Har inrett kallvinden med snedtak. I mittgången ligger 22 mm golvspånskivor med cc 60, stabilt och tryggt. I "sidskeppen" är det dock bara 19 mm spånskivor med cc 120. De är böjda, ca 25 mm i centrum men tämligen stumma. Är dock ganska nervös inför att belasta dessa ytor som ligger rakt ovanför ex. sovrummet.
Viktigt att notera är att 19 mm spånskivorna löper "under" väggarna.
3D-modell av en vind med snedtak, visar regelstrukturen och golvspånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som att jag nu står inför två val - om inget geni kan erbjuda ett tredje eller fjärde alternativ.

3D illustration av en kallvind med snedtak och träreglar, 22 mm golvspånskivor i mitt, 19 mm böjda spånskivor i sidor.
1. Såga upp spånskivorna och regla upp med ex. 45x120 med cc 60 och balkskor. Sen slänga på nya golvspånskivor. Con: En jävla massa skivor att delvis bryta upp, isolering som är i vägen och väggar som står på skivorna.

Illustration av en kallvind med snedtak, 22 mm golvspånskivor på reglar och grå väggar.

2. Lägga någon form av råspont 21x95 eller kanske rent av slätspont 33x120 över de befintliga spånskivorna.
Con: Dyrt som satfläsk men snabbt gjort.

Vad tror ni? Skulle 21x95 råspont klara cc 120 för att förvara lite vikt? Eller slätspont? Eller är det ett måste att regla upp mer? Kan tyvärr inte lägga reglarna ovanpå de gamla p.g.a. låg takhöjd.

Tacksam för hjälp

Redigerat:
Vad skall du lagra där?
Har för mig att jag använde ytterpanel 21x95 när jag gjorde en krypgång i garagevinden med c/c 1200 på takstolarna. Det sviktar inte inte när jag kryper där med 90 kg massa.
(Om det nu inte är minnet som sviktar och jag hade grövre virke men jag tror inte det).

Tänkte göra förvaringsvagnar och lasta diverse. Halva vikten kommer distribueras över mittenpartiet där det är cc 600 och andra halvan på golvet med cc 1200 (dock tämligen nära reglarna). Tar man i rejält kanske det rör sig om 120 kg där bak. Blir det lite svikt är det ok så länge det inte finns risk för kollaps. Men det låter ju ganska hoppfullt med dina 90 kg?

Har lagt 22x95 mm råspont på takstolarnas underram cc120 ovanför garaget. Det fungerar, men stege upp så jag har inga tunga punktlaster däruppe. Jag hade lite för bråttom vid inläggningen så den torkade mer efter inlägg, kanske mest osnyggt men tycker inte om springor. Och jag går nog inte barfota där uppe, det sviktar lite och springorna har nyppotential. Men inte ett dugg rädd för hållfastheten eller att det skall hänga ner sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.