Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag brukar börja vid vägg och jobba mig uppåt. Blir lättare med gipsen sen också
På vilket sätt blir plastningen bättre av att börja nere vid vägg för gipsen?

Tänkte mer på glesen.
Om du har rullen som är 270mm bredd så finas det ett veck på den som är perfekt att börja vid väggen med så blir det rakt och snyggt

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Då förstår jag. Tack 🙏
En sista fråga om plastningen.
Om du tittar på min bild över taket så funderar jag lite hur jag ska plasta över limträbalken i nocken.

Funderar på att göra remsor av plast som går över limträt mellan takstolarna som man sen tejpar ihop med plasten ifrån taket på båda sidor om balken.
Vad tror du?

Ett tips med cc-måttet är oxå att märka upp och snörslå allt INNAN plasten. Då är strecken där dom ska och bara att köra på sen!

• Gilla
jbak
  • Laddar…
J jbak skrev:
Då förstår jag. Tack 🙏
Om du tittar på min bild över taket så funderar jag lite hur jag ska plasta över limträbalken i nocken.

Funderar på att göra remsor av plast som går över limträt mellan takstolarna som man sen tejpar ihop med plasten ifrån taket på båda sidor om balken.
J jbak skrev:
Då förstår jag. Tack 🙏

Vad tror du?
Bifogar en bild på hur jag tänkte, ritade in 2st fack där plasten är över limträbalken för att sedan tejpas ihop med taken på var sida om den.
Är detta en bra metod för att få det tätt vid tak mot balken?
Vad tror du @Matti_75 ? 🙂 Takbjälkar med två blåmarkerade fack för plast över limträbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det funkar. Det viktiga är att få det helt tätt. Ett tips inför framtiden är att lägga en plast på limträt innan montage av takstolarna

Ok, eller finns bättre alternativ i nuläget?
Jag håller ju normalt inte på med detta så därav mkt frågor 😀
Är däremot väldigt duktig praktiskt när jag vet hur jag ska göra 🙂

Allt är beroende på hur du tänkt dig att det skall se ut när du är klar.
Ska limträbalken vara synlig eller inklädd?
Beroende på vilket så finns det olika metoder. Ska den vara synlig så är ditt förslag bra. Se bara till att tejpa tätt med rätt tejp för ändamålet, ska den kläs in kan du plasta runt den nedåt så att säga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.