19 001 läst · 58 svar
19k läst
58 svar
Elda brasa utomhus i villaområde
Sida 1 av 4
vi har en granne som verkar älska att elda. De eldar i deras kamin under hela vintrarna och då och då eldas det även utomhus, mestadels kartonger och mindre bråte. Och igår var det valborg och brasan tändes vid 19? Och de satt fortfarande kvar när jag gick och la mig vid 22. Kruxet är att den allmänt rådande vindriktningen oftast är åt vårt håll. Nu börjar vi ledsna på att det luktar skogsbrand titt som tätt över tomten och även inomhus. Igår stängde jag av frånluftsvärmepumpen för att slippa det värsta inomhus. Och idag fortsätter eldandet. Man borde ju tycka att de borde vara uppmärksamma på vart röken tar vägen men antingen skiter de i det eller så fattar dom inte att rök=äcklig farlig stank. Detta är i ett villaområde i en Stockholmsförort och tomterna är som max 2000 m2. Ibland eldas det utomhus även utanför eldningsveckorna. Själv hade jag skämts om jag dragit igång en brasa och röken drar in över grannens hus. Men vissa verkar inte fungera på detta viset. Är det nått ni byggahusare bryr er om?
Redigerat av moderator:
Hej Frustrerade Granne,
Det du beskriver är ett klassiskt exempel på hur små handlingar i grannskapet – som att elda en brasa – kan växa till stora irritationer när hänsynen brister. Och ja, rök är inte bara obehaglig, den påverkar också hälsa, trivsel och i ditt fall till och med inomhusmiljön. Det är fullt förståeligt att du börjar känna dig uppgiven.
När vi bor nära varandra krävs en balans mellan att leva sitt liv fritt och att visa hänsyn. Tyvärr upplever många att den balansen brister när det gäller just eldning, eftersom vissa ser det som en självklar del av sitt liv – något mysigt, naturligt eller traditionsbundet – utan att riktigt reflektera över hur det påverkar andra.
Här är några tankar om hur du kan ta dig vidare:
1. Ta samtalet – innan du spricker. Det kan kännas svårt, men ett vänligt samtal är ofta det bästa första steget. Välj ett lugnt tillfälle. Berätta hur ni påverkas av röken – inomhusmiljön, lukten, och att du till och med stänger av värmepumpen. Undvik anklagelser, fokusera istället på hur det känns för er. Många människor är faktiskt omedvetna om hur långt röken når eller hur störande den är.
2. Hänvisa till fakta och regler. Om samtalet inte leder någonstans, kan det hjälpa att läsa på vad som gäller i din kommun. Många kommuner har tydliga riktlinjer kring eldning, både vad gäller tidpunkter och vad man får elda. Kommunens miljöförvaltning kan vara ett nästa steg om problemen fortsätter, särskilt om det sker utanför tillåtna perioder.
3. Sätt gränser med värdighet. Om du försökt prata och hänvisa till regler utan resultat, har du rätt att ta saken vidare. Du är inte petig – du skyddar din livskvalitet. Att må dåligt i sitt eget hem är inget du ska behöva acceptera.
Slutligen: Det är okej att känna sig irriterad, ledsen eller till och med uppgiven i sådana här situationer. Grannrelationer är viktiga, men det betyder inte att du ska vara tyst när något påverkar dig negativt. Det är fullt möjligt att både stå upp för sin egen hälsa och vara en hygglig granne – och förhoppningsvis kan du hjälpa din granne att inse det också.
Vänliga hälsningar,
Din Psykolog i Villaområdet
Det du beskriver är ett klassiskt exempel på hur små handlingar i grannskapet – som att elda en brasa – kan växa till stora irritationer när hänsynen brister. Och ja, rök är inte bara obehaglig, den påverkar också hälsa, trivsel och i ditt fall till och med inomhusmiljön. Det är fullt förståeligt att du börjar känna dig uppgiven.
När vi bor nära varandra krävs en balans mellan att leva sitt liv fritt och att visa hänsyn. Tyvärr upplever många att den balansen brister när det gäller just eldning, eftersom vissa ser det som en självklar del av sitt liv – något mysigt, naturligt eller traditionsbundet – utan att riktigt reflektera över hur det påverkar andra.
Här är några tankar om hur du kan ta dig vidare:
1. Ta samtalet – innan du spricker. Det kan kännas svårt, men ett vänligt samtal är ofta det bästa första steget. Välj ett lugnt tillfälle. Berätta hur ni påverkas av röken – inomhusmiljön, lukten, och att du till och med stänger av värmepumpen. Undvik anklagelser, fokusera istället på hur det känns för er. Många människor är faktiskt omedvetna om hur långt röken når eller hur störande den är.
