Hej

Ska plasta och sätta glespanel i mitt garagetak, ett sadeltak öppet till nock.
Därefter lösull och gips.
Ytan är ca 8m bred och 4,5 m högt per sida mot nock. (Se bild, luftspalt finns men ej på bild)

Glespanel med ändspont verkar smidigt
Frågor och tips:
Behöver glesen limmas i sponten eller endast tryckas ihop?
Hur lyckas man bäst med att hålla cc30 när man monterar glesen, mallbitar emellan som man flyttar med sig? Snörslå?
Samt ska man montera all plast innan gles eller ta med sig allt eftersom?
Har tillgång till rullställning.

• Garagetak med träpanel och öppet till nock, synliga takbjälkar och halvfärdiga väggar, stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte limma ändskarverna men du får bara skarva varannan gles i samma fack. En mall bit brukar funka bra men du måste kolla ibland så det inte drar iväg.
Det finns speciell c/c tejp om du vill ha det.
Plasten kan du häfta upp i förväg eller ta med dig eftersom. Du kommer märka fort vad som funkar för dig

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar
Angående cc tejp, sätter man den på varje takstol då och läser av där vid montage av glesen?

Är det överkurs med spontad gles?
Tänker att man behöver minst en skarv på 8m längd beroende på glasens längd.

Redigerat:
Det räcker med tejp på varannan takstol.
Angående ändspontad gles så är det smidigt på långa ytor eller om du vill använda dig av korta längder. Annars kan du ju bara kapa färdigt och spika upp alla i samma fack innan du behöver flytta ställningen

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänker du att man använder änspontat då när man kör klart 1-2fack innan man flyttar ställningen eller skarva på takstol?
Sätter man cc-tejpen på plasten eller på takstol innan plastning?

Ska du köra fack vis så behöver du inte ändspont då du kapar glasen i rätt längd innan montage.
Tejpen sätts med fördel på takstolen då du annars måste sträcka plasten väldigt väl för att inte få mått avvikelser

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack
Jag har en haki på hjul, 3m bred så då når jag minst 2 fack i taget.
Jag behöver isåfall förskjuta varannan skarv så inte alla hamnar på samma takstol?
Tänker mig isåfall 4.8 resp 3.6m längder då totalbredden är 8m, rätt tänkt eller hur ska man tänka där?

Om du skarvar på takstol så behöver du inte förskjuta skarvarna. Om du är själv så skulle jag köra på 3,6m längder då dom är lättare att arbeta med. Är ni 2 så kan du använda längre längder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok, då blir det 2 skarvar på 8m om jag kör 3,6 längder?

Fråga angående plastning, mycket frågor nu men fantastiskt bra respons @Matti_75 :)

Bör jag plasta på höjden, dvs i samma riktning som takstolarna tycker du med överlapp över takstolarna?, se bild nedan.
Illustration av plastfolieläggning på tak med träbalkar, där plasten går på höjden och överlappar takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar plasta längs med huset. Alltså tvärs takstolarna.
Tänk på när glesar att avståndet mellan första som och andra glasen blir mindre än c/c 300mm. Du skall ha 300mm från vägg till mitten på gles nr 2.

Jag glesade mitt garagetak c-c 40 cm och använde 120 cm gips, sparade en del jobb.
120 cm breda skivor är jobbigare att hantera, men det går fortare, så det kan vara något att överväga.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag brukar plasta längs med huset. Alltså tvärs takstolarna.
Tänk på när glesar att avståndet mellan första som och andra glasen blir mindre än c/c 300mm. Du skall ha 300mm från vägg till mitten på gles nr 2.
Ja det kanske är lika enkelt att plasta tvärs takstolarna, blir ju en del rullande med ställningen men borde ju funka.
Brukar du börja i nock och jobba dig neråt eller tvärtom?
Bra tips med avståndet första till andra glesen. 👍

G Gabbe1 skrev:
Jag glesade mitt garagetak c-c 40 cm och använde 120 cm gips, sparade en del jobb.
120 cm breda skivor är jobbigare att hantera, men det går fortare, så det kan vara något att överväga.
Blir cc30 då det ska in med lösull och företaget rekommenderade då detta.
Tror i mitt fall 120 gips blir för stort att hantera då takhöjden är nästan 5m på högsta punkt.

Jag brukar börja vid vägg och jobba mig uppåt. Blir lättare med gipsen sen också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.