24 638 läst ·
33 svar
25k läst
33 svar
glömt söka bygglov för braskamin
fortfarande OT, men eldning förtjänar lite försvar:Troberg skrev:
"inte miljövänligt för fem öre" relaterat till vad?
Samma mängd koldioxid "skapas" eller rättare sagt frigörs väl oavsett om trädet förmultnar i skogen eller eldas i brasan?
Redigerat:
....en modern kamin typ contura 550 eller liknande, släpper ut lika mycket koldioxid som sedan förbrukas när ny ved växer upp i skogen. Dvs, nettotillskottet är noll. Det gäller ju inte om man tex eldar olja eller bildäck.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Rätt eldat släpper inte ved ut mer koldioxid än träden man eldar en gång tagit upp dvs 0 utsläpp av koldioxid
Fel eldat är ved eldningen katastrof ur koldioxid synpunkt .
Även en massa annan skit släpps ut om man eldar fel och så luktar det illa dessutom.
Fel eldat är ved eldningen katastrof ur koldioxid synpunkt .
Även en massa annan skit släpps ut om man eldar fel och så luktar det illa dessutom.
Öhh...den koldioxid som bildas har trädet tagit upp när det växt de senaste 20-100 åren, det är ingen fossil urkoldioxid som släpps lös.Troberg skrev:
En rätt eldad modern panna ÄR miljövänlig, att det sedan finns vedeldarhatare är inte mycket att göra åt.
Fast även om vedeldning är koldioxidneutral kan man välja att inte elda och på så sätt inte öka på utsläppen av koldioxid. Så en viss miljöverkan har det hur man än vänder och vrider på det.
Men, så länge osloborna eldar i sina fotogenkaminer tycker jag att koldioxiddebatten kring våra braskaminer är lite fånig.
Men, så länge osloborna eldar i sina fotogenkaminer tycker jag att koldioxiddebatten kring våra braskaminer är lite fånig.
Jag skulle säga att resonemanget är fel, men slutsatsen korrekt. Det frigörs inte mer koldioxid om man eldar fel, men det släpps ut andra växthusgaser. Dessutom släpps det ut andra giftiga gaser.Nyfniken skrev:
Erik