Hej!
Köpt ett hus byggt 1927, det finns gjutjärnsbrunnar i källaren som vi tänkt byta.
Har försökt eftersöka lite grann, jag tolkar det ju som att man inte ska/behöver lägga tätskikt i källare på betongplatta, eftersom det ska kunna andas. Funderar på att bila upp och byta, men jag antar att man märker när man börjar bila om även rören behöver bytas?
Angående att byta, är det bara att byta och gjuta igen och sen flytspackla uppepå?
Handlar om tvättstuga, inte badrum.

Om man ska göra duschrum i källaren, ska det inte vara tätskikt då heller, utan bara betong, flytspackel, fix, klinker och fog?

Tack på förhand!

BirgitS
I källare brukar man ha tätskikt i själva duschen och allra närmast den, det område som ofta blir blött. Detta för att betongen inte ska vara sjöblöt för jämnan, t.ex. inte bra för ev. armeringsjärn och man vill ju inte att det blir blött i rummet bredvid. I tvättstugan är det vanligt att ha tätskikt just kring golvbrunnen, typ i det lokala fallet kring golvbrunnen.

Se branschreglerna från BKR gällande tätskikt etc.

Även om gjutjärnsrören ser bra ut nu så får man tänka på om de kommer att vara i bra skick ända tills det är dags för nästa tvättstugerenovering (30 år?).

Man kan filma rören för att avgöra i vilket skick de är.

BirgitS BirgitS skrev:
I källare brukar man ha tätskikt i själva duschen och allra närmast den, det område som ofta blir blött. Detta för att betongen inte ska vara sjöblöt för jämnan, t.ex. inte bra för ev. armeringsjärn och man vill ju inte att det blir blött i rummet bredvid. I tvättstugan är det vanligt att ha tätskikt just kring golvbrunnen, typ i det lokala fallet kring golvbrunnen.

Se branschreglerna från BKR gällande tätskikt etc.

Även om gjutjärnsrören ser bra ut nu så får man tänka på om de kommer att vara i bra skick ända tills det är dags för nästa tvättstugerenovering (30 år?).

Man kan filma rören för att avgöra i vilket skick de är.
Ok, tack!
Så Zon 1 för duschen ska ha tätskikt? Även på vägg antar jag då?

Jag vet att man kan filma men hade gärna sluppit, har mycket annat att lägga pengar på i det här gamla huset och om man tar in en firma för att filma rören så är jag rädd för/misstänker att de ändå kommer rekommendera ett byte, även om de kanske hade stått sig ett tag till.

Ser att mitt svar låter otrevligt och det är inte min mening, men hittar inget vänligare sätt att skriva på, tack för svaret! :)

I mitt förra hus (1925) bilades i tvättstugan rören upp och byttes i hela bottenplattan. Det var väl för ca 25/30 år sedan. Du kommer förmodligen upptäcka att de hundraåriga rören är mycket sköra. Alltså inte bara i tvättstugan. Det kommer förmodligen bli mycket svårt att eventuellt koppla nya rör till de ursprungliga.

Därefter klinkas källaren utan tätskikt.

I tvättstugan förbereddes extrasdusch med extra avlopp kopplat till huvudavloppet. Just där (ca 80x80 cm) las tätskikt samt ca 10 cm upp mot vägghörnan.

Extra rör för tvättmaskinens avlopp fixades samtidigt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
I mitt förra hus (1925) bilades i tvättstugan rören upp och byttes i hela bottenplattan. Det var väl för ca 25/30 år sedan. Du kommer förmodligen upptäcka att de hundraåriga rören är mycket sköra. Alltså inte bara i tvättstugan. Det kommer förmodligen bli mycket svårt att eventuellt koppla nya rör till de ursprungliga.

Därefter klinkas källaren utan tätskikt.

I tvättstugan förbereddes extrasdusch med extra avlopp kopplat till huvudavloppet. Just där (ca 80x80 cm) las tätskikt samt ca 10 cm upp mot vägghörnan.

Extra rör för tvättmaskinens avlopp fixades samtidigt.
Tack för info! Grävde ni utomhus också för att byta rören eller bara invändigt i källaren?

BirgitS
C CoKEmaN skrev:
Så Zon 1 för duschen ska ha tätskikt? Även på vägg antar jag då?
På vägg, så vattnet inte kommer ut på andra sidan väggen.
Jag kommer inte ihåg hur lång bort som zon 1 sträcker sig. Men det bör stå i branschreglerna från BKR vad som gäller.
C CoKEmaN skrev:
Jag vet att man kan filma men hade gärna sluppit, har mycket annat att lägga pengar på i det här gamla huset och om man tar in en firma för att filma rören så är jag rädd för/misstänker att de ändå kommer rekommendera ett byte, även om de kanske hade stått sig ett tag till.
Med bra firmor tittar man på filmen tillsammans och de förklarar vad man ser.
Frågan är om du nu lägger pengar på att renovera tvättstugan, vill du då bli tvungen att byta stammarna i betongplattan nästa år, om 5 eller 10 år, eller först om 50 år.
C CoKEmaN skrev:
Ser att mitt svar låter otrevligt och det är inte min mening, men hittar inget vänligare sätt att skriva på, tack för svaret! :)
Jag uppfattade det inte alls som otrevligt. :)
Bara trevligt att kunna hjälpa till lite.

C CoKEmaN skrev:
Tack för info! Grävde ni utomhus också för att byta rören eller bara invändigt i källaren?
Nej. Borde ha gjort det men snålade där. När jag sålde huset skrev jag nogsamt i underlaget till säljaren att avloppsröret ut till gatan inte var bytt och att man därför skulle vara försiktig. Två veckor efter att köparen flyttat in ringde denne, upprört, och sa att man haft slamsugarbil där för x antal slantar. Hällt spenat i kökshon ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.