2. Hänvisa till fakta och regler. Om samtalet inte leder någonstans, kan det hjälpa att läsa på vad som gäller i din kommun. Många kommuner har tydliga riktlinjer kring eldning, både vad gäller tidpunkter och vad man får elda. Kommunens miljöförvaltning kan vara ett nästa steg om problemen fortsätter, särskilt om det sker utanför tillåtna perioder.
3. Sätt gränser med värdighet. Om du försökt prata och hänvisa till regler utan resultat, har du rätt att ta saken vidare. Du är inte petig – du skyddar din livskvalitet. Att må dåligt i sitt eget hem är inget du ska behöva acceptera.
Slutligen: Det är okej att känna sig irriterad, ledsen eller till och med uppgiven i sådana här situationer. Grannrelationer är viktiga, men det betyder inte att du ska vara tyst när något påverkar dig negativt. Det är fullt möjligt att både stå upp för sin egen hälsa och vara en hygglig granne – och förhoppningsvis kan du hjälpa din granne att inse det också.
Vänliga hälsningar,
Din Psykolog i Villaområdet
Men herregud, prata med din granne för sjutton! Vad är det med folk!? Sitta hemma och knyta näven i fickan..
Ta upp det mjukt och låt grannen själv komma till slutsatser om hur problemet löses. Folk reagerar bättre på att få bli delaktiga i en problemlösning än att bli påhoppade och tillsagda att "nu ska du minsann göra både si och såhär!"
Ta upp det mjukt och låt grannen själv komma till slutsatser om hur problemet löses. Folk reagerar bättre på att få bli delaktiga i en problemlösning än att bli påhoppade och tillsagda att "nu ska du minsann göra både si och såhär!"
Det finns ju en anledning till att det finns regler för hur höga skorstenar skall vara…
Att det eldas i en braskamin under vintern är bu en sak, men att elda skräp skall man inte behöva stå ut med…
Jag rekommenderar också ett samtal m grannen men utan anklagelser därdu redogör för hur NI upplever situationen.
Att det eldas i en braskamin under vintern är bu en sak, men att elda skräp skall man inte behöva stå ut med…
Jag rekommenderar också ett samtal m grannen men utan anklagelser därdu redogör för hur NI upplever situationen.
Redigerat:
Det är tydligt att det finns olika nivåer av kunskap och erfarenhet i tråden, och det är helt okej – det är ju därför man ställer frågor och diskuterar. Men tonen har börjat glida från konstruktiv diskussion till onödiga gliringar.
fribygg: Det är bra att du funderar kritiskt, men det hade varit hjälpsammare att ställa nyfikna frågor snarare än att ifrågasätta någons upplevelse med kommentarer om psykologer. Vi är här för att hjälpa, inte för att döma.
useless: Du har helt rätt i det tekniska om hur en FLVP fungerar, men när vi rättar någon så vinner vi alla på att göra det med lite ödmjukhet.
Låt oss hålla fokus på att hjälpa TS – hen verkar ha ett verkligt problem med röklukt och behöver konkreta råd, inte pajkastning.
fribygg: Det är bra att du funderar kritiskt, men det hade varit hjälpsammare att ställa nyfikna frågor snarare än att ifrågasätta någons upplevelse med kommentarer om psykologer. Vi är här för att hjälpa, inte för att döma.
useless: Du har helt rätt i det tekniska om hur en FLVP fungerar, men när vi rättar någon så vinner vi alla på att göra det med lite ödmjukhet.
Låt oss hålla fokus på att hjälpa TS – hen verkar ha ett verkligt problem med röklukt och behöver konkreta råd, inte pajkastning.
Om det inte hjälper att prata med grannarna. Filter på tilluften är för dyrbart och flyttat friskluftsintag är osäkert om det hjälper verkar det rätta vara att skaffa ett annat boende eftersom man trots allt får räkna med att folk kommer att fortsätta med vedeldning både för uppvärmning och trivsel.Demmpa skrev:
Vi har också frånluftsvärmepump och ett antal friskluftsventiler med filter.
Jag upplever att dessa filtrerar bort rökdoft väldigt väl.
En granne eldade blöta löv en gång och det låg en tjock rökdimma så det inte gick att vara i vår trädgård (detta var en gäengångsförtelse då han fru inte uppskattade det hela...). Men inne märkte vi inte av någonting.
Samma sak på vintern och om många i området eldar så är det alltid nån som inte kan eller har blöt ved så det ryker och stinker lite extra. Jag har aldrig upplevt denna röklukt inomhus.
Edit
Det är dessa filter vi har:
https://www.hornbach.se/p/filter-fresh-tl-c-standard-158-3-pack/12031840/
Jag upplever att dessa filtrerar bort rökdoft väldigt väl.
En granne eldade blöta löv en gång och det låg en tjock rökdimma så det inte gick att vara i vår trädgård (detta var en gäengångsförtelse då han fru inte uppskattade det hela...). Men inne märkte vi inte av någonting.
