Jag ska dra en 1" slang permanent från en utkastare till en annan del av trädgården. På vägen måste jag passera ett hörn på huset, och jag vill undvika att slangen viker sig. Jag har sett "slangguider", men de verkar mest vara till för att den ska löpa smidigt om man drar i den. Egentligen skulle man vilja leda den i en styv rörkrök, som tvingar den att hålla formen. Finns detta?
Ett alternativ är såklart att skaffa en vinklad rörnippel, men dels skapar vi fler ställen där den kan läcka, dels blir det ett hinder för flödet inuti -- även om det inte är så illa som om slangen viker sig.
Ett alternativ är såklart att skaffa en vinklad rörnippel, men dels skapar vi fler ställen där den kan läcka, dels blir det ett hinder för flödet inuti -- även om det inte är så illa som om slangen viker sig.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Flödet tror jag inte du behöver oroa dig för. Inte heller läckage om du gör det ordentligt med gängtejp osv. Bäst vore att sätta upp ett koppar- eller stålrör och fixera permanent utefter husväggen t ex och använda kröknipplar för dem, eller till och med böja till rören själv med rörkrökarverktyg.W wtunemyr skrev:Jag ska dra en 1" slang permanent från en utkastare till en annan del av trädgården. På vägen måste jag passera ett hörn på huset, och jag vill undvika att slangen viker sig. Jag har sett "slangguider", men de verkar mest vara till för att den ska löpa smidigt om man drar i den. Egentligen skulle man vilja leda den i en styv rörkrök, som tvingar den att hålla formen. Finns detta?
Annars kan du testa med en sån där upphängning som man har till utloppsslangen på en tvättmaskin, de brukar vara hyfsat styva av sig.
Du menar, leda vattnet i rör istället för slang? Jo, det vore förstås bättre, men lite overkill i mitt fall tänker jag.ricebridge skrev:
Flödet tror jag inte du behöver oroa dig för. Inte heller läckage om du gör det ordentligt med gängtejp osv. Bäst vore att sätta upp ett koppar- eller stålrör och fixera permanent utefter husväggen t ex och använda kröknipplar för dem, eller till och med böja till rören själv med rörkrökarverktyg.
Annars kan du testa med en sån där upphängning som man har till utloppsslangen på en tvättmaskin, de brukar vara hyfsat styva av sig.
Bra tips med upphängning för avlopsslang! Jag undrar till och med om jag inte har en sån liggandes...
Eller en färdig 32 mm böj för VP-rör
https://www.hornbach.se/p/rorboj-vps-p-32-for-32-mm-vp-ror-3-styck/5131155/
Om installationen är permanent hade jag dock gjort den med PEM-slang och en ny utkastare där du vill ha den.
https://www.hornbach.se/p/rorboj-vps-p-32-for-32-mm-vp-ror-3-styck/5131155/
Om installationen är permanent hade jag dock gjort den med PEM-slang och en ny utkastare där du vill ha den.
Jag löste problemet med att en vanlig armerad plastslang som ville "vika sig" på ett specifikt ställe, genom att trä på en slangklämma och skruva åt den så att den höll mot och höll formen, och rätade ut vecket.
Dom är ju även öppningsbara, så man kan ju trä på efteråt när man ser var vecket i så fall blir.
Man kan ju ta en liten bit slang och dela på längden, och lägga dubbelt i kröken som extra stöd under klämman.
Dom är ju även öppningsbara, så man kan ju trä på efteråt när man ser var vecket i så fall blir.
Man kan ju ta en liten bit slang och dela på längden, och lägga dubbelt i kröken som extra stöd under klämman.
Jag brukar köra med en bit kabelskyddsrör för markläggning på knepiga ställen med trädgårdslang. Skär av en lagom bit och trä på. Tillräckligt styv för att inte vika sig, men formbar nog för att böja fint runt hörn/över kanter. Lätt att flytta eller ta bort sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde du en permanent installation med armerad plastslang eller var det en tillfällig slang?Spikbjörn skrev:
Jag löste problemet med att en vanlig armerad plastslang som ville "vika sig" på ett specifikt ställe, genom att trä på en slangklämma och skruva åt den så att den höll mot och höll formen, och rätade ut vecket.
Just den slangen var bara en kort bit, mellan ett plasthandfat i ett förråd jag fyttat lite i sida, och till utloppet som inte var nere vid golvnivå, så pga den korta vägen ville den vika sig. Det var tänkt som tillfälligt, men fick vara så lite längre än tänkt när annat kom i vägen. Men den var lätt att kontrollera att det höll sig över tid.F fribygg skrev:
Annars använder jag mest PEM för mer permanenta behov.
TS ska ju göra en permanent installation så jag tycker att det som skrivs om trädgårdsslang inte är så lämpligt.Spikbjörn skrev:
Just den slangen var bara en kort bit, mellan ett plasthandfat i ett förråd jag fyttat lite i sida, och till utloppet som inte var nere vid golvnivå, så pga den korta vägen ville den vika sig. Det var tänkt som tillfälligt, men fick vara så lite längre än tänkt när annat kom i vägen. Men den var lätt att kontrollera att det höll sig över tid.
Annars använder jag mest PEM för mer permanenta behov.
Så är det, jag skulle valt PEM-slang om det var permanent över flera år förstås. Men om det bara är "permanent" för en sommar så är ju diskussionen att slangen viker sig rimlig. Men den kan ju inte ligga kvar över vintern helt riskfritt.
Permanent är åtminstone för mig längre tid en en sommar.Spikbjörn skrev:
Även vid tillfälliga installationer är trädgårdsslangen sämre eftersom den inte tål att vara trycksatt hela tiden.
Tack för många bra svar! Det är nog sant att jag borde använda PEM-slang istället. Installationen är permanent i den mening att jag tänker ha kvar den, men ändå lite provisorisk -- det vill säga inte nergrävd, inga stora problem om den går sönder efter ett tag. Men självklart vill jag det ska bli bra.
Så planen blir att först lägga PEM-slang utan något stöd och hoppas att den inte viker sig. Plan B blir någon av rörböjarna som föreslogs.
Så planen blir att först lägga PEM-slang utan något stöd och hoppas att den inte viker sig. Plan B blir någon av rörböjarna som föreslogs.