murak
Detta är ett frekvent diskuterat ämne på bygga hus, men jag lägger upp ett exempel till att diskutera kring.

Nytt badrum på övervåningen i Smålandsvilla. Golvbjälklaget på övervåningen har ca 4m mellan upplagen, och består av 45x220 reglar cc60 med skruvlimmad 22mm golvspån på. Golvbjälkarna är en del i takstolarna. Badrummet är uppbyggt enligt skiss nedan:
Skiss av golvbjälklag och takstol i badrum av en Smålandsvilla med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet är invändigt 1860mm brett och 3865mm djupt, takhöjd 2400mm.

Fråga: Duger det med primer, armeringsnät, flytspackel (12-30mm) för att få tillräcklig stabilitet för kakel/klinker?

Se tabell!
Du hittar namnet på dokumentet i marginalen, så du kan googla efter det vid behov.

• Skärmbild av en PDF med titeln 'Bygg Badrummet Rätt 2014', som visar en tabell och illustration av golvkonstruktion.
    Skapa konto
Ursäkta, svaret på frågan är ja.
Om golvbjälklaget är enligt tabell (vilket jag får det till) , så är resten downhill.

Litet julrim.

murak
N Nahpets skrev:
Ursäkta, svaret på frågan är ja.
Om golvbjälklaget är enligt tabell (vilket jag får det till) , så är resten downhill.

Litet julrim.
Tack för ditt svar (och det utmärkta rimmet) men jag får svaret till nej då jag har ca 4000mm mellan upplagen, även om ytan som ska ha klinker är 1860mm bred :(
Tabell som visar max spännvidd mellan upplag/stöd för olika dimensioner av mellanbjälklag.
Skapa konto

Min följdfråga är om det finns något jag kan göra för att styva upp konstruktionen tillräckligt förutom att regla upp cc30?

Jag ska säga att jag är hobbysnickare så du får ta min input med hänsyn till det.

Tabellen är en rekommendation / best practice.
Eftersom spännvidden går över längsta maxmått så hamnar du i en otydligare lastsituation. T ex så skulle kanske ett (större?) badkar vara olämpligt. Men utan kanske helt ok?

För mer detaljer kring bjälklaget och antaganden av laster så sök detta dokument enligt bild. Nyttig saklig läsning som kommer hjälpa dig i din bedömning.

I din sits hade jag betalat en byggnadskonstruktör för att studera ditt fall.

Lycka till!

• Skärmbild av dokumentet "Bjälklagets uppbyggnad i våtrumskonstruktioner" från april 2014, med diagram av våtrum och bjälklag.
    Skapa konto
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Jag är ungefär i samma sits men jag har inget spån på övervåningen. Vi har spännvidd ca 4,3 m och just nu CC60. Jag konsulterade med den konstruktör som räknat på våra takstolar när huset byggdes och fick veta att det ska räcka att lägga in ett gäng 45x220 CC30 så klarar jag mig. För din del när du redan har ett limmat spångolv så blir det klurigare. Jag tror inte det blir bra med ett badrum med CC60 spännvidd 4 m. Det kan svikta och du får större problem.

Om du nu ska ha ett badrum på ÖV, har du redan avloppsrör indraget och placerat på rätt ställe redan? Annars måste du ju ändå riva upp spånet. Om du har avloppsrör så borde ju SMV tänkt på ditt framtida badrum vid bygget?

murak
@Nahpets @HomeboY Tack för svar, jag har en känsla av att många går ifrån eller missförstår reglerna om spännvidd mellan upplag (tabellen) och istället tänker att det är badrummets invändiga bredd som man ska ta hänsyn till. Detta då jag sett många som lägger kakel/klinker på övervåningen i Smålandsvillor. Vissa river upp och reglar cc30, vissa kör armering/flyt direkt, vissa kör med plastmatta istället. Jag har ännu inte sett något fall där någon haft problem men någon av konstruktionerna.

SMV har avsättningar för VA på övervåningen och jag har haft hantverkare som dragit rör i bjälklaget där badrummet ska stå. I SMVs rekommendationer för inredning av övervåningen (som följer med huset) står det att man antingen kan limma 13mm gips på spånet eller använda sig av fiberarmerat spackel för att få tillräcklig styvhet för klinker. Detta ska vara enligt GVKs rekommendationer. Efter att frågat runt lite ifrågasattes dock detta, varför jag tänkte att jag skapar en tråd om det.

