5 412 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
glömde potensialutjämna 650kvm!!
Det bör han inte låta bli, att utjämna den delen kan göras på ett bra och korrekt sätt. Att göra det och även för övriga "främmande ledande berörbara delar" är ju bara positivt i flera avseenden.DeuXe skrev:
Ett betonggolv som inte är genomfuktigt eller indränkt av urin som i tex stallar är inte speciellt bra som ledare. Däremot kan armeringen sprida fel och spänningssätta delar som står i förbindelse med den, därför finns de tidigare nämnda undantagen för armering som inte är "berörbar", direkt eller indirekt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kan verkligen själva betongplattan anta en elektrisk potential? Är det inte bara armeringen och det som KAN komma i kontakt med denna man är intresserad av? Läs inlägg 7 8 9 igen
Jag skulle absolut jorda stålstommen om det går att säkerställa att hela stommen är sammankopplad
Jag skulle absolut jorda stålstommen om det går att säkerställa att hela stommen är sammankopplad
Ojaaa. Även den allra bästa porslinsisolator både kan och kommer anta en potential, eller möjligen en "potentialgradient". Däremot påverkas denna potential väldigt lätt pga sin oerhört höga impedans.Rikard Ågren skrev:
Men jag förstår vad du tänker, och håller med dig.
Du behöver som, Bo säger, bara PUS-jorda armeringen om den kommer vara berörbar då det är klart. Dvs nästan aldrig.
Borrar du fast någon ledande konstruktion i plattan så jorda den. Borde vara helt lugnt.
De allra flesta plattor jordas EJ
Borrar du fast någon ledande konstruktion i plattan så jorda den. Borde vara helt lugnt.
De allra flesta plattor jordas EJ
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Precis, och det handlar om främmande ledande delar, dvs metall som har kontakt med sann jord (uppenbarligen anser man att armeringen i plattan har sådan kontakt).
Andra "potentiallösa" metalldelar ska man inte skyddsutjämna, för då inför man bara onödiga utsatta delar.
Andra "potentiallösa" metalldelar ska man inte skyddsutjämna, för då inför man bara onödiga utsatta delar.
Fast det hjälper ju knappast TS, då det är armeringen i sig självt som borde ha anslutits till PUS.
Klicka här för att svara