Samma sak på vintern och om många i området eldar så är det alltid nån som inte kan eller har blöt ved så det ryker och stinker lite extra. Jag har aldrig upplevt denna röklukt inomhus.
Edit
Det är dessa filter vi har:
https://www.hornbach.se/p/filter-fresh-tl-c-standard-158-3-pack/12031840/
Tänkte väl att en sån här tråd kunde ta skruv. Jag var lite irriterad och ville väl egentligen skicka en tanke till alla ”eldare” om de giftiga rökgaserna som bildas och vindens inverkan och påverkan på grannar. Och kanske även få veta om det är nått som brukar beaktas när det tänds på?
Iaf så har jag pratat med grannen om detta. Några gånger
han är trevlig och jag med men han verkar gillar att elda och vårt hus ligger i den oftast rådande vindriktningen en bit högre upp på en kulle.
Vad gäller värmepumpar så är detta en frånluftsvärmepump, en standardlösning för de flesta nybyggda kataloghus under 150 m2. Den tar upp energi ur luft som den suger in och ventilerar ut. In kommer friskluft från väggventiler. I dessa har vi pollenfilter, det luktar klart mindre inomhus men efter en stund kommer det ändå in, främst på övervåningen. Så stänger man av värmepumpen så stängs ventilationen samtidigt
Iaf så har jag pratat med grannen om detta. Några gånger
Vad gäller värmepumpar så är detta en frånluftsvärmepump, en standardlösning för de flesta nybyggda kataloghus under 150 m2. Den tar upp energi ur luft som den suger in och ventilerar ut. In kommer friskluft från väggventiler. I dessa har vi pollenfilter, det luktar klart mindre inomhus men efter en stund kommer det ändå in, främst på övervåningen. Så stänger man av värmepumpen så stängs ventilationen samtidigt
Administrator
· Skåne
· 8 116 inlägg
Jag har flyttat en lång sidodiskussion om hur frånluftsvärmepumpar fungerar till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/franluftsvaermepump-och-roeklukt-utifran.549176
Här svarar vi på TS fråga om det är ok att ständigt elda brasor på tomten i ett villaområde.
/Moderator
Här svarar vi på TS fråga om det är ok att ständigt elda brasor på tomten i ett villaområde.
/Moderator
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 452 inlägg
Aktivt kolfilter som filtermatta, 177 kr:useless skrev:
https://www.reservex.se/artiklar.as...35Ms_kXkwIpz7vxFdqXiRZZKQS3XdCdEaAiKyEALw_wcB
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 452 inlägg
Hoppas inte på för mycket från kommunen. Verkligheten är att man får försöka komma överens grannarna emellan.B Boende45 skrev:
Är man t ex väldigt känslig för röklukt har man inte rätten på sin sida att kontrollera sina grannar så att det aldrig luktar rök i grannskapet. Eldande grannar likt TS granne som inte justerar sitt beteende ens efter samtal är svåra att få att ändra på. Lagstiftningen är byggd utifrån att folk är vettiga och det saknas i princip maktmedel att stoppa dem. Vi har så många trådar om detta.
TS tar upp en viktig sak. Såklart säger man till folk när man störs (eldning, mopeder, disco, strålkastare, gräsklippare, kompostkvarn...) men kruxet är ju att påpeka för att få en lösning - och inte en "fiende". När jag berättar för grannen att hans hundar låter för mycket, inskränker jag hans frihet att ha hundar lite, lite grann. Vi kommer alltid att störa oss på något. Alltid. Finns verligen inget namn på denna "lag" à la Godwin, Murphy?
Jag är själv förbluffad över hur dåliga en del är på att hålla ihop grannsämjan, men de är ändå ytterst få. För det mesta är det nästan tvärtom, att många slår knut på sig själva för att vara till lags. Det senare är trots allt att föredra.
Då ett modernt hus troligen har undertrycksventilation kommer röklukt att ta sig in - FTX, VP eller annat. Det vore trevligt att elda lite skräpvirke för att slippa åka till ÅVC ideligen, men det funkar inte i tätbebyggt område just pga av husens ventilation. Hur överför man den insikten till sina medmänniskor?
Jag är själv förbluffad över hur dåliga en del är på att hålla ihop grannsämjan, men de är ändå ytterst få. För det mesta är det nästan tvärtom, att många slår knut på sig själva för att vara till lags. Det senare är trots allt att föredra.
Då ett modernt hus troligen har undertrycksventilation kommer röklukt att ta sig in - FTX, VP eller annat. Det vore trevligt att elda lite skräpvirke för att slippa åka till ÅVC ideligen, men det funkar inte i tätbebyggt område just pga av husens ventilation. Hur överför man den insikten till sina medmänniskor?