Hej!

Jag har till mitt pannrum för pelletsbrännaren haft ett bulkförråd som jag nu har rivit bort den konstruktionen så att det är enbart betong golv, vägg och tak kvar.

Jag ska sen öppna i en innervägg för att sätta dörr gentemot "korridoren" i källaren. Och sen ska jag regla upp en vägg mot det som blir pannrummet, så att man inte ska behöva gå in i pannrummet och sen vidare in i det här rummet för att komma in.

själva bulkförrådskonstruktionen innan så har man gjort en "låda" i golvet för där skruven gick ner för att mata pelletsen från förrådet till brännaren.

Till utmaningarna:
Jag vill inte bygga upp golvet så högt och jag känner att jag måste utnyttja hålet för att göra en lucka.
Jag har tänkt mig platonmatta, golvspånskiva och sen ett klickgolv på, samt lämna cirka 1 - 1,5 cm mot väggarna för att sen använda ventilerade socklar. Dock kanske det blir lite fult för mot väggen finns redan "socklar" av betong. Erfarenheter?

Jag undrar om jag kan få lite hjälp och idéer om hur jag ska lösa det med luckan? För att det ska vara stabilt och inte röra sig allt för mycket, samt att det håller rent fuktskyddsmässigt.

Måtten på hålet är 41x80 cm och cirka 28 cm djup.

Obs: Det som syns mot vägg där är inte fukt även om det till synes ser ut som det. På platsen var det oljepanna/tank innan det blev pellets bulkförråd.

• Betonggolv med en rektangulär urgröpning för tidigare pelletsförråd i ett pannrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska det vara en lucka? Vad finns i hålet som du ska komma åt?

Annars är det väl bara att gjuta igen hålet. Om det ens behöver fyllas under golvspån.

Det kan väl vara bra att ha ett lönnfack. 😉
Skaffa en fuktmätare som kan mäta i olika material. Finns på kjellCo/Classe etc.
Den mäter nån cm ner i betongen så borde du kunna se om det är fuktigare i hålet.
Ventilera hålet med platonmatta eller luftspalt och sen en tät låda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.