Davidbagare
N nochl skrev:
Yes, billig vanlig 22x95. Handhyvel på kanter och sedan slipmaskin på kanter och hyvlade sidan. Sitter på ca CC60 och ingen kåda på alla år. Det blir inte varmt där nere. Ser fortfarande fint ut efter snart 14 år.
Och du märker ingen svikt i golvet med 60cc?

E erkka skrev:
Funderar på liknande lösning, har du behandlat golvet med något?

Hur fick du till golvlutningen på bjälklaget? Antar kilar på något sätt men låter knepigt att få till. Skulle vara kul med en bild el skiss om du råkar ha 😊

Ang rännan, hur säkrar man den så att inte insekter o möss tränger sig in där?

Med vänlig hälsning,
Har inte behandlat på något vis. Golvlutningen fixade jag så att jag mätte in från en våglaser så jag fick rätt lutning och sen satte jag golvreglarna lägre helt enkelt. Jag kör utan ränna. Vi lägger över en trasmatta över springan i golvet när bastun inte används.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Och du märker ingen svikt i golvet med 60cc?
Har aldrig märkt något sånt men blev tvungen att gå ut och gunga på en bräda med en fot och nix, ingen märkbar svikt. Väger ca 85kg. Men det är ju ett enkelt test man kan göra själv under bygget om man är osäker.

EDIT: Är bastun lika liten som min så kostar panel 17kr/m på byggmax vilket ger ett pris på ca 680kr och är man tung eller vill ha extra stadigt golv och vill undvika att slipa så kostar 45x95 regel 30kr/m vilket ger ett golvpris på 1200kr för en liten bastu so min, då slipper man hyvla och slipa också. :-)

Davidbagare
N nochl skrev:
Har aldrig märkt något sånt men blev tvungen att gå ut och gunga på en bräda med en fot och nix, ingen märkbar svikt. Väger ca 85kg. Men det är ju ett enkelt test man kan göra själv under bygget om man är osäker.

EDIT: Är bastun lika liten som min så kostar panel 17kr/m på byggmax vilket ger ett pris på ca 680kr och är man tung eller vill ha extra stadigt golv och vill undvika att slipa så kostar 45x95 regel 30kr/m vilket ger ett golvpris på 1200kr för en liten bastu so min, då slipper man hyvla och slipa också. :)
Tack för svikt-testet! Tror jag kör på 50cc då det typ inte blir nån skillnade i pris ändå med en extra regel.
Läste också att man kan köra råspont i gran till väggarna och komma undan lite billigare än regelrätt bastupanel. Blir nog kanon det här😊

• Gilla
nochl
  • Laddar…
D Davbos skrev:
Har inte behandlat på något vis. Golvlutningen fixade jag så att jag mätte in från en våglaser så jag fick rätt lutning och sen satte jag golvreglarna lägre helt enkelt. Jag kör utan ränna. Vi lägger över en trasmatta över springan i golvet när bastun inte används.
Vi har köpt en färdig privattillverkad vedeldad bastu till vårt fritidshus. Golvet är av obehandlad furu och det finns inga springor mellan golvbrädorna. Golvet har ingen lutning och ingen brunn. Det är inte isolerat. Bastun är dock upphöjd och luft cirkulerar under bastun. Det finns en ventil nära golvet vid kaminen och en högre upp på väggen längst bort. Efter invigningen syns en fuktfläck på golvet, som jag hoppas torkar upp... Tips på åtgärder/skötsel för att golvet ska hålla. Tex.
- vädra ut bastun efter användning
- bahandla golvet, olja eller såpa?
- ?

E
A Astrild skrev:
Vi har köpt en färdig privattillverkad vedeldad bastu till vårt fritidshus. Golvet är av obehandlad furu och det finns inga springor mellan golvbrädorna. Golvet har ingen lutning och ingen brunn. Det är inte isolerat. Bastun är dock upphöjd och luft cirkulerar under bastun. Det finns en ventil nära golvet vid kaminen och en högre upp på väggen längst bort. Efter invigningen syns en fuktfläck på golvet, som jag hoppas torkar upp... Tips på åtgärder/skötsel för att golvet ska hålla. Tex.
- vädra ut bastun efter användning
- bahandla golvet, olja eller såpa?
- ?
Jag håller på att bygga med liknande lösning, tänkte fälla in en ränna för att kunna skrapa bort vatten. Sen funderar jag på att behandla golvet med lack. Annars vädra ut efter bastu är alltid bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.