1 967 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Glömt slang på vattenutkastaren
Den var inte riktigt trycksatt men på utkastaren satt slangen som går till slangvindan under denna period med minusgrader. Så vattnet kunde inte rinna vidare från utkastaren p.g.a. alla loopar. Min enda räddning är om dräneringshålet räddat mig men när jag frågade FM Mattsson själva så skyddar inte detta hål mot att ha slangen inkopplad på vintern.tttomten skrev:
Produkter som diskuteras: "slangvindan"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Många inlägg sedan jag svarade senast, några spontana kommentarer från min sida.
Även det som Alfredo är inne på är en bra metod, koppla in slang på utkastaren, öppna kranen och se till så att vattenmätaren står stilla.
Sen tycker jag att FM Mattson har fel (ja trots att det är deras egna produkt). Hela poängen med dräneringshålet är att det ska tömma röret till den varma sidan när kranen är stängd, även om där är slang kopplad. Det var nämligen problem tidigare, folk stängde kranen men lämnade slangen påkopplad, vintern kom och gick, röret frös sönder inne i väggen och på våren när man börjar använda slagen så läcker den inne i väggen utan att det märktes, med försäkringsärenden. Det är däför som säkert vatten nu för tiden "kräver" att dränerande kran ska vara monterad, https://sakervatten.se/branschregler2026/#frysskadesaker-vattenutkastare. Om nu FM Mattson inte anser att deras kran fyller denna funktion så måste jag säga att det är ett stort misslyckande från deras sida!
Ja, om du verkligen är osäker så är det en bra metod. Om jag har förstått det rätt så är det rören som spricker. Hade det varit någon av de andra så hade förmodligen det sprutat vatten då någon av ändarna hade släppt och ventilen hade öppnats.J jakob.sh skrev:Om den fryssprängts inne i väggen, är det troligast att det då skett någonstans längs sjävla kopparröret? Detta vore ju tämligen lätt att kolla genom att enkelt montera bort spindel och spindelförlängare och föra in någon endoskopkamera. Eller sker skadan vid koppling mellan kopparrör–kranhus eller kopparrör–ventilhus som svaga punkter?
Även det som Alfredo är inne på är en bra metod, koppla in slang på utkastaren, öppna kranen och se till så att vattenmätaren står stilla.
Sen tycker jag att FM Mattson har fel (ja trots att det är deras egna produkt). Hela poängen med dräneringshålet är att det ska tömma röret till den varma sidan när kranen är stängd, även om där är slang kopplad. Det var nämligen problem tidigare, folk stängde kranen men lämnade slangen påkopplad, vintern kom och gick, röret frös sönder inne i väggen och på våren när man börjar använda slagen så läcker den inne i väggen utan att det märktes, med försäkringsärenden. Det är däför som säkert vatten nu för tiden "kräver" att dränerande kran ska vara monterad, https://sakervatten.se/branschregler2026/#frysskadesaker-vattenutkastare. Om nu FM Mattson inte anser att deras kran fyller denna funktion så måste jag säga att det är ett stort misslyckande från deras sida!
Antar att detta var äldre kranar som saknade dräneringshål?haha5810 skrev:
Du kan inte kolla, röret tål ett antal frysningar innan det spricker. När jag bytte utkastare i samband med ett fasadbyte så hade röret svällt upp inne i väggen, men utan att börja läcka.
En granne till mig fick däremot en läcka i väggen som orsakade en skada, bottenventilen som sitter inne i huset stängde vattnet, men det läckte när han öppnade kranen.
Om kranen till en trädgårdsutkastaren inte är stängd ordentligt så att utkastaren står och droppar så är den inte längre fryssäker vid minusgrader på grund av att dräneringshålet fryser igen och röret inne i väggen sakta fylls med vatten som också kanske fryser i sin tur. Därav kravet på en kulventil på insidan väggen.
Sen kan man också fundera över hur mycket den långa spindeln påverkas av sjunkande temperatur, jag menar att den kran som var precis så åtdragen att inte läckte kanske gör det vid flera minusgrader. (Metall som krymper vid kyla).
Sen kan man också fundera över hur mycket den långa spindeln påverkas av sjunkande temperatur, jag menar att den kran som var precis så åtdragen att inte läckte kanske gör det vid flera minusgrader. (Metall som krymper vid kyla).
Sant, där finns helt klart en risk. För TS frågeställning spelar det mindre roll då droppande kran inte påverkas av att slangen är ansluten eller ej.
Är det verkligen ett krav? Jag lyckas inte hitta något om det i säkert vatten vilket väl är det närmsta till "regel" som finns.
Borde inte vara ett problem då både spindel och rör oftast är tillverkade i koppar, så de krymper i samma takt.
Jag tyckte jag läste i ett tidigare inlägg att det var en rekommendation att ha en kulventil på insidan väggen, kanske inte ett krav då.J JSten skrev:Sant, där finns helt klart en risk. För TS frågeställning spelar det mindre roll då droppande kran inte påverkas av att slangen är ansluten eller ej.
Är det verkligen ett krav? Jag lyckas inte hitta något om det i säkert vatten vilket väl är det närmsta till "regel" som finns.
Borde inte vara ett problem då både spindel och rör oftast är tillverkade i koppar, så de krymper i samma takt.
Hur som helst så borde det sitta en kulventil på insidan väggen. Man sover bättre då.
Vårt hus är byggt 2023 och har en nyare Kamstrup-mätare som använder ultraljud. På displayen finns en indikator märkt "Flow" som tänds så fort ett flöde upptäcks. För att indikatorn ska aktiveras krävs dock ett minimiflöde. När jag testar att bara låta köksblandaren droppa registreras det inte. Det är först vid en kontinuerlig, smal stråle som indikatorn ger utslag.Alfredo skrev:
Jag har flera gånger glömt slangar med vatten på till och med utan större bekymmer. Gardenakopplingarna brukar tryckas av från slangen när det händer. Någon gång rann det vatten från kopplingen när det frös, men det normala är att det börjar rinna när det tinar.
Fixa kopplingen som trycks ut och kör på igen.
Kranen i väggen har inte fryssprängts då den är dränerande och var avstängd.
Fixa kopplingen som trycks ut och kör på igen.
Kranen i väggen har inte fryssprängts då den är dränerande och var avstängd.
Om slangen inte var trycksatt så finns ju inget vatten som ska rinna vidare, alltså sker bara expansionen i slangen. Det kan som nämnts tidigare ev påverka kopplingar mm men inte själva utkastaren.J jakob.sh skrev:Den var inte riktigt trycksatt men på utkastaren satt slangen som går till slangvindan under denna period med minusgrader. Så vattnet kunde inte rinna vidare från utkastaren p.g.a. alla loopar. Min enda räddning är om dräneringshålet räddat mig men när jag frågade FM Mattsson själva så skyddar inte detta hål mot att ha slangen inkopplad på vintern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden