Jag har ett gammalt torp som behöver ett nytt tak då eterniten som legat där sedan 50-talet är så genomröten så att jag knappt vågar peta på den. Att eterniten ska bort är det ingen tvekan om eftersom den faller i smulor så fort en petar på den. Takstolarna sitter något ojämt med CC 170-200cm och är av varierande mått på 13x13-15x15cm.

Vad jag har för alternativ vad gäller läggandet av nytt tag? Helst skulle jag riva allt och lägga råspont, men är det ens ett alternativ med så glesa takstolar? Och vad gör jag annars?

Rött torp med gammalt svart tak i behov av renovering, omgiven av grönska och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött torp med gamla, slitna eternitplattor på taket omgiven av grönska, i behov av renovering och byte av takmaterial.
Skapa konto

Gammal vind med ojämnt tak, exponerade takstolar, ljusinsläpp från fönster, träväggar och golv delvis täckt med spån.
Skapa konto

Gammalt tak med trasiga eternitplattor och ojämna takstolar i ett torp, omgivet av sågspån och bråte på vinden.
Skapa konto

Spika oljehärdad board på spånet, montera strö och bärläkt och lägg ett riktigt lertegeltak.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Spika oljehärdad board på spånet, montera strö och bärläkt och lägg ett riktigt lertegeltak.
Du har möjligen inte någon konstruktionsskiss eller liknande att länka? Hur gör en vid nocken och runt skorstenen?

PeterFalun
sök runt här på forumet det har diskuterats förut

PeterFalun PeterFalun skrev:
sök runt här på forumet det har diskuterats förut
Jag har sökt tämligen ihärdigt under en längre tid men det enda jag tycker mig hitta är enstaka bilder tagna ur svåra vinklar och någon mening här och där som beskriver olika idéer en kan ha om hur arbetet utförs.

T thx1138 skrev:
Du har möjligen inte någon konstruktionsskiss eller liknande att länka? Hur gör en vid nocken och runt skorstenen?
Vid nock brukar det inte vara så noga, det gör i mitt tycket inget om det blir nån liten glipa (1-4cm) mellan de olika takfallenns boardskivor uppe i nock. Är man oroligt lagd täcker man nocken med en våd (0,7m) underlagspapp efter att man spikat masoniten.

Om du känner dej osäker på om du får nog tätt vid skorsten eller andra genomföringar rekomenderar jag att du låter din lokale plåtslagare avgöra om du fått tillräckligt tätt i samband med att du har plåtis ute för att ta mått för nytt skorstensbeslag.

• Gilla
thx1138
  • Laddar…
Arbetsgången har la varit sådär, men nu har jag äntligen börjat lägga på board.

I ett dampigt och tidsoptimistiskt ögonblick så fick jag för mig att riva spåntaket och lägga glespanel 28x70 med CC 45cm. Spåntaket var så fnösigt så att jag inte vågade klättra runt på det och jag ändå hade virke liggandes. Hur dum idé var det? Och funkar det med bara vågrätt underlag till boarden eller måste jag sätta något lodrätt också för att det ska hålla tätt i skarvarna? Tänkte sätta ströläkt över skarvarna oavsett för att hålla ihop dem.

Takrenovering med glespanel och board på plats, omgiven av natur.
Skapa konto

T thx1138 skrev:
Arbetsgången har la varit sådär, men nu har jag äntligen börjat lägga på board.

I ett dampigt och tidsoptimistiskt ögonblick så fick jag för mig att riva spåntaket och lägga glespanel 28x70 med CC 45cm. Spåntaket var så fnösigt så att jag inte vågade klättra runt på det och jag ändå hade virke liggandes. Hur dum idé var det? Och funkar det med bara vågrätt underlag till boarden eller måste jag sätta något lodrätt också för att det ska hålla tätt i skarvarna? Tänkte sätta ströläkt över skarvarna oavsett för att hålla ihop dem.

[bild]
Spontant känns det klent med 25x70

Det verkar som du spikat bärläkten på undersidan av boarden.
Läkten bör placeras på ovansidan av boarden för att bära yttertaket.

J
F fribygg skrev:
Det verkar som du spikat bärläkten på undersidan av boarden.
Läkten bör placeras på ovansidan av boarden för att bära yttertaket.
Tror du inte att läkten är bara för boarden?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tror du inte att läkten är bara för boarden?
Det verkar onödigt.

• Gilla
Anna-Carin Samuelsson
  • Laddar…
Bärläkt kan ju behövas mellan takstolarna, då det ser ut att vara rätt stort avstånd mellan dessa.
Så ska väl bärläkten vila på något?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Bärläkt kan ju behövas mellan takstolarna, då det ser ut att vara rätt stort avstånd mellan dessa.
Så ska väl bärläkten vila på något?
Oljehärdad board har visat sig fungera väl även med 1200mm mellan takstolarna.

Och hur långt är det mellan takstolarna?

H Hybro skrev:
Och hur långt är det mellan takstolarna?
Är avståndet mer än 1200mm är det nog bättre att sätta in en extra "takstol" än att spika läkt på tvären under boarden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.