Jag ska försöka hitta GVKs regler, samt bjuda in en kollega som är byggingenjör för syn på plats. Återkopplar om jag kommer på nått smart.

EDIT: Hittade GVKs branschregler, finns på www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdf
Saxar lite:
Tabell över spännvidder för golvbjälkar med max uppläggsavstånd och cc avstånd efter virkeskvalitet.
Två illustrationer av metoder för förstärkning av träbjälklag: grafisk bild av formpressad avjämningsskiva och genomskärningsvy av golvuppbyggnad med lättyllnadsmassa.
Skapa konto

Om man tolkar detta så kan man alltså i mitt fall frångå Max uppläggsavstånd 3,4m mha armering och spackel? Det verkar dock som en väldigt generell lösning...

Redigerat:
murak
@moderator varför kan man inte editera inlägg efter 60min?

Jag hittade denna text i databladet för Höganäs Golvspackel FB 6000 (fiberarmerat golvspackel)
https://www.cchoganas.se/app/uploads/sites/2/2017/07/fb_6000_13.pdf

"Skall keramiska plattor läggas på ett befintligt 22 mm spånskivegolv med regelavstånd 600 mm, skall skivan styvas upp med min 12 mm spackelmassa. Golvet får då böjstyvhet motsvarande 22 mm golvspånskiva med regelavstånd 300 mm."

Texten tar inte upp någon spännvidd, men om man går på tidigare tabell så är vi nu uppe i 4,2m. Dock är ju inte hela spännvidden spacklad så frågan är fortfarande om det är godkänt..

Träreglar och stödben fästa vid en bärlina i ett hus under konstruktion.
Skapa konto
Byggkonstruktion med ny monterad bärlina ovanpå reglar, stödben fästa i bärlinan, och tätning med folie.
Skapa konto
Monterad extra bärlina med beslag som stödjer reglar över isolering i en byggkonstruktion.
Skapa konto
Jag gjorde så att jag monterade en ”extra bärlina” ovanpå reglarna framför stödbenen och fäste dom i bärlinan med beslag så att dom blev ”hängandes”. Bärlinan vilar i ena ändan på yttervägg och i andra ändan på en innervägg på bottenvåningen(ej bärande, men bättre än inget.) Detta fungerar då som en avväxling samtidigt som spännvidden blir bra mycket kortare. Jag märkte stor skillnad i styvhet.
Sen rekommenderar jag tarkodry eller liknande som tätskikt.

Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack Långbro för svar! Extra bärlina är också ett bra sätt att styva upp.

För egen del kovände vi och tog plastmatta på golvet. E har precis börjat, men konstruktionen blir två lager golvgips, första ganska nära golvbrunn och det översta lagret ca 1 meter radie runt golvbrunn. Komfortvärme (el) och sen fiberarmerat flytspackel. Sen plastmatta Forbo halkskyddad. Kakel vit 15x15 halvförband på vägg.

Det känns tryggt och bra för mig att gå på det säkra alternativet när vi nu var på gränsen och gungade :) Det viktiga är att det är tätt. Jag slänger nog upp en tråd om badrummet sen när det är färdigt, men om det önskas bilder i denna tråd är det bara att säga till.

murak murak skrev:
Tack Långbro för svar! Extra bärlina är också ett bra sätt att styva upp.

För egen del kovände vi och tog plastmatta på golvet. E har precis börjat, men konstruktionen blir två lager golvgips, första ganska nära golvbrunn och det översta lagret ca 1 meter radie runt golvbrunn. Komfortvärme (el) och sen fiberarmerat flytspackel. Sen plastmatta Forbo halkskyddad. Kakel vit 15x15 halvförband på vägg.

Det känns tryggt och bra för mig att gå på det säkra alternativet när vi nu var på gränsen och gungade :) Det viktiga är att det är tätt. Jag slänger nog upp en tråd om badrummet sen när det är färdigt, men om det önskas bilder i denna tråd är det bara att säga till.
Ja, man ska känna sig trygg i sitt beslut. Det är det viktiga. Ibland får man inte allt exakt så som man vill ha det.
Jag tror min lösning ska hålla både för klinker och ett större badkar. TarkoDry som jag nämnde är en plastmatta avsedd för kakel/klinkers. Så den borde vara säker även den som lösning.

Du får gärna hålla tråden aktiv med bilder och info om ditt badrumsbygge! :) Eller länka till din nya tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.