Hej!
Jag har en FM Mattsson frostfri vattenutkastare (4293).
Jag har tyvärr glömt att ta bort slangen och den har suttit på i flera veckor med minusgrader. Kopplade nyss bort slangen och kunde då se att is hade formats ända upp till toppen av slangkopplingen som ska sitta mot utkastaren. I själva utkastarens utlopp såg jag ingen is dock.
När jag tittar på hur den fungerar ser jag att det finns ett separat litet dräneringshål bredvid huvudutloppet. Om jag stänger kranen medan något blockerar utloppet så dräneras restvattnet ut genom det hålet istället.
Är detta en avsiktlig konstruktion för att göra den fryssäker även med slang på? Hur illa ute är jag?
Tack🙏
Jag har tyvärr glömt att ta bort slangen och den har suttit på i flera veckor med minusgrader. Kopplade nyss bort slangen och kunde då se att is hade formats ända upp till toppen av slangkopplingen som ska sitta mot utkastaren. I själva utkastarens utlopp såg jag ingen is dock.
När jag tittar på hur den fungerar ser jag att det finns ett separat litet dräneringshål bredvid huvudutloppet. Om jag stänger kranen medan något blockerar utloppet så dräneras restvattnet ut genom det hålet istället.
Är detta en avsiktlig konstruktion för att göra den fryssäker även med slang på? Hur illa ute är jag?
Tack🙏
Produkter som diskuteras: "slangkopplingen"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Ja helt rätt, verkar dom du har en fryssäker kran👍J jakob.sh skrev:Hej!
Tack🙏
Jepp det är för att göra slangen tryckfri, samt dränera ventilen in till varmt utrymme. Har du så att du kan stänga av inne. Dessa utkast fryser lätt om slangen är kopplad och inte avstängt. Nu har du haft det avstängt och då är risken mycket mindre. Kan finnas lite is i den, ta hårtorken och värm på en del. men för att förebygga något med sprut, så bör du ha en kran/ventil inne att stänga av med. Om man bara stänger på utsidan och slangen är kvar, så dräners den del som går in i huset. Det är mest den delen som är på utsidan som fryser sönder. Själva ventilen sitter i varmt utrymma och fryser inte.
Tack för svaret!Suvi5700 skrev:
Jag ska kolla om det är möjligt att stänga av inifrån. Finns det någon fördel med detta? Precis som du skriver har själva ventilen hela tiden varit stängd. Så kopparröret borde ha varit tömt på vatten tack vare dräneringshålet. Så i värsta fall är bara slangen skadad?J jonaserik skrev:Jepp det är för att göra slangen tryckfri, samt dränera ventilen in till varmt utrymme. Har du så att du kan stänga av inne. Dessa utkast fryser lätt om slangen är kopplad och inte avstängt. Nu har du haft det avstängt och då är risken mycket mindre. Kan finnas lite is i den, ta hårtorken och värm på en del. men för att förebygga något med sprut, så bör du ha en kran/ventil inne att stänga av med. Om man bara stänger på utsidan och slangen är kvar, så dräners den del som går in i huset. Det är mest den delen som är på utsidan som fryser sönder. Själva ventilen sitter i varmt utrymma och fryser inte.
Det som gör mig mest tveksam är FMMs egna motstridiga information. Enl produktbladet på svenska räknas utkastaren inte som frostfri om slangen är kopplad. Produktbladet på danska säger att det visst är säkert även om man glömmer slangen...
Jepp, dom är frostsäkra hela vägen in. När ventilen stängs så rinner det ur in till insidan. Det som fryser, är den del som slagen är kopplad på, i lilla tappen nedåt som det står vatten kvar i. Har man otur så kan det frysa sönder, så gängorna som sitter i utedelen släpper, då kan ventilen inne släppa igenom vatten. Därav är det bra att ha en ventil/kran inne.
Kanske beror på att det är mildare vintrar i Danmark?J jakob.sh skrev:
Hur som helst "ska" man inte låta slangen sitta i när det fryser, men i praktiken klarar det sig oftast ändå.
Jag fick detta som svar i ett mejl från en av deras säljare som ska vara kunnig på vattenutkastare.
"Jag kollade hemsidorna och den engelska hemsidan visar felaktig information där den säger att man säger att den är fryssäker även om man glömt att koppla bort slang och slangkoppling.
Jag vet att även återförsäljare av våra vattenutkastare har felaktig information på detta tex Bauhaus."
"Jag kollade hemsidorna och den engelska hemsidan visar felaktig information där den säger att man säger att den är fryssäker även om man glömt att koppla bort slang och slangkoppling.
Jag vet att även återförsäljare av våra vattenutkastare har felaktig information på detta tex Bauhaus."
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag monterade en sån där i höstas (så sent att jag sen aldrig använde den annat än som test) och satte en avstängning på insidan för att enkelt kunna stänga av vattnet (utan att behöva stänga av för hela huset) om det uppstår något fel på utkastaren så att det börjar läcka eller om den behöver demonteras för byte. Känns även bra att ha det avstängt på vintern så att inget kan hända om "någon" får för sig att använda den. En annan anledning skulle kunna vara att kunna stänga av vattnet på utsidan när man inte är hemma (sommartid) så att ingen får för sig att "låna" vatten. (Fast när jag reser bort mer än en dag stänger jag huvudkranen.)
En helt vanlig standardinstallation med andra ord.Magnus E K skrev:
Jag monterade en sån där i höstas (så sent att jag sen aldrig använde den annat än som test) och satte en avstängning på insidan för att enkelt kunna stänga av vattnet (utan att behöva stänga av för hela huset) om det uppstår något fel på utkastaren så att det börjar läcka eller om den behöver demonteras för byte. Känns även bra att ha det avstängt på vintern så att inget kan hända om "någon" får för sig att använda den. En annan anledning skulle kunna vara att kunna stänga av vattnet på utsidan när man inte är hemma (sommartid) så att ingen får för sig att "låna" vatten. (Fast när jag reser bort mer än en dag stänger jag huvudkranen.)
Fullflödes kulventil installeras alltid innan vattenutkastare är vanligt standard.
Skulle vara ganska överraskad om själva utkastaren har frusit sönder så länge dräneringshålet fungerar som det ska.
Själv hade jag försiktigt försökt öppna ventilen och se om det kommer vatten samt att den sen går att stänga igen.
Hade kanske inte gjort det sent en lördag när alla butiker är sena, utan så att man med marginal kan ta sig till närmsta gubblada och köpa en klämring och plugg ifall det skulle skita sig.
Finns väl iofs en liten risk att röret har fryssprängts inne i väggen, men som sagt, om dräneringshålet fungerar som det ska så borde det vara väldigt osannolikt.
Själv hade jag försiktigt försökt öppna ventilen och se om det kommer vatten samt att den sen går att stänga igen.
Hade kanske inte gjort det sent en lördag när alla butiker är sena, utan så att man med marginal kan ta sig till närmsta gubblada och köpa en klämring och plugg ifall det skulle skita sig.
Finns väl iofs en liten risk att röret har fryssprängts inne i väggen, men som sagt, om dräneringshålet fungerar som det ska så borde det vara väldigt osannolikt.