Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Ideella föreningen med second hand-butik som jag hjälper på fritiden, skall byta lokal. Vi får ta över en småskalig mekanisk verkstad med personalutrymmen. Runt 2500 m². Verksamhet har pågått tills i våras.
Det mesta vi behöver finns redan på plats, men det behöver sökas bygglov för att låta allmänheten ha tillgång till delar av lokalen. Det finns en ”butiksingång” till ett avgränsat utrymme med WC, utrymningsväg, m.m., så de praktiska detaljerna är i princip klara.
I och med att vi är en ideell förening finns inga pengar att anlita en konsult för bygglovsansökan. Därför skall vi försöka lösa det själva. Var börjar man? Det är ju i alla fall bra att vara påläst innan man ringer till SBK.
Någon annan som nyligen har genomfört liknande projekt?
Det mesta vi behöver finns redan på plats, men det behöver sökas bygglov för att låta allmänheten ha tillgång till delar av lokalen. Det finns en ”butiksingång” till ett avgränsat utrymme med WC, utrymningsväg, m.m., så de praktiska detaljerna är i princip klara.
I och med att vi är en ideell förening finns inga pengar att anlita en konsult för bygglovsansökan. Därför skall vi försöka lösa det själva. Var börjar man? Det är ju i alla fall bra att vara påläst innan man ringer till SBK.
Någon annan som nyligen har genomfört liknande projekt?
Du skriver att utrymningsväg finns.
Det är stor skillnad på tillgång till utrymningsväg från personalytor och allmänytor.
Det är olika acceptabla gångavstånd samt olika förutsättningar som gäller för att få klara sig med enbart en utrymningsväg.
2500 m2 skulle då kunna vara en lokal som är 50x50. Antar att det finns mer än en väg ut?
Personal har godkända avstånd på 45 m till utrymningsväg, vilket mycket väl kan fungera beroende på layouten om det finns en dörr bak och en fram.
Allmänhet har däremot enbart 30 m accepterat avstånd. Detta kan bli betydligt svårare att klara beroende på layouten.
Utöver utrymning, nu blir väl detta en "publik lokal"? Då finns ännu högre krav på tillgänglighet/tillgänglig utrymning.
För att inte tala om att arbetsmiljöverket ställer höga krav på tillgänglighet nu också.
Finns det RWC? Hur breda är dörrar?
Jag tror spontant att det kommer bli svårt att få till ny verksamhetsklass utan att blanda in konsulter.
Det räknas som ändrad användning och spontant gäller då nybyggnadskrav utan att ha mer info,
Ovan text är skrivet med kunskap från BBR 30. Nya regelverket BFS 2024:X är jag ännu inte helt insatt i, men det skulle också kunna tillämpas.
Det är stor skillnad på tillgång till utrymningsväg från personalytor och allmänytor.
Det är olika acceptabla gångavstånd samt olika förutsättningar som gäller för att få klara sig med enbart en utrymningsväg.
2500 m2 skulle då kunna vara en lokal som är 50x50. Antar att det finns mer än en väg ut?
Personal har godkända avstånd på 45 m till utrymningsväg, vilket mycket väl kan fungera beroende på layouten om det finns en dörr bak och en fram.
Allmänhet har däremot enbart 30 m accepterat avstånd. Detta kan bli betydligt svårare att klara beroende på layouten.
Utöver utrymning, nu blir väl detta en "publik lokal"? Då finns ännu högre krav på tillgänglighet/tillgänglig utrymning.
För att inte tala om att arbetsmiljöverket ställer höga krav på tillgänglighet nu också.
Jag tror spontant att det kommer bli svårt att få till ny verksamhetsklass utan att blanda in konsulter.
Det räknas som ändrad användning och spontant gäller då nybyggnadskrav utan att ha mer info,
Ovan text är skrivet med kunskap från BBR 30. Nya regelverket BFS 2024:X är jag ännu inte helt insatt i, men det skulle också kunna tillämpas.
Om vi bara ser till brandfrågan som lyfts här ovan så skulle det nya regelverket (som blev gällande i somras med ett års övergångsperiod) sannolikt vara fördelaktigt för er, främst eftersom reglerna för hur långt man får ha till en utrymningsväg är snällare för den här typen av verksamheter.
Är det en lokal som ligger i markplan är det ofta lättare att lösa tillgänglighetsanpassade utrymningsvägar också.
Har du en ritning över planlösningen så är det lättare att komma med konkreta tips.
Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med gällande själva bygglovsansökan, men jag kan tänka mig att fackmannamässiga ritningar kan vara det svåraste att få fram själv. Det är även mycket annat att tänka på, med tillgänglighet, säkerhet vid användning osv. som tyvärr gör att även till synes enkla projekt snabbt behöver konsulthjälp. Sen går det säkert att ta sig fram själv, om man kan acceptera att processen tar längre tid.
Är det en lokal som ligger i markplan är det ofta lättare att lösa tillgänglighetsanpassade utrymningsvägar också.
Har du en ritning över planlösningen så är det lättare att komma med konkreta tips.
Tyvärr har jag inte så mycket att bidra med gällande själva bygglovsansökan, men jag kan tänka mig att fackmannamässiga ritningar kan vara det svåraste att få fram själv. Det är även mycket annat att tänka på, med tillgänglighet, säkerhet vid användning osv. som tyvärr gör att även till synes enkla projekt snabbt behöver konsulthjälp. Sen går det säkert att ta sig fram själv, om man kan acceptera att processen tar längre tid.
Tillgänglighet skulle kunna vara ett problem. Ramper är dyrt och tar mycket plats.
Ska ni ha ett fik eller servera mat så finns det även brandskyddsregler för ventilation och sånt.
För bygglov kan du i princip rita på en servett bara den innehåller rätt saker. Men gör en planritning på vad ni tänker er först och sen kan ni justera utifrån den.
Ska ni ha ett fik eller servera mat så finns det även brandskyddsregler för ventilation och sånt.
För bygglov kan du i princip rita på en servett bara den innehåller rätt saker. Men gör en planritning på vad ni tänker er först och sen kan ni justera utifrån den.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
För att förtydliga: det finns en godkänd plan för utrymning från 2024 med den tidigare verksamheten. Naturligtvis skall den uppdateras med avseende på kundytor. Fick rätt så bra info från SBK för en stund sedan och även tips om att söka tillfälligt bygglov som innehåller enndelmlättnader. I och med att lokalen kommer att rivas om 4-5 år finns det inte anledning att ha permanent bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Tack för bra input! Kollar in nämnda publikationerA Afterquake skrev:Du skriver att utrymningsväg finns.
SBK i Göteborg var hyfsat övertygade om att vi borde klara det själva. Lokalen är tillgänglighetsanpassad för personal. HVC går att nå hyfsat enkelt för kunder.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Tack för tips!B BearTheFear skrev:Om vi bara ser till brandfrågan som lyfts här ovan så skulle det nya regelverket (som blev gällande i somras med ett års övergångsperiod) sannolikt vara fördelaktigt för er, främst eftersom reglerna för hur långt man får ha till en utrymningsväg är snällare för den här typen av verksamheter.
Så fort jag har fått ett bra underlag på lokalen delsr jag den här. Allt som är ändrad användning är i markplan och det mesta är redan tillgänglighetsanpassat, men för tidigare personal. Det sser ut att kunna lösa med HVC för kunder.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Det kan säkert skilja mellan kommuner men i många (dom flesta?) kommuner så krävs det att man har en gästtoalett om man har en servering. Serveringen kan ev. innebära att det krävs fettavskiljare också, värt att kolla upp.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
”Servering” betyder att vi har en kaka som någon av volontärerna har bakat och kaffe på termos. Det har godkänts tidigare för vår sorts verksamhet.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 654 inlägg
Bra att du förtydligade "enkel fikaservering", då ska det inte vara några problem. Det är dock inte helt ovanligt att vissa verksamheter menar på att dom får allt cater'at, dom har bara ett mottagningskök etc. och tror att kravet på FA inte gäller dom.Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara