2 526 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Hur lägga nytt tak på gammalt torp med grova och glesa takstolar?
Jag har ett gammalt torp som behöver ett nytt tak då eterniten som legat där sedan 50-talet är så genomröten så att jag knappt vågar peta på den. Att eterniten ska bort är det ingen tvekan om eftersom den faller i smulor så fort en petar på den. Takstolarna sitter något ojämt med CC 170-200cm och är av varierande mått på 13x13-15x15cm.
Vad jag har för alternativ vad gäller läggandet av nytt tag? Helst skulle jag riva allt och lägga råspont, men är det ens ett alternativ med så glesa takstolar? Och vad gör jag annars?
Vad jag har för alternativ vad gäller läggandet av nytt tag? Helst skulle jag riva allt och lägga råspont, men är det ens ett alternativ med så glesa takstolar? Och vad gör jag annars?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vid nock brukar det inte vara så noga, det gör i mitt tycket inget om det blir nån liten glipa (1-4cm) mellan de olika takfallenns boardskivor uppe i nock. Är man oroligt lagd täcker man nocken med en våd (0,7m) underlagspapp efter att man spikat masoniten.T thx1138 skrev:
Om du känner dej osäker på om du får nog tätt vid skorsten eller andra genomföringar rekomenderar jag att du låter din lokale plåtslagare avgöra om du fått tillräckligt tätt i samband med att du har plåtis ute för att ta mått för nytt skorstensbeslag.
Arbetsgången har la varit sådär, men nu har jag äntligen börjat lägga på board.
I ett dampigt och tidsoptimistiskt ögonblick så fick jag för mig att riva spåntaket och lägga glespanel 28x70 med CC 45cm. Spåntaket var så fnösigt så att jag inte vågade klättra runt på det och jag ändå hade virke liggandes. Hur dum idé var det? Och funkar det med bara vågrätt underlag till boarden eller måste jag sätta något lodrätt också för att det ska hålla tätt i skarvarna? Tänkte sätta ströläkt över skarvarna oavsett för att hålla ihop dem.
I ett dampigt och tidsoptimistiskt ögonblick så fick jag för mig att riva spåntaket och lägga glespanel 28x70 med CC 45cm. Spåntaket var så fnösigt så att jag inte vågade klättra runt på det och jag ändå hade virke liggandes. Hur dum idé var det? Och funkar det med bara vågrätt underlag till boarden eller måste jag sätta något lodrätt också för att det ska hålla tätt i skarvarna? Tänkte sätta ströläkt över skarvarna oavsett för att hålla ihop dem.
Logga in
Skapa konto
Spontant känns det klent med 25x70T thx1138 skrev:Arbetsgången har la varit sådär, men nu har jag äntligen börjat lägga på board.
[bild]