5 412 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
glömde potensialutjämna 650kvm!!
Sida 1 av 2
Hej allihopa ny på forumet eller rättare sagt nyregistrerad.
Har ett stort problem som stör mig enormt.
Glömde Potentialutjämna min platta på 650kvm
Och det stör mig riktigt mycket.
Har stressat från dag 1 med bygget och fick reda på detta för någon dag sedan.
Ska ev hyra ut 300kvm och vill inte att någon ska bli skadad pga mig.
Vet även NU att det är lagkrav.
Har läst inlägg både här och där och får inte någon klarhet om det går reda ut detta.
Tydligen inte bara jag som missat.
Plattan är isolerad och mattorna är ihop najjade med voten överallt.
Även mattorna är ihop najjade med varandra vet att det heller inte är godkänt.
måste jag bila upp plattan eller går detta lösa?:'(
Har ett stort problem som stör mig enormt.
Glömde Potentialutjämna min platta på 650kvm
Och det stör mig riktigt mycket.
Har stressat från dag 1 med bygget och fick reda på detta för någon dag sedan.
Ska ev hyra ut 300kvm och vill inte att någon ska bli skadad pga mig.
Vet även NU att det är lagkrav.
Har läst inlägg både här och där och får inte någon klarhet om det går reda ut detta.
Tydligen inte bara jag som missat.
Plattan är isolerad och mattorna är ihop najjade med voten överallt.
Även mattorna är ihop najjade med varandra vet att det heller inte är godkänt.
måste jag bila upp plattan eller går detta lösa?:'(
Redigerat:
Det har ju fungerat rätt bra rätt länge innan man kom på att det måste PUSas. Jag menar vist är det bättre men det är knappast nån katastrof om det inte blev gjort. Vill du kan du ju bila upp och ansluta lite här och där och på det viset få en hyfsad PUSning.
Vore det min platta och jag skulle missat skulle jag nog inte bry mig så mycket.
Vore det min platta och jag skulle missat skulle jag nog inte bry mig så mycket.
Usch detta störde verkligen mig.
Du har väl rätt där är kanske inte total katastrof.
Har rest huset i stålstomme så får ringa runt till någon som verkligen kan det här.
Vill inte få nedslag vid besiktning och inte få bruka huset eller böta om det nu kan hända.
Du har väl rätt där är kanske inte total katastrof.
Har rest huset i stålstomme så får ringa runt till någon som verkligen kan det här.
Vill inte få nedslag vid besiktning och inte få bruka huset eller böta om det nu kan hända.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Det stämmer, armeringen behöver bara skyddsutjämnas om den är direkt berörbar och tillförlitligt sammankopplad. Det innefattar andra berörbara metalldelar (stålbalkar etc) som har kontakt med armeringsmattan.
Dock har jag samtidigt läst någonstans att i t.ex garage där man kan tänkas bulta fast maskiner i golvet, där bör man se till att armeringen i golvet är skyddsutjämnad.
Dock har jag samtidigt läst någonstans att i t.ex garage där man kan tänkas bulta fast maskiner i golvet, där bör man se till att armeringen i golvet är skyddsutjämnad.
Ja man kan tolka det så och skaffa sig ett litet kryphål vid behov, men det är ju både enkelt och inte dyrt heller att göra rätt vid nyanläggning. I generalens fall är det inte mycket att göra åt vad gäller plattan och det kommer som sagt inte att skapa några problem för honom.mycke_nu skrev:
Däremot kan och bör han se till att PU blir korrekt utförd för stålstommen och tillhörande delar, det blir betydligt mer värdeskapande än att lappa på det som redan är försent.
Jag öppnade en tråd om detta med potentionalutjämnaren, för ca 4 år sedan, då jag skulle bygga, och lagen om PU kom. Det var knappast någon här, som gick på samma linje som min elektriker hade förklarat, vad PU var till för. De flesta gav sig den på, att det var en åskledare!!
Men det ni nu nämner om beröringsbart, så är väl plattan det, eller?
Hur var det nu då,- Jordfelsbrytaren bryter mellan jord och fas, medan PU tar hand om förhållandet mellan nolla och FAS. PU skall in i centralen.
Jo Generalen, detta kan leda till problem för din ansvarige elektriker, då det numera ankommer på honom,
hur anläggningen är utförd, någon besiktning från myndighet (elleverantören) förekommer inte längre, såvida din byggnad inte skall användas till något offentligt (hyras ut)
Men om du hugger upp kring konstruktion i golver (stolparna) kan du kanske komma åt armerinegen därifrån, och få ihop det på ett lämpligt sätt..
Kom ihåg, att det skall vara en viss area på stången till PU, min var 8 mm , så det funkade inte med tips om att man kunde använda wire från Biltema (4mm)
Men det ni nu nämner om beröringsbart, så är väl plattan det, eller?
Hur var det nu då,- Jordfelsbrytaren bryter mellan jord och fas, medan PU tar hand om förhållandet mellan nolla och FAS. PU skall in i centralen.
Jo Generalen, detta kan leda till problem för din ansvarige elektriker, då det numera ankommer på honom,
hur anläggningen är utförd, någon besiktning från myndighet (elleverantören) förekommer inte längre, såvida din byggnad inte skall användas till något offentligt (hyras ut)
Men om du hugger upp kring konstruktion i golver (stolparna) kan du kanske komma åt armerinegen därifrån, och få ihop det på ett lämpligt sätt..
Kom ihåg, att det skall vara en viss area på stången till PU, min var 8 mm , så det funkade inte med tips om att man kunde använda wire från Biltema (4mm)
Skräm inte upp generalen i onödan, han har missat chansen att utföra detta korrekt och på ett bra sätt vad gäller armeringen i plattan. Det innebär inte några större risker eller att någon skulle kunna hävda att det är ett grovt, allvarligt fel om han nu utför PU av stålstomme mm, på ett fackmässigt sätt. Förhoppningsvis har han lärt sig läxan till en annan gång det blir aktuellt med betonggrundläggning.
Ovanstående bör du tänka över saturnus, jag har svårt att tolka det på ett bra sätt. Det är nog inte helt klart eller korrekt uttryckt, delvis även felaktigt.saturnus skrev:
Redigerat:
Ett problem med just detta, är att plattan ofta är gjord innan elektrikern kommer, och dom som gör plattan har ingen aning om PUS.
Ska låta det vara osagt om hur det är just nu, men förr så stod det att plattan BÖR PUSas.
Hade det varit djurstallar, då hade det varit värre, men nu skulle jag inte oroa mig.
Ska låta det vara osagt om hur det är just nu, men förr så stod det att plattan BÖR PUSas.
Hade det varit djurstallar, då hade det varit värre, men nu skulle jag inte oroa mig.
Det som kan hända är tex att blixten slår ner och golvet får en annan potential än diskbänken. Eller duschen får en annan potential än badrumsgolvet, etc.
I ladugårdar händer det emellanåt att det blir spänning mellan golv och diverse metalldelar varpå djuren omkommer.
Allt detta förebygger man med omsorgsfull potentialutjämning.
I ladugårdar händer det emellanåt att det blir spänning mellan golv och diverse metalldelar varpå djuren omkommer.
Allt detta förebygger man med omsorgsfull potentialutjämning.