1 967 läst ·
40 svar
2k läst
40 svar
Glömt slang på vattenutkastaren
Om den fryssprängts inne i väggen, är det troligast att det då skett någonstans längs sjävla kopparröret? Detta vore ju tämligen lätt att kolla genom att enkelt montera bort spindel och spindelförlängare och föra in någon endoskopkamera. Eller sker skadan vid koppling mellan kopparrör–kranhus eller kopparrör–ventilhus som svaga punkter?J JSten skrev:Skulle vara ganska överraskad om själva utkastaren har frusit sönder så länge dräneringshålet fungerar som det ska.
Själv hade jag försiktigt försökt öppna ventilen och se om det kommer vatten samt att den sen går att stänga igen.
Hade kanske inte gjort det sent en lördag när alla butiker är sena, utan så att man med marginal kan ta sig till närmsta gubblada och köpa en klämring och plugg ifall det skulle skita sig.
Finns väl iofs en liten risk att röret har fryssprängts inne i väggen, men som sagt, om dräneringshålet fungerar som det ska så borde det vara väldigt osannolikt.
Du kan inte kolla, röret tål ett antal frysningar innan det spricker. När jag bytte utkastare i samband med ett fasadbyte så hade röret svällt upp inne i väggen, men utan att börja läcka.J jakob.sh skrev:
En granne till mig fick däremot en läcka i väggen som orsakade en skada, bottenventilen som sitter inne i huset stängde vattnet, men det läckte när han öppnade kranen.
Är det inte bättre att titta på den ordinarie mätaren när inget vatten ska förbrukas? Är den still läcker det ingenstans!Farstatjej90 skrev:
Var slangen trycksatt?
Om inte så kan du vara ganska lugn att inget fryst.
Varför? Jo: Krankäglan i utkastaren stänger på varma sidan och vattnet rinner ut i slangen/dränhålet, när kvarvarande vatten sen fryser så finns det rum för expansion.
Om inte så kan du vara ganska lugn att inget fryst.
Varför? Jo: Krankäglan i utkastaren stänger på varma sidan och vattnet rinner ut i slangen/dränhålet, när kvarvarande vatten sen fryser så finns det rum för expansion.
Det är väl det man vill säkerställa? Har man en läcka någon annanstans än i den misstänkta utkastaren är det väl lika viktigt att hitta den läckan?Farstatjej90 skrev:
De gamla mekaniska med "snurrhjul" var extremt känsliga. De moderna vet jag inte hur känsliga de är men jag tycker det vore märkligt om de är mycket sämre. Någon annan vet säkert.Farstatjej90 skrev:
Så även om det droppar långsamt märks det?Alfredo skrev:
Det är väl det man vill säkerställa? Har man en läcka någon annanstans än i den misstänkta utkastaren är det väl lika viktigt att hitta den läckan?
De gamla mekaniska med "snurrhjul" var extremt känsliga. De moderna vet jag inte hur känsliga de är men jag tycker det vore märkligt om de är mycket sämre. Någon annan vet säkert.
De gamla mekaniska var som sagt väldigt känsliga. Kan dock inte säga exakt hur känsliga men rörde de sig inte ett smack på några minuter skulle i alla fall jag vara nöjd. Men se till att exempelvis varmvattenberedare har nått stabil temperatur för tryckförändringarna på grund av en "hårt arbetande" varmvattenberedare räckte för att min mätare inte skulle stå helt stilla utan "darra" lite.Farstatjej90 skrev: