säkert ordna sig.
Hej och tackar er. Slangen har grå färg på både anläggningarna. Vad mmenade Jonaserik att bästa spoltiden är när det bli varmt?. Kan man inte spola när är kalt ute?.Jag ska rengöra filtret dagligen tills spol dagen. Jag tackar er så mycket och hoppas ni en bra kväll.

N Nannito skrev:
Hej och tackar er. Slangen har grå färg på både anläggningarna. Vad mmenade Jonaserik att bästa spoltiden är när det bli varmt?. Kan man inte spola när är kalt ute?.Jag ska rengöra filtret dagligen tills spol dagen. Jag tackar er så mycket och hoppas ni en bra kväll.
Hej En del gråaslangar verkar börja bli gamla ! Ska man byt ut dem?.,tack

• Rörsystem, etiketterade för olika ändamål, med vattenmätare och justervred, installationsmiljö, teknisk infrastruktur.
    Skapa konto
Det med att spola tar inte så många timmar och ett hus kallnar inte ner direkt, utan har en inbyggd tröghet i byggnaden. Klart blir - 30 så går det fortare, men tar nog något dygn innan det ska vara frysrisk i huset, men svalt kan det bli och det kallkulerar nog rörisarna med.

J jonaserik skrev:
Det med att spola tar inte så många timmar och ett hus kallnar inte ner direkt, utan har en inbyggd tröghet i byggnaden. Klart blir - 30 så går det fortare, men tar nog något dygn innan det ska vara frysrisk i huset, men svalt kan det bli och det kallkulerar nog rörisarna med.
Hej och tack, br så det finns ingen risk stt spola nu hoppaz jag?. vår varmtvatten ligger mellan 42-48 °. Är det risk för legionellabakterier i vattnet?. Ska jag höja ,den till 50°?.
JonSerik är speciellt med grå slangar,?.Tack

Om någon säger att ni ska byta slangar för GV, så ber du denne att med ljusets hastighet avlägsna sig. Dom håller säkert minst 40 år från datum dom sattas in. Om dom inte utsätts för 90 C. Det med VV bör ligga på 55 C för ha död på någon legionell. Men nu spolas det ofta i en villa, att det växer är inte stor. Men kanske i ditt fall eftersom du tar upp det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.